gegevens delen met gemeente

Tamara529
Level 2
Eersel, Netherlands

gegevens delen met gemeente

Wij verhuren een bungalow in de gemeente waar we zelf ook wonen. De bungalow is niet ons woonhuis en staat op naam van mijn ouders.

Nu kreeg ik een brief over toeristenbelasting. Ik vraag me niet af óf ik toeristenbelasting moet betalen want dat zal wel kloppen. Maar ik vraag me wel af hoe de gemeente de advertentie van Airbnb heeft gekoppeld aan mijn woonadres. Deelt Airbnb die accountgegevens met de gemeente?

Daarnaast vraag ik me ook af of Airbnb de inkomsten die we hebben van de verhuur deelt met gemeente.

Heeft iemand daar ervaring mee?

8 Antwoorden 8
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Tamara529 

Toeristenbelasting moet betaald over elke overnachting van een persoon welke niet geregistreerd staat als inwoner van de betreffende gemeente.. De toeristenbelasting kun je invullen in je Airbnb advertentie bij sectie "belastingen" onder "tarieven en beschikbaarheid" (zie voorbeeld hieronder) en dan wordt deze berekend aan de gast. 

Gemeentes speuren actief naar "toeristenverhuur", dus ws weet (of vermoed) men alleen dat er dergelijke verhuur plaatvind, maar niet dat het via Airbnb gaat. Bij mijn weten deelt Airbnb geen data met gemeentes, behalve in Amsterdam, waar Airbnb de toeristenbel. rechtstreeks betaald aan de Gemeente.

 

Emiel1_0-1616882607058.png

 

 

Tamara529
Level 2
Eersel, Netherlands

Belasting toevoegen kan alleen met een professioneel account dus ik zal het zelf moeten berekenen in mijn nachtprijs ofzo. Ik moet vlg mij 6,5% rekenen, wat ik nogal veel vind.

Maar wat betreft het delen van gegevens blijft ik toch achterdochtig naar airbnb. In de adressering van de brief van de gemeente staat letterlijk de titel van mijn advertentie van airbnb. En ze hebben dat dus gekoppeld aan mijn woonadres. Wat ik verhuur en waar ik woon zijn niet hetzelfde adres dus ik vind dat erg vreemd. Zeker omdat de verhuurde woning bovendien niet mijn eigendom is.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Tamara529 

Een "professioneel" account is niets anders dan een gewoon account waarbij de extra ("professionele") tools zijn geactiveerd (kun je zelf doen en zijn handig). Gemeentes kijken natuurlijk ook op het Airbnb platform om "toeristen" locaties op te sporen. Adhv je advertentie is dat vrij eenvoudig, omdat lokatie, omschrijving omgeving en foto buitenzijde pand er op staan. En dan gewoon even lokaal wat navragen en dan weet Gemeente genoeg. Airbnb is niet scheutig met verstrekken van gegevens, dus ik denk niet dat daar informatie vandaan komt. Overigens als bungalow van je ouders is, kun je misschien beter als co-host van je ouders optreden ?

 

Toevoeging:

6,5% Toeristenbelasting is best wel veel, maar volgens de website van Gemeente Eersel klopt dat percentage.

https://www.eersel.nl/toeristenbelasting

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Emiel1 @Tamara529 

 

Het blijft raar dat als de woning op naam van haar ouders staat, dat Tamara de brief op haar huisadres krijgt

Tamara529
Level 2
Eersel, Netherlands

@Bob1 inderdaad raar

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Tamara529

 

Binnen 3 minuten(!) had ik je adres gevonden (via Internet) , alleen gebruik makend van je gegevens op Airbnb....

Tamara529
Level 2
Eersel, Netherlands

@Emiel1 Locatie en omschrijving kunnen nooit leiden tot mijn woonadres. En het pand is ook niet mijn eigendom.

Wat is het voordeel van co-host worden? Ik denk dat ik dan mijn superhost status kwijt raak?

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Tamara529 

Locatie vinden: zie mijn eerder bericht

Co-host: Kan belasting-technisch verschil maken, afhankelijk van de situatie.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf