Adviesprijs in Amsterdam (West) sluit niet aan

Mirjam11
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Adviesprijs in Amsterdam (West) sluit niet aan

Hallo allemaal,

Ik ben nog geen week geleden begonnen met AirBnb in Amsterdam West (duidelijk een newby!). Totaal onwetend heb ik het adviestarief gevolgd wat AirBnb bij mijn appartement aangaf - er vanuit gaande dat dit een vergelijkbare prijs was qua m2, voorzieningen etc in mijn regio.
De aanvragen stroomde binnen wat ik totaal niet had verwacht. Ook nog niet volledig op de hoogte hoe ik moest reageren (binnen 24 uur?) heb ik een aantal aanvragen pre-approved. 
Nu werd ik getipt dat de adviesprijs van €60 welke ik hanteerde bijzonder laag was in vergelijking met andere mensen in mijn buurt (minimaal rond de €100). Ook heb ik de default setting gemist waarin aangegeven werd dat een extra persoon ook moest betalen. Hierdoor heb ik drie mensen pre-approved welke met zijn drieeen voor €60 per nacht, in plaats van €60 per persoon per nacht konden logeren. Dit is dus €20 p/p/n. Nogal balen want ik heb deze mensen moeten annuleren en mijn prijs omhoog gezet.
Hebben meer mensen deze misser gemaakt? Hierdoor krijg ik nu waarschijnlijk een cancallation fee (boete) en een slechte review op mijn site 😞

Groet, Mirjam

3 Antwoorden 3
Bob43
Level 10
Amsterdam, Netherlands

De adviesprijs die Airbnb geeft, is volgens mij niet gebasserd op aantal voerkante meters. Dat is immers geen informatie die je in het systeem hebt moeten invoeren. Wel wordt er rekening gehouden met het seizoen, het aantal boekingen uit het verleden (in jouw geval dus 0), je ontvangen recensies (ook 0), de buurt en de geboden voorzieningen. Ik zou zeker de eerste paar maanden meegaan met de adviesprijs van Airbnb om zo een zo groot mogelijk aantal boekingen te ontvangen waardoor je meer recensies krijgt en meer boekingen in de toekomst.

 

Ik zou je willen adviseren om een prijs te adverteren die voor ten minste 2 personen geldt. Veel gasten reizen niet alleen, zien een prijs en krijgen interesse in je rumte, om vervolgens te zien deze prijs verdubbeld wordt als ze een boeking doen.

 

Verder zou het natuurlijk handiger zijn geweest om je eerst goed in te lezen in de voorwaarden van het platform waarvan je gebruik maakt. Ik realiseer me dat je daar nu niets meer aan hebt. Maar probeer wel dit soort "foutjes" voor de toekomst te voorkomen.

Delfine0
Level 2
Boom, Belgium

Dag Mirjam, 

 

Ik vrees dat je aan mijn reactie niet veel zal hebben, maar misschien kan jij mij wel helpen met het probleem waar ik mee zit.  Ik zit namelijk met iemand die beweert betaald te hebben, maar mijn instellingen laten niet toe om direct te reserveren en de status van zijn aanvraag staat nog altijd op 'in afwachting'.  Nu vraag ik mij natuurlijk af hoe dit kan.  Voor zover ik weet heb ik ook niet op 'vooraf goedkeuren' geklikt, hoewel ik nu bang ben dat ik dat per ongeluk toch gedaan heb.  Is dat echt maar 1 klik op de knop, dat 'vooraf goedkeuren'?  Komt er dan niet iets op je scherm als 'ben je zeker dat...'?  En als ik al per ongeluk zou hebben goedgekeurd dan zou de status van zijn aanvraag toch op 'bevestigd' moeten staan, nee?  En als ik 23u heb om te bevestigen en ik bevestig niet, is ze dan automatisch geweigerd of moet ik effectief op 'weigeren' klikken?  En dan tot slot, heb jij toevallig een idee of dat mogelijk is dat iemand al een betaling heeft gedaan voor een reservering die nog op 'in afwachting' staat?  

 

Sorry dat ik je met zo veel vragen lastigval.  Misschien hoop ik ook dat de meneer die op jouw vraag reageerde (maar wiens naam ik momenteel niet meer op mijn scherm zie) ook op mijn vragen een antwoord heeft...  Ik weet het niet, maar ik stress momenteel want word zowat half gestalked.  En uiteraard vrees ik net als jij voor boetes of slechte recensies of klachten of wat dan ook en ik zie nergens een mogelijkheid om mijn vragen rechtstreeks aan Airbnb zelf te stellen.  Alvast bedankt mocht je mij kunnen helpen.

 

Groetjes, Delfine

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Beste Delfine,

Ik zie nu pas je vraag en misschien is  alles al opgelost.  Wanneer jij ziet: 'in Afwachting'  wacht de gast nog op jouw  goedkeuring of afwijzing.  Het kan zijn dat  hij idd al een betaling heeft gedaan bij Airbnb als hij  jouw ruimte  heel graag wil.  Zodra je hem dan goedkeurt, wordt de  boeking  meteen een feit. Als je afwijst moet je daarvoor wel een reden hebben, want je datum stond beschikbaar,   bij afkeuren  wordt de datum geblokkeerd in je agenda en is niet meer  beschikbaar voor andere gasten.

 Je kan  veel lezen over het gebruik  en de werking van de website  in de Help rubrieken .

Hier  lees je over  reserveringen accepteren of afwijzen  https://www.airbnb.nl/help/article/28/what-do-i-do-after-i-receive-a-reservation-request

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf