#Norway Hosts

Andre4
Level 1
Oslo, Oslo, Norway

#Norway Hosts

Welcome to Norway!

35 Replies 35

@Frances0

If you rent out your entire apartment parts of the year you have already broken the 50% rental value. Because then you rent 100% of your value at that period of time. If you then exeed the amount of 20000 you have to pay taxes. 

If you stay in your apartment while renting it for guests and they only have access to a room then you dont have to pay taxes.

 

Mariann 🙂

Thats what I was trying to explain. I dont rent out the whole apartment. Never had. Never will. 

Then you are right and in the clear tax-wise. But Lillian wants to rent her entire cabin. And thats a different story from a house...

 

Mariann 🙂

I know. I adressed that in my first post.ie. she can secure a 'skriftlig uttalelse' from the tax office for a fee if she is still unsure. They are bound by that statement as well in her own case. Your reply on my own situation kind of steared the conversation in another direction. So good we are back on track.

Here's the link:

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forha...

 

Its called bindende forhåndsuttalelse. May be an option for her or others who are unsure about how the tax laws will play out in their case.

Thank you for the link. Made me learn something new today! That makes it a good day. 🙂

 

Mariann 🙂

Thanks ladies!

doing my taxes and was al little unsure what to do or report on my earnings. your explanations have me covered fine!!

My bad! I misunderstood your post. And was lazy and didn't check your listing before I replied. Back on track indeed! 

 

About the statement... Wouldn't trust it for the paper it's written on. There is a long list of trials with people getting advice from the taxoffice and it turns out the advice was wrong anyway. It can be quite an ordeal on a normal person who thought he/she was doing everything right.

 

Mariann 🙂

Hello, 

so just to give example if I understod it well,

 

If you rent a room from  apartment where you live you dont pay any tax?

or you pay after 20 000nok earned (how much you pay?)

or you pay tax if you exceed 50percent of the rent (if you pay rent 10 000nok per month you can earn up to 5 000nok per month).

 

Thank you for your help.

would be nice to have link where this is written 🙂

 

Iris131
Level 1
Akershus, Norway

Hei jeg finner ikke ut hvordan jeg lager en egen tråd, derfor kobler jeg meg på her.

 

Jeg leier ut en liten leilighet på 30 kvm. Det er ett rom med to sovesofaer og et lite kjøkken samt en gang og et bad. Jeg har til nå hatt i gjennomsnitt 12.000 i mnd. Jeg har mest av en natts gjester. Jeg tar 100 i vaskegebyr. Jeg holder til sentralt i nærheten av flyplass, sikkert derfor jeg får alle disse en -natts gjestene.

Jeg lurer på følgende:

1. Det er nå nye regler for korttidsleie. Hvordan gjør dere det? Hva er fordeler og ulemper og har noen regnet på dette. Mulighet 1 er: leie ut. Få 10.000 skattefritt. Så skatte av 85% av leien (inkludert vaskegebyr) med 28%. eller mulighet 2: jeg er selvstendig næringsdrivende, jeg tar med airbnb som business. Får da 40% på airbnb men kan da trekke fra alle kostnader. Hva lønner seg?

 

Jeg har hatt frokost inkludert i leien, men det har jeg sluttet med nå siden jeg ikke får trukket fra kostnader uten å trekke airbnb inn i min business.

 

Noen som har kommet til noen konklusjoner om hva som lønner seg? Privat leie ut eller å leie ut som firma? Det er bare 12.000 i mnd.

 

Veldig takknemlig om noen tar seg tid til å svare og som  har sjekket ut dette grundig med fordel og ulemper og hva som gir best fortjeneste. Ønsker ingen synsing med fakta.

 

Iris

Hei @Iris0

Det er dessverre få norske verter som er aktive på dette forumet. Det er en fin gruppe på FB som heter Airbnb Norge/Norway. Prøv gjerne å stille spørsmålet ditt der. Bedre sjans for svar...

 

Mvh Mariann 🙂

Harriet49
Level 2
Rogaland, Norway

Hei, jeg er ny her. Jeg lurer egentlig bare på om det er vanlig å re opp senger for gjestene eller om det bare blir lagt ut sengetøy. Til nå har jeg redd opp senger, men har hørt folk som kommer til hus uten sengetøy , kun dyner og puter og at det blir regnet som sengetøy.

mvh Harriet

Hei @Harriet49

For meg er det en selvfølge å legge på sengetøy. Spørsmålet kom nylig opp i gruppen jeg har nevnt over. Der var svaret unisont: vi legger på sengetøy. Unntaket er når man leier ut enheter der man ikke er i nærheten. Feks hytter. Der har man gjerne regler om å ha sengetøy tilgjengelig, men gjesten tar på og av selv. For noen gjester er dette uvant, de har ikke lest informasjonen og skjønner ikke hvordan det fungerer. Dyner og puter blir dermed brukt uten sengetøy og hygiene blir ikke ivaretatt. 

 

Mariann 🙂

Hei og takk for raskt svar.  Er helt enig med deg. Min sønn leide et helt hus i sommer, me de måtte ut og kjøpe sengetøy etter en lang reise da husverten mente at sengetøy betyr kun dyner og puter. En ser jo hvor glade trette reisende blir 🙂

@Harriet49 

Var dette i Norge? Det skal opplyses i annonsen hvis sengetøy ikke er med. Evt muligheten for å leie det. Sengetøy er ikke dyne og **bleep**. Sengetøy er det vi har utenpå dynen og puten akkurat som tøy er noe vi tar utenpå kroppen. Hvis verten i din sønns tilfelle ikke hadde nevnt sengetøysituasjonen i annonsen så ville jeg ha flagget verten og rapportert annonsen som misvisende. 

 

Mariann 🙂