verhuring wordt overgenomen door iemand anders

Michèle72
Level 1
Veurne, Belgium

verhuring wordt overgenomen door iemand anders

Hoi,

mijn huis wordt verkocht en ik stop hierdoor met verhuren.

De nieuwe eigenaar neemt de verhuring over en heeft reeds een eigen account aangemaakt.

Er waren reeds boekingen voor de periode waarin ik reeds verhuisd zal zijn, dus hoe moet ik nu de reservaties overzetten zonder dat de huurders een annulatiekost moeten betalen?

15 Antwoorden 15
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi Michele,

Ik heb onlangs een vergelijkbare vraag beantwoord, maar ik kan het bericht niet meer vinden.
Als je even zoekt op: “verkocht” of “overdragen” dan kom je wel een aantal relevante artikelen tegen.
Dit ‘probleem’ komt uiteraard wel meer voor. En het is niet de gast die annuleringskosten gaat betalen, maar dat is de verhuurder!
Je zou (in overleg met de koper en de huurders) de bestaande reserveringen ‘uit kunnen dienen’ of ‘in theorie overdragen’. Heb ik zelf in het verleden ook gedaan, toen wij onze accommodatie kochten. Maar daar zitten uiteraard risico’s aan. En zorg ervoor dat iedereen exact weet waar hij of zij aan toe is! En dat iedereen hiermee akkoord gaat.
Want het betekent voor iedereen, dat ze daartoe buiten Airbnb om moeten gaan communiceren, Etc. Ook financieel loopt het een en ander anders.
Bij ons betrof het destijds 1 boeking, en dat is allemaal keurig verlopen.

Succes!

Hallo,

 

Ik ben redelijk nieuw hier maar heb recent hetzelfde voorgehad.

We hebben dit kunnen oplossen door mij (de nieuwe verhuurder) als medeverhuurder op de 'oude' advertentie te zetten en de uitbetalingsgegevens te veranderen. Eens de reeds gemaakte reservaties afgelopen waren, heb ik de oude advertentie offline gehaald en de nieuwe online geplaatst. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi Karen,

Dat heb je dan prima opgelost zo.
Werkt natuurlijk alleen als beiden bij Airbnb zitten.
Of een andere verhuursite met vergelijkbare functionaliteit.
Bij ons was dat destijds niet mogelijk.

Coby2
Level 2
Arnhem, Netherlands

maar je kan de uitbetalingen toch niet op naam van iemand zetten?

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Coby2 
Je kunt de bankgegevens wijzigen waardoor het geld op de rekening van de nieuwe eigenaar komt. De advertentie blijft wel op de naam van de oude eigenaar staan.
Als ABB erachter komt, loop je het risico dat ze aller reserveringen laten vervallen en jij met de toekomstige gasten in overleg moet om nieuwe reserveringen te maken

Guido-En-Odette0
Level 2
Herent, BE

hoe zet ik mijn account over op de gegevens van mijn partner; kan ik zijn ID opladen en de mijne verwijderen, zodat boekingen en advertentie blijven lopen

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Guido-En-Odette0,

 

Een Airbnb (Verhuurders-)account is per definitie niet overdraagbaar (mag ook niet van Airbnb).
En een eenmaal opgeladen ID is bij mijn weten niet te verwijderen.
Je kunt eventueel wel overwegen om je partner toe te voegen als Co-Host.

 

Succes!

Dag Cor,   Dat lijkt mij een goed idee.  En kan ik mij dan na een tijd verwijderen zodat hij de verhuurder is ?

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Guido-En-Odette0,

 

Dat mag formeel dus niet 🙂

Want dat zou betekenen, dat jij je account moet gaan overdragen.

Inclusief je opgeladen ID.

En hoe zit het met inloggen?

Als je dat via Google of Facebook doet, dan moet je ook die gegevens overdragen.

Ik weet niet of je dat geheel wenselijk vindt.

 

Deze vraag komt regelmatig voorbij. Want er zijn ook veel hosts die graag hun account met de accommodatie mee zouden willen verkopen (als een stukje Goodwill, zeg maar).

Een moeizaam opgebouwde en goede of zelfs zeer goede reputatie is natuurlijk best wel wat waard!

Cor,

Goed dat ik hier de vraag stelde.  Tenslotte wil ik het goed en correct doen.

Bedankt Cor voor de duidelijke uitleg.

Guido en Odette

 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Ik heb een huis gekocht met verhuringen.

Ik heb de logingegevens ontvangen en heb vervolgens zelf de advertentie kunnen aanpassen.

Moet je wel duidelijk overeenkomen voor wie de toekomstige huurpenningen zijn van de verhuringen die op het moment van overdracht al zijn geboekt.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Formeel is het overdragen van een Airbnb account niet toegestaan door Airbnb (tenminste: Ik ga er even van uit, dat het om een bestaand Airbnb account gaat)!

Uiteraard begrijp ik, dat er aan een Airbnb account een stuk Goodwill kan zitten.

Immers: Een goed lopende advertentie voortzetten, kan natuurlijk grote voordelen bieden.

 

Ps.

Ik zie echter geen reeds langere tijd bestaande advertentie onder je profiel hangen?

Of betreft het nog een ‘jonge’ advertentie, waar al toekomstige reserveringen voor waren?

 

Succes!

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Ik heb de oude advertentie gebruikt om de lopende huurcontracten op het moment van koop te kunnen volgen en afronden. Het bankrekeningnummer heb ik ongewijzigd gelaten, omdat we daar bij de aankoop afspraken over hadden gemaakt.

 

Na afloop van de huurcontracten  heb ik de "oude" advertentie geblokkeerd en een nieuwe gemaakt.

De oude had niet veel reviews. Ik bewaar hem nog even om wat huurders aan te schrijven

Charlotte1053
Level 2
Jabbeke, Belgium

Hallo,

Wij nemen een vakantiewoning over & boekingen zijn reeds gemaakt tot het einde van het jaar op de account van de huidige eigenaar. Vanaf aanstaande vrijdag worden wij eigenaar en beheren wij de boekingen idem via 'co-hosting'.

Echter staan de boekingen nu dicht vanaf januari & ik wil dat de boekingen kunnen blijven binnenkomen maar enkel op mijn account: hoe kan ik dit doen?

mvg,

Charlotte

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf