toeristenbelastingweigeraar

Françoise97
Level 2
Eindhoven, Netherlands

toeristenbelastingweigeraar

vandaag 4 personen voor een verblijf van 5 nachten 

mijn hulp heeft ze ingecheckt

 

wat normaal een formaliteit is: betaalverzoek voor de toeristenblasting lukt vandaag niet

 

ze weigeren toeristenbelasting af te dragen

het is in Eindhoven € 3.50 pppn dus € 70 voor het verblijf

 

argument is dat het niet in de (door Airbnb naar het engels) vertaalde advertentie staat.

in de Nederlands tekst staat het 2 maal dus het lijkt me vreemd dat beide niet vertaald zijn...

 

ik kan zelf niet de engelse versie tevoorschijn toveren....

 

kan iemand me adviseren wat te doen in dit geval?

 

alvast van harte dank

 

10 Antwoorden 10
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Françoise97 

Ten eerste kun je zelf een engelse versie aan je advertentie toevoegen (de "extra taal" optie, dan heb je zelf controle over wat er precies in komt te staan).

De vertaalde engelse versie kun je bekijken door "airbnb.nl" in je advertentie te vervangen door "airbnb.com" en bovenaan te klikken op "translate this description into english". Zelf even bekeken en inderdaad, in je advertentie "close to city center" wordt het niet vertaald. Ik denk dat de "***" vooraan in de zin mbt toeristenbelasting  Google (want die vertaald het) in de war maakt. NB In je tweede advertentie wordt helemaal geen melding gemaakt van toeristenbelasting (hoeft het daar niet betaald ?)

 

Als er toeristenbelasting betaald moet worden, is het verplicht om dat te vermelden in de advertentie, dus je gasten hebben wel een punt !

NB Ik zou het (ook) in de sectie "huisregels" plaatsen.

 

vr.gr.,

Emiel

 

Françoise97
Level 2
Eindhoven, Netherlands

Dank je wel, Emiel voor het uitvlooien

 

het staat 2 maal vermend in de Nederlandse versie

óók in de huisregels en om het daar ook weer extra op te laten vallen heb ik ook dáár sterretjes voorgezet ;-( niet zo slim achteraf bekeken.... 

 

de tweede advertentie is alleen tijdens optreden van Guus en dan neem ik de kosten op me. het is een heel ander tarief tijdens deze hoogtijdagen. 

 

Nou hopelijk is het géén  € 70,- ****-tjes leergeld (heb airbnb inmiddels ingeschakeld)

 

groet en fijne dag!

 

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Françoise97 

Ik heb het in de huisregels vermeld. Mijn advertentie is overigens volledig in het Engels, dus geen vertaalproblemen

Françoise97
Level 2
Eindhoven, Netherlands

Tja omdat er sterretjes voor had gezet is het niet vertaald en dus moet ik nu de schade zelf dragen ......zuur.....

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Françoise97 

In je nederlandstalige advertentie staat het inderdaad tweemaal genoemd in de beschrijving, nu 1 keer gewoon en 1 keer met sterretjes , maar het staat NIET in de rubriek "huisregels" !

Overigens staat het nog steeds helemaal niet in  de engelstalige versie. Zolas ik al aangaf: voeg Engels als "extra taal" toe. Of maak je huisregels alleen in het engels, dan kan er weinig mis gaan.

Françoise97
Level 2
Eindhoven, Netherlands

 

ik vind het wel een beetje raar dat het niet 1:1 vertaald wordt

 

vervelend dat het innen van zoiets internationaals als toeristenbelasting niet per saldo voor rekening van de gast is en dat airbnb zich daarbij de kant van de weigeraar kiest en niet van de host. 

 

ik heb gelukkig nog niet eerder meegemaakt dat een gast dit weigerde te betalen, of het nu wel of niet in de advertentie werd vermeld!

 

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Françoise97 

Ik heb de indruk dat de "automatische vertaling" niet real time is (oftwel niet "op dat moment"). In de engelstalige community zijn ook regelmatig klachten over. het lijkt erop dat op het moment dat je de advertentie activeerd, de vertaling wordt gemaakt. Dus als je later iets toevoegd, dan gebeurd er niets qua vertaling. Ook zou er eigenlijk een aparte optie moeten zijn om de toeristenbelasting in te voeren, zodat het meteen ge-ind kan worden bij boeking. In Amsterdam wordt het door Airbnb zelf in rekening gebracht bij een boeking en afgedragen.

Het probleem is dat toeristenbelasting aangeslagen wordt bij de verhuurder en deze mag(!) het vervolgens doorberekenen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wat-is-toeristenbelasting-en-wa...

Ik denk dat meeste Airbnb gastheren/vrouwen in nederland geen toeristenbelasting afdragen, simpelweg omdat men er niet voor wordt aangeslagen.

Françoise97
Level 2
Eindhoven, Netherlands

Eindhoven, waar ik mijn huis hebt, heeft een actief beleid en stuurt de verhuurders een aanslag. 

 

Deze keer mag ik het dus zelf betalen.... 

 

De gast vindt dat ie in zijn gelijk staat en airbnb gééft de gast nog gelijk ook. 

 

Schandalig als je het mij vraagt. 

 

Heeft iemand nog een suggestie hierover? 

 

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Françoise97 

Goed nieuws voor de toekomstige boekingen:

Airbnb heeft een mogelijkheid toegevoegd om toeristenbelasting in te vullen.

Je vind het onder menu: "lokale wetgeving"

met vriendelijke groet,

Emiel

 

 

Françoise97
Level 2
Eindhoven, Netherlands

dank je wel Emiel!

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf