superhost vereisten

Nynke3
Level 1
Jutrijp, Netherlands

superhost vereisten

Waar ik tegen aan loop is het volgende.


Sinds het begin van mijn verhuur via Airbnb in augustus 2014 is het aantal sterren steeds vooruitgegaan (ik moest zelf nog van alles leren en ervaren met betrekking tot het verhuren van boten als accomodatie en het aantal boekingen overviel me eerlijk gezegd). Inmiddels ben ik nog 5% verwijderd van de vereiste 80% 5* recensies die nodig is om Superhost te worden. Alle andere vereisten zitten bijna op 100 % (eentje staat op 98 vanwege een annulering op verzoek van de gast, en die mij de 100% kostte omdat het voor het eerst voorkwam en ik niet wist hoe het werkte. Dit gebeurt me natuurlijk niet weer, voortaan mag men zelf annuleren :). Mijn aantal recensies zit inmiddels op 130 en deze zijn eigenlijk allemaal heel positief en als er tips voor verbetering zijn pas ik die voor zover mogelijk altijd toe. Ik verhuur van eind april tot eind september.

 

Wat mij opvalt is dat er accomodaties zijn met veel minder recensies, bijvoorbeeld 12, die wel aan de normen voldoen en dus superhost zijn. Dit zijn veelal woningen of kamers.
Voor deze accomodaties is het in verhouding veel eenvoudiger om superhost te worden dan voor mij, omdat ik boten verhuur als accomodatie.
Iedereen zal tevreden zijn over een goede kamer met een goed bed en een lekker ontbijt, en dus al snel een waardering geven van 5 *.
Met boten is dit anders. Ik had bijvoorbeeld 2 gasten, waarvan de man 190 lang was en de vrouw hoogzwanger. Zij vonden het slapen op een boot niet ideaal vanwege die omstandigheden en gaven daarom een 4* recensie.
Ik heb de maten van de bedden in de advertentie staan en overduidelijke foto's van hoe de ruimte er uitziet e.d. dus de gasten kunnen hiervan op de hoogte zijn.
Hun ervaring zal zonder twijfel gerechtvaardigd zijn, maar dat valt mijn accomodatie niet te verwijten..Mijn accomodaties zijn schoon en fris en zien er keurig uit en zijn van alle gemakken voorzien, maar het zijn wel boten, daar past in niet altijd een king size bed in. Bovendien is de prijs van 35, 45 en 50 euro voor 2 p.p.n. toch echt niet hoog.. Op een doorsnee camping of jeugdherberg betaal je per persoon hetzelfde of soms meer.

 

Wat mij stoort, is dat de beoordeling nu te weinig genuanceerd is, waardoor accomodaties als de mijne altijd lager zullen scoren dan standaardverblijven, terwijl er door verhuurders zoals ik misschien wel veel meer moeite wordt gedaan om gasten een unieke ervaring te laten beleven. Hierdoor voelt het een beetje alsof je wordt gestraft omdat je een ander verblijf aanbiedt dan een kamer of huis. 

Ook vind ik dat door de huidige beoordelingen vaak niet duidelijk wordt wat er niet goed genoeg was om een 5 beoordeling te geven. Zo heb ik mijn gast Dasha na een ontvangen 4* recensie (en de mededeling in de kennisgevingsmail van Airbnb dat door haar was aangegeven dat er iets niet helemaal juist was weergegeven in de advertentie), gevraagd of ze kon aangeven wat dat was maar ze zei dat ze het niet zou weten want ze hadden juist heel erg genoten en geen op of aanmerkingen gehad. Natuurlijk houd ik er rekening mee dat sommige gasten het lastig vinden om rechtstreeks iets negatiefs tegen de verhuurder te zeggen.


Het zou volgens mij erg verhelderend zijn wanneer er duidelijker wordt aangegeven waaróm een gast niet tevreden genoeg was om een 5* recensie te geven en dat er rekening wordt gehouden met het soort accomodatie dat wordt aangeboden. Ik begrijp dat dat niet zo eenvoudig is, maar Airbnb is erg vindingrijk :).

Verder ben ik ontzettend blij en tevreden over Airbnb en vind het een geweldig platform waar verhuurders wereldwijd aangeboden worden. Ook de administratieve en financiele afhandeling is supergoed geregeld. Dus verder echt alle lof!
Het superhostschap laat ik maar voor wat het is. Ik verhuur met veel plezier en verdien er een leuk centje mee en heb zelden gasten die terecht ontevreden zijn, dus dan maar geen Superhost..:) 
Vriendelijke groeten,
Nynke

6 Antwoorden 6
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo Nynke,

 

Dat "superhost" vind ik zo'n typisch marketinginstrument van Airbnb om verhuurders "op te jagen" om het 150% goed voor elkaar te hebben. Mij interesseerd het helemaal niets en als ik het zou hebben, zou ik er alleen maar gestressed door raken om het niet kwijt te raken ! Vier sterren op een schaal van vijf is nog altijd een cijfer 8 !

Gasten kunnen opmerkingen plaatsen, publiek of alleen prive zichtbaar,  en daar kun je je voordeel mee doen. Of een boot in het nadeel is tov een kamer of woning ? Geen idee. Dan zou Airbnb het algoritme om superhost-status voor een boot te kunnen bereiken anders moeten inrichten als voor een kamer oid. Wie weet lezen ze je bijdrage...

 

Maar ik begrijp: je zaken gaan prima en verder positief over airbnb (net als ik) , dus roepen ons zelf gewoon uit tot "superhost" !

 

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Henny7
Level 2
Ruurlo, Netherlands

Hallo Nynke,

het hele superhost gedoe stoort mij mateloos. Ik heb 122 recensies waarvan 72% 5 sterren en eindelijk na lange tijd ben ik 3 maanden superhost geweest en anderen na 10 recensies, je doet ontzettend veel voor de gasten het is alleen zo jammer dat gasten vaak zo gefixeerd zijn op prijs en de foto's én de beschrijving van de advertentie niet goed lezen.  Ik krijg veel 5 sterren beoordelingen maar net op de valreep voor de volgende beoordeling twee 4 sterrenbeoordelingen. 1 daarvan was een stel met een moeder van 85 jaar die 's avonds de open trap niet op/af durfde, terwijl deze trap heel duidelijk op de foto stond en het volgende stel met een kindje van 10 maanden die dus wel graag de open trap op ging en wat dus te riskant was. Voorts wordt als minpunt de aanwezigheid van een vijver én een oude zwembad aangehaald terwijl wij hier juist voor waarschuwen in de advertentie en ons huis niet geschikt vinden voor kleine kinderen maar, ze komen wel.

Ik vind dat ook Airbnb een privé feedback niet goed weergeeft, zoals bij de privé feedback: Ongedierte. Meer niet, zou dan wel willen weten wat voor een ongedierte. muizen, vliegen? Het huis staat in het buitengebied dus vliegen zijn er al snel en muizen ook soms. Een andere privé feedback: stof, blijkt later stof in de schuur te zijn. Kort gezegd een ontzettend irritant iets dat mensen eerder afstoot dan ze activeert om nog meer hun best te doen want het leidt toch niet tot resultaat en de gasten komen wel.

Verder is Airbnb een prima iets. Je wordt steeds herinnert aan een komende gast of aanvraag, de betaling gaat zonder problemen maar verder heb ik vaak het gevoel dat ze er meer zijn voor de gast dan voor de verhuurder.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo Henny,

 

Mooie bijdrage !

 

Je kunt het nooit iedereen 100% naar de zin maken, dat nastreven is een utopie.

Wij doen allemaal ons best, en die enkele gast die onrealistische eisen stelt of de advertentie niet goed leest: so be it.

 

Als het overgrote deel van de gasten tevreden is, dan is dat de waardering voor het vele werk. Superhost ? Laat maar lekker waaien in de marketingwind.

 

Succes en met vriendelijke groet,

Emiel

 

 

Hannie0
Level 1
's-Heerenbroek, Netherlands

Het embleempje van "superhost" was voor mij enige tijd geleden een verrassing. Ik wist niet dat het bestond en dacht eerst dat het een vlekje op de pc was...

