waarborgsom

Opgelost!
Egon1
Level 1
Wormer, Netherlands

waarborgsom

Ik verhuur voor het eerst mijn woning en heb 500 euro waarborg ingesteld. Hoe werkt dat? Wie int dat? Gaat dat dan automatisch door AirBnb? Wie kan mij antwoord geven? Dank, EK

1 Beste Antwoord
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hoe je met een borg omgaat, is voor een ieder op zijn of haar eigen wijze in te vullen.

Formeel zijn contante betalingen niet toegestaan door Airbnb (of wordt het op zijn minst sterk afgeraden).

Aan de andere kant, wordt er uiteraard wel meer gebruik gemaakt van een contante borg.

Want het gebruik van het resolutiecentrum is niet altijd even gemakkelijk (bewijs, aanschafbonnetjes en dergelijke).

Verder kan een gast een bepaalde schade achteraf betwistten – als je gebruik maakt van het resolutiecentrum.

Als er een resolutie ingediend wordt, dan is het aanvankelijk aan de voormalige huurder en de verhuurder om tot een vergelijk te komen. Lukt dat niet, dan zal Airbnb gaan bemiddelen.

Het is inderdaad bekend, dat Airbnb nogal eens wil beslissen in het voordeel van de gasten.

Ook daar zijn meer dan genoeg verhalen over bekend.

 

Gelukkig hebben wij tot op heden nog nooit echt grote schade gehad.

Wel is er natuurlijk reguliere slijtage. En ook de daarbij behorende kosten, horen nu eenmaal bij de kosten van verhuur.

En als er een probleem optreedt, dan kan dat ook nog eens op de scheidslijn zitten van een bewuste maar ongelukkige actie of reguliere slijtage (de 1.000e persoon die op een stoel gaat zitten, zakt er doorheen).

 

Als wij iets aanschaffen of vervangen, kijken we altijd naar hoe gast-bestendig iets is.

En als dat niet helemaal het geval is, dan zullen we nog bezien hoe we dat eventueel alsnog kunnen bewerkstelligen (volgens de ‘KISS’ methode).

Een simpel extra voetje onder een wankel dingetje, kan al veel problemen voorkomen.

Aanvankelijk kozen wij altijd voor het beste en/of het mooiste. Maar ook hier passen we inmiddels enige nuance toe.

Voorbeeld: Wijnglazen. Je kunt de allerduurste kopen, of net een kwaliteit minder.

De glazen die net wat minder van kwaliteit zijn. Zijn vaak ook buitengewoon prima en mooi. Uiteindelijk breekt ieder glas wel een keer. Maar in de kosten kan dit aanzienlijk schelen!

 

Ruwweg kunnen zich de navolgende scenario’s voordoen, als er eenmaal schade opgetreden is.

  1. De gast neemt zelf actie om de schade te herstellen – en meldt het eventueel achteraf.
  2. De gast meldt het zelf en stelt daarbij ZELF voor om tot een oplossing te komen.
  3. De gast meldt het zelf, maar stelt daarbij NIET voor om tot een oplossing te komen. Of het wordt ter informatie medegedeeld (waaruit de gast eigenlijk al laat blijken, zichzelf absoluut niet geroepen te voelen om ook maar enige vorm van compensatie te bieden voor de ontstane schade).
  4. De gast ontkent ook maar iets met de schade te maken te hebben. Of weet te melden dat het al defect en/of versleten was.

 

Alle bovenstaande 4 scenario’s hebben wij al een keer meegemaakt.

 

Wat hierbij ook vaak een rol speelt, is of een eventuele oplossing voor een ontstaan probleem als goedkoop of enigszins duur ingeschat wordt!

 

Gelukkig komt andersom ook voor 🙂

Strandparasolletjes in de loop van het seizoen versleten. En andere gasten kopen nieuwe voor ons en laten die achter.

Of ze vullen de voorraad met keukenkruiden, koffie en thee aan en dat soort zaken.

 

Als er een probleem ontstaan is, dan gaan wij ook bij onszelf te rade. Waarom dit probleem op kon treden.

 

Voorbeeld: In het verleden hadden wij een regelmatig terugkerend probleem met een simpel maar enigszins lastig te openen kleine schuiflade.

Aanvankelijk eerst iedere keer het probleem ‘gewoon’ opgelost.

Daarna hebben we er eens goed over nagedacht, waarom dit specifieke probleem toch iedere keer terug keerde. En kwamen we uiteindelijk tot de conclusie dat veel klanten dit een goede plaats vonden, om hun waardevolle spullen in te bewaren. En er dan op de dag van vertrek achter kwamen dat ze hun spullen niet zo makkelijk uit deze lade konden krijgen. Oplossing: Bruut geweld 😞

Dus een goed kluisje aangeschaft en geïnstalleerd: Probleem meteen opgelost.

 

Wij zelf doen onze gasten bijna nooit uitgeleide, want ook dat kost ons geld (omdat wij hiervoor een lokale vertegenwoordiger in moeten schakelen).

Dus het is een beetje een trade-off.

Bij ons geldt vaak ook, dat gasten bij vertrek een vlucht moeten halen. Dus als er een probleem geconstateerd zou worden – tijdens de uitgeleide, dan hebben ze toch geen tijd voor een detail discussie of iets dergelijks.

 

Problemen en ongelukken komen nu eenmaal voor, en persoonlijk heb ik het liefst dat gasten het zo snel mogelijk melden (zonder daarbij meteen naar financiële compensatie te zoeken). Zodat wij aan een oplossing kunnen gaan werken. En een probleem eventueel al weer opgelost hebben. Voordat de volgende gasten komen.

Beste antwoord in origineel bericht bekijken

18 Antwoorden 18
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Anne1447, welkom en dankjewel voor het delen van dit bericht. Ik ga het team op de hoogte stellen hiervan en hopelijk kunnen ze meer duidelijkheid geven. 

 

Quincy 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Het is nieuw voor mij dat Airbnb zelf een waarborg zou toevoegen. INaar mijn idee bepaalt de host zelf óf en hoe hoog de waarborgsom is.

Je kan even kijken of je niet bij het verhogen van je prijs  onbewust ook een borgsom hebt ingesteld. ( advertentie>tariefinstellingen>extra kosten.) https://www.airbnb.nl/help/article/59/how-do-i-add-a-security-deposit-to-my-listing?q=waarborgsom%20...

Ik zie dat Quincy van Airbnb de  vraag gaat doorzetten en ben benieuwd naar het antwoord.

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Mirjam0 

Recent heeft Airbnb ingevoerd dat ze in voorkomende gevallen zelf een waarborgsom toevoegen. Daar is door mensen die al zelf een waarborgsom hadden ingesteld ook een bericht over ontvangen. Helaas is de Nederlandse vertaling van de HELP nog niet bijgewerkt, maar in de Engelstalige HELP staat het al vermeld:

https://www.airbnb.com/help/article/140/how-does-airbnb-handle-security-deposits

vr.gr.,

Emiel

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

dank je Emiel, Inderdaad wanneer ik de Airbnb Help op Engels zet,  krijg ik een teks over een door Airbnb ingestelde waarborgsom. Waarom Airbnb dat doet is nogal vaag, een Google vertaling zegt:

"Als onderdeel van onze voortdurende inspanningen om vertrouwen op te bouwen en de veiligheid te vergroten, kunnen we onafhankelijk een borg voor bepaalde reserveringen vragen. Dit kan gebeuren als iets opvalt als we de details van de reservering bekijken. Factoren kunnen de timing van een reservering of de kenmerken van de aanbieding omvatten."

Ik kan me hier niks bij voorstellen,  misschien kan @Quincy0 een  voorbeeld  vragen aan thet team?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf