ontbrekende foto gast

Willeke0
Level 3
Ketelhaven, NL

ontbrekende foto gast

Sinds kort wordt bij  het reserveringsverzoek de foto van de gast niet meer vertoond. Alleen de eerste letter van de (voor)naam wordt vermeld. De foto is voor ons één van de aspecten waarop we een gast beoordelen. De foto's van gasten die geweest zijn staan er wel bij.

In het privacybeleid wordt hier niets over gezegd. Waarom is dit ingevoerd?

 

Het opvragen van foto's heeft geen zin, want bij de berichten kunnen geen foto's meegestuurd worden.

 

We zijn benieuwd naar de oorzaak.

 

Caspar en Willeke

6 Antwoorden 6
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Willeke0,

 

De reden hiertoe, wordt op deze pagina uitgelegd: https://press.airbnb.com/update-on-profile-photos/

Dit artikel is ook op de Engelstalige Community gecommuniceerd. Zie hier: https://community.withairbnb.com/t5/Airbnb-Updates/Airbnb-Answers-Guest-profile-photos/m-p/839227

Zeer eigenaardige beslissing van Airbnb.

Wij moeten onze gasten maar vertrouwen met onze accommodaties. En gasten krijgen alle mogelijkheden aangereikt, om zichzelf zoveel mogelijk in anonimiteit te kunnen hullen.

Het is helaas niet anders.

 

Airbnb geeft als hoofdreden aan, dat deze wijziging bedoeld is om eventuele discriminatie tegen te gaan.

Maar ze willen het gasten gewoon nog makkelijker maken om aanvragen in te schieten.

En ze willen natuurlijk voorkomen, dat verhuurders eventuele gasten afwijzen om welke visuele reden dan ook!

En dat hoeft dus niet alleen discriminatie te zijn!

Daarbij valt onder andere ook te denken aan bijvoorbeeld een persoon die staat te poseren met een imposant machine geweer of iets vergelijkbaars.

 

Zelf heb ik nog geen Aanvragen gehad (wel reserveringen), sinds de introductie van deze wijziging.

Dus ik weet ook nog niet hoe dit nu precies in zijn werk gaat (Want je meldt dat de foto's van bevestigde gasten nog wel zichtbaar zijn).

Want wat gebeurt er als een gast al een keer weg geweest is met Airbnb. En je zoekt die verhuurder op?

Staat er bij die verhuurder dan ook geen profielfoto van die gast, bij de recensie?

En wat gebeurt er dan, als je zo'n verhuurder anoniem opzoekt? (dus zonder in te loggen).

 

Airbnb is niet altijd even sterk in het communiceren van wijzigingen in de functionaliteit.

Dat heb ikzelf onlangs ook nog aangegeven richting een nieuwe dame in het management bij Airbnb: Laura Chambers (General Manager, Homes Hosts).

Ook zij vond dat dit beter moest. Dus afwachten maar, of ze het waar gaat maken.

 

Aangezien wij verplicht zijn, om ID informatie te rapporteren aan de overheid.

Moeten gasten deze ID informatie bij ons toch overleggen.

Dat is gelijk een mooie stok achter de deur, om te zorgen dat gasten zich gedragen.

Want anonimiteit is bij ons dus niet mogelijk.

 

Succes!

Willeke0
Level 3
Ketelhaven, NL

Beste Cor,

 

Bedankt voor jouw reactie. Zelfs foto's die we eerder wel konden zien zijn vervangen.

De gast waar wij de foto niet van konden zien staat wel met foto bij de recensies van een andere verhuurder.

Het is wel in tegenstrijd met het idee dat we een community zijn en dat je jezelf voorstelt aan de verhuurder. Ik zie of hoor graag met wie ik in gesprek ben. Dat laatste is al niet mogelijk via Airbnb, dus is zo'n foto wel fijn.

Annoniem blijven de gasten uiteindelijk niet, maar wij weten graag van te voren wie we in huis krijgen.

 

Is er een weg om zulke zaken aan  te kaarten?

 

Groet,

 

Willeke

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Willeke0,

 

Je zou kunnen reageren op de Engelstalige Community post, waar ik aan gerefereerd heb.

Maar of dat veel uit gaat halen, betwijfel ik.

Zoals je hebt kunnen zien, staat het zelfs in een persbericht.

En dan is het wel zo’n beetje een “Done-Deal”.

 

De geleerden bij Airbnb, hebben dit zo uitgemaakt.

Dus we zullen het er mee moeten doen, ben ik bang voor.

Vanessa-and-Sigrid0
Level 1
Leiden, Netherlands

Hoi Willeke en Cor,

 

Ook wij vinden het vervelend dat er geen foto meer zichtbaar is. Hoewel ik ij wel kan vinden in de door airbnb opgegeven reden: discriminatie. Maar betwijfel de integriteit van airbnb op dit vlak.

Omdat wij een oud huis hebben met zeer steile trappen benadrukken wij dit  bij oudere gasten (te beoordelen op de foto). We geven dit nu altijd maar extra aan.

Ook eens met jou Cor dat airbnb juist gaat om het persoonlijke contact. Een foto hoort daar ook bij.

 

Ik zal een bericht sturen naar airbnb.Mijn ervaring is dat ze daar snel op reageren.

Hartelijke groet!
Vanessa

Vibeke3
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Beste Willeke, ook ik vind het jammer dat er weer een anonimiteitsfactor is toegevoegd aan het bookingsproces aan de zijde van de gasten door het niet meer laten zien van de profielfoto's. Als ze eerder geboekt hebben en een recensie hebben achtergelaten kan je de profielfoto van je gast daar wel mog zien in het ieniemienie, maar dat is echt erg klein. Ik heb er wel mijn kritiek over uitgesproken via een link die ik daarvoor kreeg van de klantenservice.

Als aanvullende kritiek heb ik daarin meegegeven dat ik merk dat na boekingsbevestiging, wanneer je de foto dan wel te zien krijgt, de foto's vaak toch geen echte profielfoto's zijn. Maar "rug richting camera" "vergezicht in zee" etc. Dat stoort me nog meer, ook uit "veiligheidsgevoel", ik wil toch minstens vóór de drempel kunnen zien of "het gezicht voor de deur" ook "hrt gezicht dat geboekt heeft" is. Dat stoort mij op dit moment het meest aan deze wijziging. Het is wél weer een stap anoniemer, heel jammer. Als ik nog denk aan "de goede oude tijd" toen ik hiermee begon in 2011 was het nog zó anders!

Ginus0
Level 2
Den Helder, NL

Hllao Willke en Vibeke

 

Naast het frustrerende dat men op voorhand geen profiel foto(s) van de gast meer kan zien,

ondanks erl één positieve recensie vermeld wordt, er na accepteren alleen een fraai strandplaatje is te zien, voel ik mij hier niet prettig bij.

Mijn gestelde voorwaarden om úberhaubt  bij mij te kunnen boeken, zonder verzoek te moeten indienen, oa. toelichting/reden waarom (bij mij) , wordt in mijn opinie door Airbnb anders geinterupteerd/mee omgegaan.

Toelichting/reden, alleen de tekst, we komen laat in de middag, is toch wel erg zuinig.

Daarnaast kon ik nergens m'n incheck tijd, va. 17.00u.,  terug vinden op de site.

Airbnb waar ben je mee bezig.

 

 

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf