whatsapp chats

Christiane86
Level 1
Boortmeerbeek, Belgium

whatsapp chats

Kunnen whatsapp chats geintegreerd of overgenomen worden in Airbnb berichten? Bepaalde discussiepunten  kunnen later niet aangebracht worden als bewijsvoering. Indien ze in de berichten van AIrbnv terechtkomen dan kan dat ter bewijsvoering wel gebruikt worden

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi Christiane,

 

Nee dat kan helaas niet.

Daarom benadrukt Airbnb ook altijd, dat je via hun platform moet communiceren (Ondanks dat ook het telefoonnummer van de gast er bij staat).

In het verleden heb ik ook weleens gebruik gemaakt van Whatsapp in communicatie met onze gasten.

Maar dat probeer ik tegenwoordig toch zoveel mogelijk achterwege te laten. Ook omdat sommige mensen het gebruik van Whatsapp een beetje als inbreuk op hun privacy zien. Je bent tenslotte meestal geen echte vriend van de gast. Via de Airbnb chat is het toch allemaal wat formeler – en het hoort bij de Airbnb wijze van werken. Helaas reageren de meeste personen wel minder snel via de Airbnb chat, dan via Whatsapp.

Ondanks dat gasten in je eigen huis of kamer verblijven, blijft het toch een commerciële relatie – en geen vriendschappelijke.

Dus mijn motto is:

  • Vooraf zoveel mogelijk duidelijkheid zien te verschaffen en te verkrijgen.
    Bij twijfel: Altijd navragen (Better Safe than Sorry).
  • Goed lezen en geen aannames doen.
  • Gasten op hun gemak stellen en laten weten dat we er voor hen zijn, als ze ons nodig hebben.
  • En relatief minimale communicatie tijdens het verblijf (Als men in een Restaurant zit, vindt men het ook vaak niet fijn – als de ober om de 5 minuten komt vragen of alles nog naar wens is).
  • Mensen die meer contact wensen, laten dat meestal toch wel weten of merken.

 

Als ik al via WhatsApp communiceer (bijvoorbeeld als de gasten absoluut niet reageren op berichten via Airbnb). Dan verontschuldig ik me altijd eerst voor het gebruik van Whatsapp, en ik onderteken het bericht ook duidelijk met mijn naam en als hun Airbnb host – voor de periode in kwestie. Anders dan zien ze alleen het telefoonnummer.

 

Ps.

Veel gasten ervaren de communicatie via Airbnb als Mail! En daar gaan ze toch anders mee om.

En verder als gasten niet goed communiceren via Airbnb, dan valt het via Whatsapp ook meestal enigszins tegen.

 

Alleen in het uiterste geval, en alleen als het echt nodig is. Dan bel ik de gast.

 

Mvrgr,

Cor.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf