Stapsgewijs invoeren Airbnb service fee geheel bij de host

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Stapsgewijs invoeren Airbnb service fee geheel bij de host

Door de rechtbank is beslist dat Airbnb hun servicefee  geheel bij de gast of geheel bij de host moet leggen en deze niet mag verdelen over beide partijen. Ergens heb ik gelezen dat de fee geheel bij de host komt te liggen en dat deze aanpassing stapsgewijs wordt doorgevoerd. Echter, nu kan ik dat bericht niet meer terug vinden. We zouden er bericht over krijgen,  maar is er enige indicatie wanneer Nederland aan de beurt is? Ik begreep ook dat de datum van reserveren bepaalt of de service fee nog wordt verdeeld  over  host en gast,  maar  ooit zullen we  onze prijzen  moeten aanpassen. @Quincy weet jij waar ik. betreffende info kan vinden?  Dit is het bericht vanuit Australië, waar de nieuwe host  fee. ingaat op 11-1-2021 
https://community.withairbnb.com/t5/Hosting/Guest-Fee-waived-but-HOSTS-now-automatically-charged-15/...
Op onze besloten Airbnb klankbordgroep vermeld ik zelf dat ik ergens  las da de verlegging van de complete Fee bij de host al is ingevoerd in Griekenland, Kroatïe en Tailand. ( info van 3 -10-2020 )

5 Antwoorden 5
Mieke0
Level 8
Amsterdam, The Netherlands

Het speelt heel erg hier in Nederland dat zaken zoals dit voor de rechtbank komen. Continue advertenties voor de advocaten tussendoor op Facebook; we willen graag zsm onze hosts informeren.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Mirjam0, dankjewel voor de tag.

 

Ik heb helaas geen info hierover. Tevens denk ik ook dat Airbnb waarschijnlijk wel via e-mail hosts op de hoogte zal brengen over dit onderwerp. Dit soort dingen delen ze helaas niet zo gauw met ons (het Community Team). 

 

Ik ga het in de gaten houden!

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Update: Vandaag besliste de hoge raad: Airbnb mag de fee kosten verdelen over gasten en host https://www.parool.nl/nederland/hoge-raad-airbnb-mag-toch-kosten-rekenen-aan-huurders-en-verhuurders...

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Mirjam0 

 

Overigens hebben we nu wel in NL de keuze welke kostenstructuur te gebruiken:

 

Ga naar:

Account - Betalingen en uitbetalingen - Servicekosten

 

En maak gewenst keuze:

Emiel1_1-1637433048874.png

 

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Emiel1  dank voor je informatie. Deze optie is nog niet mogelijk  bij mijn account. Ik weet dat Airbnb dit trapsgewijs aan het uitrollen is en dat de hotels in Amsterdam deze optie al wel hebben, maar dank voor je info! 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf