Zin en onzin van een bedrijven aansprakelijkheidsverzekering

Anne-Marie-and-Frank0
Level 1
Apeldoorn, Netherlands

Zin en onzin van een bedrijven aansprakelijkheidsverzekering

Bij de aanvang van ons Bed & Breakfast adviseerde onze verzekeringsadviseur een bedrijvenaansprakelijkheidsverzekering. Maar ik begin mij steeds meer af te vragen wat ik hier precies aan heb. Tenslotte komen gasten bij ons en maken gebruik van onze spullen (dus ik mag eerder hopen dat zij een aansprakelijkheidsverzekering hebben. 

 
Tevens hebben wij het volgende in onze voorwaarden staan: 
 
*wij dragen geen verantwoordelijkheid voor verlies, diefstal,ongeluk, persoonlijke blessures, medische kosten of schade aan goederen veroorzaakt door persoonlijke onoplettendheid of door omstandigheden buiten ons bereik.
 
Ben heel benieuwd hoe ander verhuurders hier mee omgaan en vooral of iemand daar succesvol dingen op geclaimd heeft.
1 Antwoord 1
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Het gaat om schade die anderen ondervinden door jou toedoen. Een particuliere aansprakelijkheids verzekering dekt meestal niet dergelijke schade als die is ontstaan bij het leveren van betaalde diensten. Stel een je gast struikelt over een losliggende tegel en de bril is aan gruzelementen. Of valt van de trap omdat de trapleuning losliet etc..Overigens heb ik een part. aansprakelijkheidsverzekering met daarin toegevoegde clausule 'ook verzekerd in hoedanigheid als verhuurder van etc..', die dekt wel "gewone kamerverhuur", maar niet het Airbnb gebeuren ! Daar zijn verzekeraars nogal bang voor. Zelfs een  opstalverzekering kan geroyeerd worden als de verzekeraar lucht krijgt van Airbnb activiteiten in het pand. Blijkbaar is Airbnb een groot risico.  Ik begrijp dat je een officiele B&B hebt, met vergunning en misschien KvK inschrijving ? Dan lijkt me een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering wel toepasselijk, maar de vraag is altijd: wat dekt de verzekering precies ! Ik ben zelf ook nog "zoekende"....

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf