financiële tegemoetkoming van 25% omwille van Covid 19

Barbara321
Level 2
Hasselt, Belgium

financiële tegemoetkoming van 25% omwille van Covid 19

Hallo collega hosts,  we hebben allemaal annuleringen gehad voor de maand april omwille van de Corona maatregelen.   Airbnb heeft een programma gelanceerd om verhuurders te helpen: Host support fund. Voor reserveringen van in aanmerking komende accommodaties betalen zij 25% van wat verhuurders volgens hun annuleringsbeleid zouden hebben ontvangen. 

Mijn vraag is of er iemand van jullie die in België actief is al een tegemoetkoming heeft gekregen?

 

Ik krijg volgend antwoord van hun: Aangezien ondersteuningsbetalingen echter afhangen van het bedrag dat gasten aan u verschuldigd zijn op het moment van annulering, is het mogelijk dat degenen onder u met het flexibele en gematigde beleid er minder van zullen profiteren.   Ik heb dus een flexibele annulering, omdat je zo volgens Air bnb meer bookingen kunt verkrijgen.

Ik heb dus niets gekregen.

Zijn er nog hosts in deze situatie?

 

2 Antwoorden 2
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo,

Ik woon in NL en heb voor 2 ge-annuleerde reserveringen de 25% compensatie gekregen. De voorwaarden zijn stipt, maar volgens mj maakt het niet uit welk annuleringsbeleid je hebt/had, het gaat erom dat de gast geannuleerd heeft ivm Covid-19 (en dus het volledig bedrag van de boeking terug heeft gekregen).

 

Met vriendelijke groet,

Emiel

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Barbara321 

 

De vergoeding die je van Airbnb krijgt is verwaarloosbaar.

Het is 25% wat de gast zou moeten betalen op basis van je annuleringsvoorwaarden.

Dus zelfs als je “streng” hebt ingesteld, dan kan de gast tot 7 dagen voor de aankomsttijd annuleren.

Normaal is de gast dan 50% van de huur verschuldigd.

Daar krijg je dan 25% van. (dat is dus 12.5%; als Airbnb € 1.000 van ons geld weggeeft, geven ze dus € 1125 terug)

Als je nog ruimere annuleringsvoorwaarden hebt krijg je waarschijnlijk helemaal niets.

AirBNb stuurt tijdig bericht naar de huurders dat hun vakantie binnenkort begint. Dat geeft de huurder dus de gelegenheid een week van te voren te annuleren.

Was dat niet het geval, dan zou de schade-uitkering door Airbnb 2x zo hoog uitvallen!!

AirBnb zadelt de verhuurders dus eenzijdig met een enorm financieel probleem op. Er zijn waarschijnlijk aardig wat huurders die een annuleringsverzekering hebben die de kosten gedekt zou hebben. Ook zijn er huurders die het redelijk vinden een deel van de kosten te vergoeden. Immers, zowel voor huurders als verhuurders is dit overmacht. Waarom zou je dan het financiële probleem alleen bij de verhuurder leggen? Zijn die, per definitie, de veel sterkere partij?

Op basis van de covid annuleringsregels kunnen huurders nu gewoon opzeggen, terwijl ze wel zouden kunnen reizen.

Airbnb maakt op deze manier goede sier met het geld van anderen en doet net alsof ze een 25% tegemoetkoming van de annuleringskosten geeft

 

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf