HOUSE RULES- pointless on Airbnb?

Andrea4560
Level 5
Florence, Italy

HOUSE RULES- pointless on Airbnb?

I have bad news for you dear hosts.

If you think you are protecting yourself from possible repercussions from certain unwelcome guests by carefully listing what NOT to do in your flat, I am sorry to tell you but you are just wasting your time.
Let's take a practical example, confirmed by an Airbnb case manager (Gavin): as a good host on the house rules you write clearly that smoking is not allowed. You would expect those who book to accept this rule without the possibility of questioning it. In reality, if on the day of arrival, the guest wants to smoke in the flat, the host has the possibility to cancel without penalty but will still lose all the money because the guest will be refunded in full, plus he will also be given the possibility to leave a review (most likely of revenge).
Unfortunately, this is not an extreme example and not even too imaginative. A similar thing happened to me that once again left me wondering whether I should continue to work with Airbnb or abandon it in favour of other more reliable OTAs.


I received a booking from a 'verified' ID profile from Taiwan (ID verification is mandatory to book my flat).
On the day of arrival, the guest informed me that he does not live or has never been to Taiwan but lives in Wales. Ok...I kindly request to show the IDs of every guest (5) as clearly written in my house rules. He sent me an expired Zimbabwean passport for herself and another passport cut in the corner, carefully covering the expiry date with his finger, also Zimbabwean with a photo of a 7 years old kid with a complete different surname...
Obviously, it wasn't a verified profile, let alone a genuine one, but the usual gang who throw parties in the nicest flats in London.

I didn't let them in. Airbnb's response: full refund and possibility to leave a review.


Please help me understand what I did wrong.
Thank you.

6 Replies 6

@Andrea4560 Airbnb was forced by a British regulator to allow reviews for stays that were cancelled on or after the checkout date: https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/27/airbnb-agrees-reviews-loophole-intervention-cma-r...

 

It would make sense for them to allow written reviews for aborted and disputed stays but remove the ratings, but I've proposed that many times and never gotten a response.

 

It is true that as a host you forfeit the right to a payout if you're the one who chooses to terminate the booking. As a guest, I wouldn't use Airbnb if that weren't the case, because it would be too easy for a dishonest host to use a trumped-up accusation as a pretext for taking the guest's rental fee and turning them away.

 

I don't know a perfect solution to dodgy guests who refuse to obey the rules, but the ability to correspond with guests before accepting a booking, and decline potentially problematic requests, is a useful filter against this which not every platform allows.

I agree but these people normally don't book much in advance, on purpose to avoid to be checked properly. On Booking.com once the reservation is cancelled you are not entitled to leave a review, so I'm not sure why it should be different on Airbnb. In addition, in my case these guests never checked in because not able to provide a single valid ID out of 5 people.

I understand that AIRBNB doesn't want to call itself an OTA because otherwise it would lose that 'community aura' it had at the beginning, but in fact it has become one and it should allow hosts to have all the tools to avoid always having to reach into their wallets despite there is no fault of their own. If these gangs of people targeting apartments on Airbnb would start losing money from their pocket, maybe they would think twice next time. Instead they always get away with it thanks to Airbnb 'guest-friendly' policy, always adjustable depending on the convenience of the moment.
If you book a hotel room and you don't have an ID, you don't get in and you lose your money. If you book a flight and want to smoke on the airplane, you get kicked out and lose your money. There is no doubt about that and it is only fair.

 

Hi @Anonymous @Andrea4560 
I am addressing this message again, this time directly to you and in English, as i am not sure whether you'll get a change to read my previous message to @Val9 

I agree with you, myself very shocked by the policies of airbnb with the hosts. They get money from guests, we get it, and airbnb makes a profit off our backs, so in the power game we the hosts are the most vulnerable.
There are hosts with several years of experience, sometimes with several lodgings for rent on airbnb, they give a lot of realistic, pragmatic advice.
My registration is recent on airbnb (summer 2020), I share the F3 apartment, it is clearly mentioned from the start in my ad/profile. I had accepted very few guests: automatic reservation disabled, and 100% of the travelers from France that I had accepted at my place were respectful and friendly. Mutual notation 5 * or almost. 
This summer, automatic reservation activated, and it's a disaster!
I'll mention the country of origin of the guests, because in the messages of other hosts on the forum they have mentioned it:
Portugal, Italy, Germany : Caucasian type ... I am French of Indian origin. These guests: single men, once a man was accompanied by his girlfriend.
My experience :
Dirty filthy toilets, messed up and dirty room, dirty dishes piled up ! I had to remind them several times to flush the toilet, to keep them clean, that it was not for me to "scrub the toilets" behind them.
And then they became vindictive.
Became extremely noisy, disrespectful, messed up the room, accumulated dirty dishes in the room .... and no longer spoke to me during their stay.
One of the single men committed sexist harassment, I am not saying sexual because there was no touching but he was sticking behind me, ogling me, standing right behind me in silence, when surprised I returned, he did not move and continued to stare at me; asked me to accompany him to visit the city ... Then, refused by me, become vindictive, left the toilet dirty, and very noisy by slamming the doors... 


These two guests, Italian and German, left my home before the end of their stay. The German, at my demand, and the Italian himself, both following my telephone complaints to airbnb.


And then voilà : the last blow of revenge: the defamatory comments by reversing the roles. For the German, I was so upset by his lies that I did not write an adequate response or comment, the time has passed ... I had reported the profile to airbnb, with pictures as proof, and I thought that would be enough.
No action from airbnb or rather no support for guests; after their so-called investigation, after all the evidence i sent through photos, airbnb trusted the guests and closed my cases.


The lesson: you shouldn't expect much from Airbnb if you're a host. I personally have decided to contact the local authorities in case t of vandalism. To contact the justice department Justice in case sexist/sexual harassment, aggression, racist and / or sexist discrimination. One should not be discouraged by the messages on the forum which clearly take position systematically against certain ethnic groups.


One should not be discouraged by the messages on the forum which accuse the hosts: "unclear regulations"! Well let's see, you have to write in the ad that you have to flush the toilet. Hummm... 

 

For my part, I record and accumulate evidences of all kind on the dysfunction of airbnb for the future. I also learn from experienced hosts, their messages and their announcements, and we can only hope to be able to protect our home better. 

Branka-and-Silvia0
Level 10
Zagreb, Croatia

@Andrea4560  you did the right thing, you protected your property, thats important.

And yes we all know what you are talking about and agree with you, it is not fair business practice and is encouraging criminal behavior. 

Valérie588
Level 2
Saintes, France

Bonjour à tous,

 

Peut être qu'à force de nous plaindre auprès de Airbnb et de signaler des abus nous arriverons à faire changer les règles et à obtenir les mêmes sanctions qu'avec un hôtel ! C'est dans leur intérêt !

Si ils n'ont plus d'hôtes, donc plus de logement, ils peuvent toujours avoir des voyageurs... Sans offre, il n'y aura plus de demande ! 

Je ne perds pas espoir et je reste extrêmement vigilante ! 

Je suis hôte depuis début juillet, j'offre une belle maison et de belles prestations.

Le premier séjour a été horrible ! 1 couple, 1 nuit, ils ont été totalement irrespectueux et sales ! Depuis je fais très attention !

Je n'ai aucune surprise avec les voyageurs qui ont entre 10 et 15 commentaires dithyrambiques et une note de 5/5. Lorsque c'est le cas, je suis même flexible et arrangeante sur certaines règles et ça se passe pour le mieux. Je n'ai jamais eu de problèmes avec ces voyageurs là.

J'ai eu un autre problème et j'ai pu avoir quelqu'un de AIRBNB au téléphone. Il y a de l'attente mais j'ai eu une personne charmante et nous avons traité le problème ensemble.

Il m'a dit d'aller dans mon annonce puis onglet" conditions et règlement" puis "réservation instantanée". Là, il faut cocher les 3 points de critères requis pour les voyageurs (pièce d'identité et recommandation d'hôte requise). J'ai aussi fait un message de bienvenue (avec des questions) auquel ils doivent répondre. Autrement, leur réservation n'est pas validée.  Lorsqu'ils sont obligés de faire une demande, on peut refuser sans être pénalisé.

Pour ma part, je préfère perdre une réservation (sachant qu'il peut toujours y avoir de nouveau quelqu'un d'autre pour réserver) que de voir mon logement saccagé ! J'essaie à présent de me fier à mon instinct qui par 2 fois ne m'a pas trompé.

Je suis en train de vivre 1 situation difficile, j'ai hâte de récupérer mon logement demain matin après 5 nuits où les 3 personnes ont fait venir du monde tous les soirs pour des soirées alcoolisées et bruyantes. J'ignore dans quel état je vais récupérer mon logement ! Très bonne communication avec ces 3 voyageurs mais aucun respect du règlement intérieur. Je ne m'énerve pas et par mail je leur ai rappelé les règles avant leur départ afin de retrouver mon logement en bon état (je l'espère). Vaisselle faite et rangée, appareils électroménagers nettoyés, logement rangé, etc...

Le pire, c'est que en période sanitaire complexe (et je le mets en avant lorsque les personnes rentrent dans les lieux), tout le monde s'en fiche royalement !

J'ai insisté auprès de la personne que j'ai eu pour lui dire que beaucoup d'hôtes sont très mécontents et que les voyageurs sont bien trop protégés. J'ai aussi insisté sur le fait, que dans la plupart des cas, on se tait pour ne pas risquer de voir son annonce bloquée suite à une vengeance d'un voyageur. Là, je prends le risque que la dernière soirée de ces gens là soit une catastrophe, mais est ce que j'ai le choix ?! J'ai le choix de leur refuser leur dernière nuit et qu'elle leur soit remboursée (il me l'a bien dit) et donc qu'ils m'abîment mon logement avant de partir ou j'ai le choix de me taire et d'espérer qu'ils partent correctement demain matin. Je prends la 2ème solution, je vais leur dire en revoir avec le sourire ! Par contre ils vont prendre 1 étoile pour le règlement intérieur et certainement 1 étoile pour l'hygiène en + d'un commentaire qui ne donnera à aucun autre hôte l'envie de les accueillir !