Voor mij is het de bevestiging van dat waar ik me voor inzet: het in alle opzichten naar de zin maken van de mensen die bij ons verblijven. Het is heel leuk dat iedereen zo enthousiast is. En ik kan me heel goed voorstellen dat het soms als onrechtvaardig voelt dat je, ondanks al je inspanningen, het aan je neus voorbij ziet gaan. Het belangrijkste lijkt me dan dat je zelf weet dat je kwaliteit en hartelijkheid biedt en meer kan je niet doen. Ik maakte het nog niet mee maar er zullen mensen zijn die graag iets te klagen hebben. Waar je van kan leren, daar leer je van, maar heeft het te maken met chronische ontevredenheid of iets dat je verkeerd deed op de site, naast je neer leggen. 

Ik vind ook, net als de anderen, Airbnb een heel duidelijk platform, goed geregeld. Dat hele superhost-schap is in het leven geroepen om extra je best te doen, zodat er meer mensen boeken zodat er meer geld binnen komt. Een heel legitiem iets. En verder, leuk maar niet meer dan dat.

 

Hartelijke groeten, Hannie

Nynke3
Level 1
Jutrijp, Netherlands

Dank jullie wel voor de waardevolle reacties! Sinds 1 juli word ik dan Superhost genoemd. Nou wat een pret. Eerlijk gezegd ben ik er tot op heden nog niet enorm vrolijk van. Mensen gaan opeens blijkbaar allerlei verwachtingen koesteren vanwege het superhostlogo....terwijl daar eerst nauwelijks sprake van was. Ik vind dat het er eerder lastiger dan leuker door geworden is. Mensen menen meer te mogen verwachten terwijl de prijs precies hetzelfde is. Dus mocht ik de status het volgende kwartaal kwijtraken zul je mij er niet over horen :)...!

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Nynke3,

 

Als je de community afleest, dan zal je zien dat er veel te doen is over het hele Superhost gebeuren en het onderliggende recensie systeem.

Het blijft natuurlijk allemaal heel erg subjectief. Alleen denkt Airbnb dat die subjectiviteit vanzelf verdwijnt door de wet van de grote aantallen.

Verder moet ik toegeven dat Nederlanders over het algemeen ook wel kritischer zijn dan andere nationaliteiten. Dus dat speelt wellicht ook een rol.

 

Het is grappig dat je meldt. Dat gasten nu ineens meer van je verwachten. Die ervaring heb ik namelijk zelf niet (ik moet er wel bij zeggen dat wij redelijk snel Superhost geworden zijn, en het sindsdien ook altijd gebleven zijn. Dus wellicht dat mijn referentiekader niet helemaal juist is).

Mijn ervaring is juist, dat heel veel gasten niet eens weten wat dat 'vaantje' betekend.

 

Verder geef jezelf het antwoord al: Mensen verwachten dus kennelijk meer van je. Nou, da’s mooi. Dan de prijs omhoog! Want je moet er nu kennelijk ook meer voor doen, in verband met de hogere verwachtingen. Voor wat hoort wat, zeg maar. Ik weet het, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar zo ga ik er zelf in ieder geval wel mee om.

Je krijgt bij Van der Valk immers ook niet dezelfde service en kwaliteit als bij de Libreille. En dat weet iedereen zo ongeveer wel. Tevens trekt een lage/lagere prijs, ook juist een zeer kritisch publiek aan!

Van al mijn beoordelingen, heb ik een paar mindere beoordelingen op het onderdeel Waarde. En die waren met name afkomstig van gasten, die ons appartement al tegen een lagere prijs gehuurd hadden!

 

Gewoon datgene doen, waar je goed in bent en waar jij jezelf goed bij voelt.

 

Oh, en @Henny7: Airbnb hecht inderdaad meer waarde aan huurders dan aan verhuurders.

Want de huurders zijn namelijk de betalende partij - en aan verhuurders toch geen gebrek.

 

Succes!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf