identiteitskaart opladen is te moeilijk

Marjet0
Level 2
Montespertoli, Italy

identiteitskaart opladen is te moeilijk

Hi,

Gister is een boeking voor mijn huis niet gelukt, omdat de potentiele gast tot 5 keer toe zijn paspoort en zijn rijbewijs invoerde. Die werden niet geaccepteerd als officiele overheidsdocumenten! Het is prima als Airbnb over onze veiligheid waakt als gastvrouwen/-heren, maar het opladen van identificatie foto's is echt te moeilijk. En de antwoorden zijn absurd: alsof de Nederlandse documenten niet officieel zouden zijn!

Ik heb een paar keer gebeld naar het speciale nummer omdat ik SuperHost ben, maar de antwoorden waren steeds hetzelfde. Nog een keer proberen. Uiteindelijk is de boeking dus mislukt. Bedankt, Airbnb ;(

Marjet

14 Antwoorden 14
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi Marjet,

 

Wellicht dat je iets aan dit artikel hebt: https://www.airbnb.nl/help/article/1237/how-does-it-work-when-airbnb-asks-for-an-id

Ook heb ik wel eens ergens gelezen, dat de foto van het ID-bewijs niet al te overbelicht mag zijn.

Marjet0
Level 2
Montespertoli, Italy

Beste Cor,

Al die dingen die dat artikel noemt had mijn potentiele klant gedaan: paspoort, rijbewijs, foto van zichzelf. En toch werd het steeds geweigerd. 


@Marjet0  schreef:

Beste Cor,

Al die dingen die dat artikel noemt had mijn potentiele klant gedaan: paspoort, rijbewijs, foto van zichzelf. En toch werd het steeds geweigerd. 


Wij hebben dezelfde ervaring met het uploaden van een eigen NL-legitimatiebewijs. Het werkt voor geen meter. Er wordt een kleurenfoto gevraagd, maar dat heeft een NL-paspoort of rijbewijs nooit. Contact met de helpdesk levert onzinnige teksten op of probeer het nog eens.

 

Willeke

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marjet0,

 

Dan kan ik je helaas ook niet verder helpen. Misschien dat anderen in deze community hier meer ervaring mee hebben.

Wij hebben geverifieerd ID niet aan staan, dus daar heb ik ook geen ervaring mee.

Wel moeten alle gasten hun ID gegevens aan ons verstrekken, alvorens ze arriveren (zijn we wettelijk verplicht). Dus dat is ook al een mooie stok achter de deur.

Marjet0
Level 2
Montespertoli, Italy

Dag Cor,

Ik heb inderdaad wel ID geverifieerd aanstaan. 

Wat bedoel je met 'alvorens ze arriveren'? Direct als ze een boeking hebben gemaakt? Als ze aankomen is het een beetje laat...Dan maak ik wel altijd een kopie om ze te kunnen registreren voor de politie en gemeente. 

Maar als ze die ID niet verstrekken van te voren na de boeking, kan je ze dan alsnog weigeren als gast? Sturen ze jou dan via de Airbnb mail een kopie van hun paspoort zodat je dat zelf gaat verifieren ipv het door Airbnb te laten doen? Is het niet een beter idee om Airbnb te vragen de procedure met de foto's niet zo streng te doen, zodat gewone geldigde paspoorten en rijbewijzen gewoon door de verificatie heenkomen?

Marjet

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marjet0,

 

In onze huisregels wordt duidelijk vermeld, dat per persoon identiteit gegevens aangeleverd moeten worden. Na de bevestigde reservering, stuur ik de gast dan een bericht - om welke gegevens het precies gaat.

Dus als ze de gegevens niet wensen aan te leveren, dan overtreden ze mijn huisregels (Want i.v.m. Direct Reserveren, moeten ze dus akkoord gaan met mijn huisregels). En dan kan ik dus Airbnb hierbij betrekken.

Tot op heden is dit eigenlijk nooit een probleem geweest. Wel hebben sommige gasten wat moeite met het afstaan van hun gevoelige gegevens. Het is nu eenmaal de wet, dus ik kan ook niet anders.

 

En dan zijn er inderdaad gasten die een kopie van hun paspoort of ID sturen.

Anderen sturen netjes een bericht terug met in tekst de desbetreffende gegevens (En zo moet ik dat uiteindelijk ook aanleveren aan de autoriteiten). En weer andere sturen een met een wachtwoord beveiligd document, dewelke deze gegevens bevat.

Gedurende de Check-In, verifieert onze lokale contact persoon de gegevens die ik van de gasten verzameld heb, met hun paspoorten/ID kaarten). En daarna kan ik de verzamelde en bevestigde gegevens inkloppen in het systeem van de autoriteiten. Ik moet deze gegevens een jaar bewaren en daarna verwijderen.

 

Ik heb verder geen invloed op de interne verwerkingsprocessen van Airbnb, aangaande ID verificatie 😞

En verder moet ik de gegevens van alle personen in de groep hebben en niet alleen van de hoofdgast.

 

Je kunt je ook afvragen welke waarde je kunt hangen aan geverifieerd ID?

Want volgens mij moet een mogelijke gast toch wel heel wat op zijn kerfstok hebben, alvorens de processen van Airbnb zo'n persoon er uit zullen pikken. Matig gedrag ten aanzien van je accommodatie, zal daar wel niet echt onder vallen, lijkt me.

 

Een ander voordeel van deze wijze van werken is, dat je ook meteen goed weet, wat de samenstelling van de groep is. En of er eventueel iemand tussen zit, die gaat verjaren, terwijl ze bij ons verblijven.

Daar kun je dan je voordeel weer mee doen.

Ik heb weleens een gast gehad. En ik wist eigenlijk van tevoren dat die persoon sowieso iets negatiefs zou gaan vermelden in de recensie (want dat had die persoon bij anderen ook gedaan). Er zijn nu eenmaal mensen op deze wereld, die een onweerstaanbare drang hebben tot het leveren van kritiek op van alles en nog wat. Nu werd de partner jarig (ook nog een kroonjaar), terwijl ze bij ons verbleven. Dus heb ik een flesje wijn voor de deur laten zetten. En daarna de gast gefeliciteerd met de verjaardag van de partner - en melding gemaakt van dat flesje wijn.

Gast was hier zeer blij mee en vond dat heel attent. En inderdaad, voordat ze vertrokken kreeg ik nog een berichtje met een 2-tal aandachtspunten. En na afloop - een Super-Review! Met in de Privé feedback, de melding: Zoals reeds gemeld!

De klant had dus aan de eigen behoefte voldaan, om sowieso kritiek te leveren. En ik had er zo voor gezorgd dat dit verder niet wereldkundig gemaakt werd 🙂

 

Marjet0
Level 2
Montespertoli, Italy

Beste Cor, Hoe zet je de ID verificatie uit???? Vandaag is me weer een gast door de neus geboord, omdat hem het niet lukt een foto op te laden...

Maar ik kan nergens vinden hoe ik dat uit kan zetten...

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marjet0,

 

Op de desktop:
Via Advertenties -> Bewerken -> Reserveringsinstellingen -> Vereisten Gasten

 

Daar zou je het uit moeten kunnen zetten.

 

Ik heb inderdaad wel eens meer begrepen dat de functionaliteit rondom ID verificatie enigzins problematisch werkt.

 

Succes!

Marjet0
Level 2
Montespertoli, Italy

Dank je wel, Cor! Jij bent dus ook nog op! Ik zit al een uur te zoeken. De pagina die je noemt heb ik al bezocht, maar ik heb het helemaal niet aan staan! En toch ben ik de afgelopen 2 dagen echt UREN kwijt met Airbnb bellen. Het is echt zacht uitgedrukt dat het ENIGSZINS problematisch werkt. Wat betekent het dat je level 8 hebt? Heb je enige invloed? Kun je Airbnb zeggen dat ik echt gek hiervan word? Ik mis klanten, werk al 5 jaar met Airbnb maar de laatste tijd worden we gebombardeerd met nieuwe dingen. Veel te veel. Het kost me handenvol werk. 

 

Dit is wat bij mij staat:

 

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marjet0,

 

Ik ben inderdaad nog op 🙂

Wij in de kou, en jij in een mooi land - met redelijk lekker weer 🙂

 

Het zou toch echt daar ergens moeten zitten, waar ik het aan gegeven heb.

Zelf heb ik het niet aanstaan, dus daar kan ik je niet echt bij helpen.

Ik zie het bijgevoegde plaatje trouwens niet!

 

Die levels op de community zeggen verder niets. Is alleen maar afhankelijk van hoe vaak je daar actief bent geweest en hoeveel probleempjes van anderen je hebt weten op te lossen.

Feitelijk is het een truck van Airbnb: Laat anderen hun problemen oplossen (een soort van gratis helpdesk, zeg maar).

Ik gebruik het, om er zelf van te leren! En zo krijg ik dus inzicht waar anderen zoal mee worstelen 🙂

En soms staan er hele goede adviezen bij!

 

Ik hoop dat je het opgelost krijgt. Goed zoeken is het devies.

 

Verder ben ik blij met jouw wijze van reactie, want vandaag heb ik ook een paar reacties van Amerikanen gehad. En die hebben toch wel erg lange teentjes en korte lontjes 😞

Marjet0
Level 2
Montespertoli, Italy

Hè, wat jammer dat dat plaatje niet doorkomt. Opladen lukte ook hier al niet ;(

 

Officieel identiteitsbewijs
ALLEEN DIRECT RESERVEREN
Niet ingesteld
 
Kun je dit zien?
Er staat: Officieel identiteitsbewijs ALLEEN DIRECT RESERVEREN Niet ingesteld

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marjet0,

 

Ik kan het niet zien, want mijn reizigers-profiel is helaas niet compleet.

Het lijkt me toch dat het daar moet zitten, waar ik het aangaf. Maar ik kan het uiteraard mis hebben.

 

Bel anders eens met de helpdesk van Airbnb: +31 20 52 22 333

Marjet0
Level 2
Montespertoli, Italy

Dank je Cor. Ik had hierboven de tekst geciteerd. Maar het is hopelijk opgelost. Ik heb de afgelopen dagen letterlijk UREN de helpdesk gebeld....En gisteravond weer. Drie kwartier gewacht, het was al 01:00 uur. Bij haar bleek dat de ID identificatie wel aanstond, op mijn scherm niet....Vreemd, vreemd. Maar het zou nu dus uit moeten staan. Ik dank je hartelijk voor je bereikbaarheid en bereidheid. 

Marjet

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marjet0,

 

Nou mooi dat het nu dan kennelijk en hopelijk voorgoed opgelost is.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf