btw op service factuur

btw op service factuur

ik begrijp niet goed hoe airbnb een service factuur kan opmaken waarop belgische btw wordt aangerekend aangezien zij op die factuur een Iers BTWnr gebruiken?  Wss zie ik dit verkeerd maar kan iemand dit uitleggen of weet iemand hier meer over?  en hoe kan ik zorgen dat onze bedrijfsnaam vermeld wordt op deze servicefacturen die Airbnb opmaakt?  Al bedankt.  grtjs, Leen

5 Antwoorden 5
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Leen2390 

 

In mijn land (NL) is het zo geregeld

Verhuurder moet een bedrijfsaccount hebben bij Airbnb en een BTW nummer. Dan betaal je geen BTW over de service-kosten. Daar staat tegenover dat je BTW moet heffen op de kosten voor de accomodatie (in NL is het laag tarief: 9%). Dat kun je toevoegen onder "belastingen".

In NL is een regeling "kleine ondernemers", dan hoef je geen BTW te heffen als inkomstn per jaar beneden bepaald maximum blijven.

 

Maar ik weet helaas niet hoe dit alles in Belgie is geregeld, maar waarschijnlijk vergelijkbaar.?

Ben268
Level 2
Utrecht, Netherlands

Airbnb vraagt een BTW nr voor ons huisje in Belgie. Dat kan ik echter vanuit NL (als particulier) niet aanvragen, tenzij ik een bedrijf ben. Is zoiets op te lossen? Grt Ben

Nicole378
Level 2
Willemstad, Curaçao

Ben, kun jij niet gewoon je NLse BTW  nummer geven, want is toch allebei Europa? 

En dan moet dat toch kunnen?

Nicole378
Level 2
Willemstad, Curaçao

Ik bedoel een BTW nummer van een eenmanszaak in NL.

Nicole378
Level 2
Willemstad, Curaçao

Hi Leen,

ik heb een soort van dezelfde vraag.... mijn Airbnb woning is in Curacao (Dutch Caribbean), maar omdat Curacao een verouderd banksysteem heeft, gebruik ik mijn NLse bankrekening om betalingen van Airbnb te ontvangen.

Airbnb charget 15% servicefee op de inkomsten.

Daarbovenop houdt Airbnb zonder overleg ook nog eens 21% over die 15% servicefee.

 

Dus bij een verblijf van 10 dagen van 100EUR per nacht, betaalt de gast 1.000EUR aan Airbnb.

En van die 1.000EUR, houdt Airbnb 15% servicefee + 21% BTW in.

Dus als host ontvang ik van die 1.000EUR nog slechts 818,50EUR.

Dat betekent dat Airbnb 18,15% inhoudt.

Allereerst hoef ik als bedrijf buiten NL al geen BTW te betalen, maar als bedrijf buiten Europa al helemaal niet....

Airbnb vindt dat ik maar een bankrekening in Curacao moet invullen, zonder dat kunnen ze niks......rararara 

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf