waarborgsom

Opgelost!
Egon1
Level 1
Wormer, Netherlands

waarborgsom

Ik verhuur voor het eerst mijn woning en heb 500 euro waarborg ingesteld. Hoe werkt dat? Wie int dat? Gaat dat dan automatisch door AirBnb? Wie kan mij antwoord geven? Dank, EK

1 Beste Antwoord
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hoe je met een borg omgaat, is voor een ieder op zijn of haar eigen wijze in te vullen.

Formeel zijn contante betalingen niet toegestaan door Airbnb (of wordt het op zijn minst sterk afgeraden).

Aan de andere kant, wordt er uiteraard wel meer gebruik gemaakt van een contante borg.

Want het gebruik van het resolutiecentrum is niet altijd even gemakkelijk (bewijs, aanschafbonnetjes en dergelijke).

Verder kan een gast een bepaalde schade achteraf betwistten – als je gebruik maakt van het resolutiecentrum.

Als er een resolutie ingediend wordt, dan is het aanvankelijk aan de voormalige huurder en de verhuurder om tot een vergelijk te komen. Lukt dat niet, dan zal Airbnb gaan bemiddelen.

Het is inderdaad bekend, dat Airbnb nogal eens wil beslissen in het voordeel van de gasten.

Ook daar zijn meer dan genoeg verhalen over bekend.

 

Gelukkig hebben wij tot op heden nog nooit echt grote schade gehad.

Wel is er natuurlijk reguliere slijtage. En ook de daarbij behorende kosten, horen nu eenmaal bij de kosten van verhuur.

En als er een probleem optreedt, dan kan dat ook nog eens op de scheidslijn zitten van een bewuste maar ongelukkige actie of reguliere slijtage (de 1.000e persoon die op een stoel gaat zitten, zakt er doorheen).

 

Als wij iets aanschaffen of vervangen, kijken we altijd naar hoe gast-bestendig iets is.

En als dat niet helemaal het geval is, dan zullen we nog bezien hoe we dat eventueel alsnog kunnen bewerkstelligen (volgens de ‘KISS’ methode).

Een simpel extra voetje onder een wankel dingetje, kan al veel problemen voorkomen.

Aanvankelijk kozen wij altijd voor het beste en/of het mooiste. Maar ook hier passen we inmiddels enige nuance toe.

Voorbeeld: Wijnglazen. Je kunt de allerduurste kopen, of net een kwaliteit minder.

De glazen die net wat minder van kwaliteit zijn. Zijn vaak ook buitengewoon prima en mooi. Uiteindelijk breekt ieder glas wel een keer. Maar in de kosten kan dit aanzienlijk schelen!

 

Ruwweg kunnen zich de navolgende scenario’s voordoen, als er eenmaal schade opgetreden is.

  1. De gast neemt zelf actie om de schade te herstellen – en meldt het eventueel achteraf.
  2. De gast meldt het zelf en stelt daarbij ZELF voor om tot een oplossing te komen.
  3. De gast meldt het zelf, maar stelt daarbij NIET voor om tot een oplossing te komen. Of het wordt ter informatie medegedeeld (waaruit de gast eigenlijk al laat blijken, zichzelf absoluut niet geroepen te voelen om ook maar enige vorm van compensatie te bieden voor de ontstane schade).
  4. De gast ontkent ook maar iets met de schade te maken te hebben. Of weet te melden dat het al defect en/of versleten was.

 

Alle bovenstaande 4 scenario’s hebben wij al een keer meegemaakt.

 

Wat hierbij ook vaak een rol speelt, is of een eventuele oplossing voor een ontstaan probleem als goedkoop of enigszins duur ingeschat wordt!

 

Gelukkig komt andersom ook voor 🙂

Strandparasolletjes in de loop van het seizoen versleten. En andere gasten kopen nieuwe voor ons en laten die achter.

Of ze vullen de voorraad met keukenkruiden, koffie en thee aan en dat soort zaken.

 

Als er een probleem ontstaan is, dan gaan wij ook bij onszelf te rade. Waarom dit probleem op kon treden.

 

Voorbeeld: In het verleden hadden wij een regelmatig terugkerend probleem met een simpel maar enigszins lastig te openen kleine schuiflade.

Aanvankelijk eerst iedere keer het probleem ‘gewoon’ opgelost.

Daarna hebben we er eens goed over nagedacht, waarom dit specifieke probleem toch iedere keer terug keerde. En kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat veel klanten dit een goede plaats vonden, om hun waardevolle spullen in te bewaren. En er dan op de dag van vertrek achter kwamen dat ze hun spullen niet zo makkelijk uit deze lade konden krijgen. Oplossing: Bruut geweld 😞

Dus een goed kluisje aangeschaft en geïnstalleerd: Probleem meteen opgelost.

 

Wij zelf doen onze gasten bijna nooit uitgeleide, want ook dat kost ons geld (omdat wij hiervoor een lokale vertegenwoordiger in moeten schakelen).

Dus het is een beetje een trade-off.

Bij ons geldt vaak ook, dat gasten bij vertrek een vlucht moeten halen. Dus als er een probleem geconstateerd zou worden – tijdens de uitgeleide, dan hebben ze toch geen tijd voor een detail discussie of iets dergelijks.

 

Problemen en ongelukken komen nu eenmaal voor, en persoonlijk heb ik het liefst dat gasten het zo snel mogelijk melden (zonder daarbij meteen naar financiële compensatie te zoeken). Zodat wij aan een oplossing kunnen gaan werken. En een probleem eventueel al weer opgelost hebben. Voordat de volgende gasten komen.

Beste antwoord in origineel bericht bekijken

18 Antwoorden 18
Marga3
Level 1
Rotterdam, Netherlands

Ja die vraag heb ik ook! Maar ik weet het antwoord nog niet.

dus als iemand het weet!

Jacqueline53
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hoe kan ik aanspraak maken op deel van de waarborgsom? Wie moet ik contacten.?
Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 Dit vond ik onder 'Help' op de Airbnb site:

https://www.airbnb.nl/help/article/264/how-do-i-make-a-claim-on-the-security-deposit

Hoe doe ik een vordering op de waarborgsom?

Als je een vordering op je waarborgsom moet doen, kun je dit doen binnen 48 uur na de vertrekdatum van je gast in het Resoluties Centrum.
  1. Ga naar het Resoluties Centrum op airbnb.com
  2. Kies de betreffende reservering
  3. Selecteer Verzoek om schadevergoeding onder Selecteer een reden 
  4. Klik op op de volgende pagina op Doorgaan om details over de schade en de daaraan verbonden kosten in te dienen 
Als je gast akkoord gaat met het door jou gevraagde bedrag, sturen we je binnen 5-7 werkdagen een uitbetaling.
 
Als je gast het verzoek afwijst of niet binnen 72 uur reageert, klik je op Airbnb Betrekken in je Resoluties Centrum-zaak. Als we aanvullende documentatie nodig hebben, dan heb je 48 uur om deze documentatie te verstrekken.
 
De meeste waarborgvorderingen worden binnen een week opgelost. Wij zorgen ervoor dat jij en je gasten eerlijk worden vertegenwoordigd en als we vaststellen dat je geld verschuldigd bent,

Een beroep doen op de waarborgsom loopt dus via Airbnb.

Ik heb zelf bepaald dat die €500 bedraagt maar zie nergens of de huurder die belast krijgt.

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Wanneer je een schade wil claimen gaat dat via het resolutie center.  Voor het te claimen bedrag  heeft Airbnb een accorod van de gast, het geld wordt  ds niet geint , maar  wel gereserveerd  tot 48 uur na uitchecken.  Daarom moet een claim op  de borg binnen 48 uur worden gedaan. Foto's  zijn belangrijk bewijsmiddel. Ook bonnetjes die de waarde van de artikelen aantonen  goed bewaren.

https://www.airbnb.nl/help/article/264/how-do-i-make-a-claim-on-the-security-deposit

 

Maarten27
Level 2
Oldenzaal, Netherlands

Ik heb het ook nog niet gevonden

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Maarten27,

 

Het werkt zoals @Mirjam0 dat uitgelegd heeft.

De borg wordt dus niet vooraf geint door Airbnb of betaald door de gast!

Als er achteraf schade of iets dergelijks blijkt te zijn. Dan kan de verhuurder middels het resolutiecentrum een claim op de borg indienen.