La personne qui a réservé avait déjà pris un très mauvais commentaire et j'aurai dû m'y fier !

Après, concernant la location touristique en France, j'ai appris sur le forum (et là AIRBNB ne le dit pas et ne le fait pas) qu'il faut faire un contrat de location même pour une courte durée car si ce n'est pas fait, impossible de prétendre à un quelconque remboursement en cas de dégâts.

Voilà, j'espère que mes informations auront pu vous aider, n'hésitez pas à me contacter ! 

En tout cas, merci à ce forum, on se sent moins seul ! 

L'idée de départ de ce site était fort honorable et sympathique, c'est dommage à l'heure actuelle que "l'esprit AIRBNB" se perde... mais je garde espoir, c'est le propre de la nature humaine... il y a aussi bien d'expériences négatives que positives...

Valérie

Bonjour @Valérie588 

Je suis tout à fait d'accord avec vous, moi-même très choquée par les politiques d'airbnb avec les hôtes. Ils reçoivent de l'argent des invités, nous le recevons et airbnb fait des bénéfices sur notre dos, donc dans le jeu du pouvoir, nous, les hôtes, sommes les plus vulnérables. 

Il y a des hôtes avec plusieurs années d'expérience, avec parfois plusieurs logements mis en location sur airbnb, ils donnent beaucoup de conseils réalistes, pragmatiques. 
Mon inscription est récente sur airbnb (l'été 2020), je partage l'appartement F3, c'est mentionné clairement dès le début dans mon annonce. J'en avais accepté très peu de guests : réservation automatique désactivée, et 100% des voyageurs en provenance de la France que j'avais acceptés chez moi étaient respectueux et sympathiques. Notation réciproque 5 * ou presque, réciproquement. 

Cet été,  réservation automatique activée, et c'est une catastrophe ! 

Voyageurs dont je vais citer le pays d'origine, car dans les messages des autres hosts ils l'ont mentionné : 

Portugal, Italie, Allemagne, de type caucasien... Je suis Française d'origine indienne. Ces guests : des hommes seuls, une fois un homme était accompagné de sa copine. 

Mon expérience : 

Toilettes sales, chambre en pagaille et sale, vaisselle sale accumulée ! J'ai dû les rappeler plusieurs fois qu'il faut tirer chasse d'eau, qu'il faut les garder propres, que ce n'était pas à moi "d'écurer les chiottes" derrière eux. 

À mes rappels ils sont devenus vindicatifs. 

Devenus extrêmement bruyants, irrespectueux, ont mis la chambre en pagaille, accumulé dans la chambre des vaisselles sales.... et ne m'adressaient plus la parole.

Un des hommes seuls dès le début ont commis le harcèlement sexiste, je ne dis pas sexuel, car il n'y a pas eu d'attouchement, mais il me collait derrière moi, me reluquait, se tenait juste derrière moi en silence, surprise quand je retournais il ne bougeait pas et continuer à me dévisager; me demandait de l'accompagner à visiter la ville... Ensuite, refusé par moi, devenu vindicatif, laissait le wc. sale. 

Ces deux guests, Italien et Allemand sont partis de chez moi avant la fin de leur séjour. L'Allemand, à ma demande,  et l'Italien lui-même,  tous les deux suite à mes plaintes par téléphone à airbnb. 

Et voilà, le dernier coup de vengeance : les commentaires diffamatoires en inversant les rôles. Pour l'Allemand, j'ai été tellement bouleversée par ses mensonges que je n'ai pas rédigé une réponse ni un commentaire adéquats, le temps s'est écoulé... J'avais signalé le profil à airbnb, à l'appui des photos et je pensais que ça suffirait. 

Aucune action de la part d'airbnb ou plutôt soutien aux guests ; après leur soi-disant enquête, après toutes les preuves que j'ai envoyées à travers des photos, airbnb a fait confiance aux guests et a fermé mes dossiers. 

La leçon : il ne faut pas espérer grand chose d'airbnb si on est hôte. Il faut avertir les autorités locales en cas de vandalisme. Il faut saisir la justice en cas de harcèlement, agression, discrimination raciste et/ou sexiste. Il ne faut pas se décourager par les messages sur le forum qui clairement se positionnent systématiquement contre certains groupes ethniques. 

Il ne faut pas se décourager par les messages sur le forum qui accusent les hôtes  : "règlements pas clairs" !  ben voyons, il faut écrire dans l'annonce qu'il faut tirer la chasse aux toilettes. 

 

Pour ma part j'enregistre et j'accumule les preuves de toute sorte sur le dysfonctionnement d'airbnb pour l'avenir. J'apprends aussi des hôtes expérimentés,  de leurs messages et leurs annonces, et on peut espérer mieux protéger son logement. 

 

Sumana