Verder heb ik links en rechts wel eens gelezen, dat het meestal niet lukt om een bedrag van meer dan ongeveer $ 250 te innen (ongeacht de hoogte van je borg of de schade).

Daarom is het eigenlijk heel belangrijk om samen met de vertrekkende gast een check-out te doorlopen. Want dan kun je de gast direct confronteren met eventuele problemen.

Uiteraard zullen niet altijd alle problemen meteen aan het licht komen, tijdens een check-out.

Trachten schade te verhalen op een gast is een heel delicaat spel!

Want voor je het weet draait het uit op een Welles-Nietes gesprek.

Denk daarbij ook aan de eventuele consequenties van een mindere beoordeling.

Kleine schades en ongelukjes (gebroken glazen en dergelijke), zijn voor ons onderdeel van de reguliere kosten van de verhuur.

En dat betekent voor ons, ieder half jaar steevast een bezoek aan de plaatselijke servies winkel.

 

Ps.

De knop naar het resolutie centrum zit bovenin iedere 'message thread' met je gasten, en heet tegenwoordig: "Geld Sturen of Aanvragen".

 

Succes!

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Dudelijker dan dit kan ik he niet uitleggen,  bedankt weer, @Cor3 !

Isabelle179
Level 1
Amsterdam, The Netherlands

Ik heb een waarborg ingesteld. Vervolgens problemen met een gast die schade aan mijn raam heeft veroorzaakt.
Helaas beslist airbnb in zo'n situatie als je er samen niet uitkomt.
In mijn geval werd er beslist dat ik 0 kreeg voor de reparatie omdat ik netjes heb aangegeven in mijn manual dat de voordeur niet zo goed sluit en hoe ze kunnen voorkomen dat ie open blijft. 😞

Sucks big time!! Dus die hele waarborg slaat wat mij betreft helemaal nergens op.
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Ik zet in m'n advertentie en de bevestigingsbrief dat de gasten $ of € 250 contant moeten betalen bij aankomst en dat ze dit terugkrijgen bij vertrek wanneer geen schade is vastgesteld. Tot nu toe heeft geen huurder daartegen bezwaar gemaakt. Mijn gemiddelde verhuurperiode is wel ongeveer 2 weken. Bemiddeling door AirBnb heb ik slechte ervaringen mee. Die gaan ervan uit dat de huurder gelijk heeft en liet me als verhuurder in de kou staan.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hoe je met een borg omgaat, is voor een ieder op zijn of haar eigen wijze in te vullen.

Formeel zijn contante betalingen niet toegestaan door Airbnb (of wordt het op zijn minst sterk afgeraden).

Aan de andere kant, wordt er uiteraard wel meer gebruik gemaakt van een contante borg.

Want het gebruik van het resolutiecentrum is niet altijd even gemakkelijk (bewijs, aanschafbonnetjes en dergelijke).

Verder kan een gast een bepaalde schade achteraf betwistten – als je gebruik maakt van het resolutiecentrum.

Als er een resolutie ingediend wordt, dan is het aanvankelijk aan de voormalige huurder en de verhuurder om tot een vergelijk te komen. Lukt dat niet, dan zal Airbnb gaan bemiddelen.

Het is inderdaad bekend, dat Airbnb nogal eens wil beslissen in het voordeel van de gasten.

Ook daar zijn meer dan genoeg verhalen over bekend.

 

Gelukkig hebben wij tot op heden nog nooit echt grote schade gehad.

Wel is er natuurlijk reguliere slijtage. En ook de daarbij behorende kosten, horen nu eenmaal bij de kosten van verhuur.

En als er een probleem optreedt, dan kan dat ook nog eens op de scheidslijn zitten van een bewuste maar ongelukkige actie of reguliere slijtage (de 1.000e persoon die op een stoel gaat zitten, zakt er doorheen).

 

Als wij iets aanschaffen of vervangen, kijken we altijd naar hoe gast-bestendig iets is.

En als dat niet helemaal het geval is, dan zullen we nog bezien hoe we dat eventueel alsnog kunnen bewerkstelligen (volgens de ‘KISS’ methode).

Een simpel extra voetje onder een wankel dingetje, kan al veel problemen voorkomen.

Aanvankelijk kozen wij altijd voor het beste en/of het mooiste. Maar ook hier passen we inmiddels enige nuance toe.

Voorbeeld: Wijnglazen. Je kunt de allerduurste kopen, of net een kwaliteit minder.

De glazen die net wat minder van kwaliteit zijn. Zijn vaak ook buitengewoon prima en mooi. Uiteindelijk breekt ieder glas wel een keer. Maar in de kosten kan dit aanzienlijk schelen!

 

Ruwweg kunnen zich de navolgende scenario’s voordoen, als er eenmaal schade opgetreden is.

  1. De gast neemt zelf actie om de schade te herstellen – en meldt het eventueel achteraf.
  2. De gast meldt het zelf en stelt daarbij ZELF voor om tot een oplossing te komen.
  3. De gast meldt het zelf, maar stelt daarbij NIET voor om tot een oplossing te komen. Of het wordt ter informatie medegedeeld (waaruit de gast eigenlijk al laat blijken, zichzelf absoluut niet geroepen te voelen om ook maar enige vorm van compensatie te bieden voor de ontstane schade).
  4. De gast ontkent ook maar iets met de schade te maken te hebben. Of weet te melden dat het al defect en/of versleten was.

 

Alle bovenstaande 4 scenario’s hebben wij al een keer meegemaakt.

 

Wat hierbij ook vaak een rol speelt, is of een eventuele oplossing voor een ontstaan probleem als goedkoop of enigszins duur ingeschat wordt!

 

Gelukkig komt andersom ook voor 🙂

Strandparasolletjes in de loop van het seizoen versleten. En andere gasten kopen nieuwe voor ons en laten die achter.

Of ze vullen de voorraad met keukenkruiden, koffie en thee aan en dat soort zaken.

 

Als er een probleem ontstaan is, dan gaan wij ook bij onszelf te rade. Waarom dit probleem op kon treden.

 

Voorbeeld: In het verleden hadden wij een regelmatig terugkerend probleem met een simpel maar enigszins lastig te openen kleine schuiflade.

Aanvankelijk eerst iedere keer het probleem ‘gewoon’ opgelost.

Daarna hebben we er eens goed over nagedacht, waarom dit specifieke probleem toch iedere keer terug keerde. En kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat veel klanten dit een goede plaats vonden, om hun waardevolle spullen in te bewaren. En er dan op de dag van vertrek achter kwamen dat ze hun spullen niet zo makkelijk uit deze lade konden krijgen. Oplossing: Bruut geweld 😞

Dus een goed kluisje aangeschaft en geïnstalleerd: Probleem meteen opgelost.

 

Wij zelf doen onze gasten bijna nooit uitgeleide, want ook dat kost ons geld (omdat wij hiervoor een lokale vertegenwoordiger in moeten schakelen).

Dus het is een beetje een trade-off.

Bij ons geldt vaak ook, dat gasten bij vertrek een vlucht moeten halen. Dus als er een probleem geconstateerd zou worden – tijdens de uitgeleide, dan hebben ze toch geen tijd voor een detail discussie of iets dergelijks.

 

Problemen en ongelukken komen nu eenmaal voor, en persoonlijk heb ik het liefst dat gasten het zo snel mogelijk melden (zonder daarbij meteen naar financiële compensatie te zoeken). Zodat wij aan een oplossing kunnen gaan werken. En een probleem eventueel al weer opgelost hebben. Voordat de volgende gasten komen.

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 leerzame uitleg, Cor! Mag ik dit stuk  plaatsen op onze FaceBook pagina Airbnb Hosts Amsterdam?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Mirjam0,

 

Ga je gang 😁

Beste mensen,

Ook ik ben nieuw en snap nog niet alles. 

Vanavond kreeg ik het bericht dat er een waarborg is toegevoegd door Airbnb. Dat was net nadat ik de prijs van de accommodatie verhoogd had en welke toevallig vrijwel meteen gevolgd werd door een boeking. 

Nu weet ik niet wat de reden van die toegevoegde waarborgsom is: de hogere prijs of de nieuwe boeking. In dat laatste geval zou ik opeens argwanend tegenover mijn nieuwe gasten komen te staan?!  Wat een vervelend gevoel geeft uiteraard. Wie weet meer?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf