Eerste verhuur en huis is vernield...

MelekandWouter0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Eerste verhuur en huis is vernield...

Wij hebben onze eerste verhuur achter de rug en vonden het huis te smerig voor woorden terug en hadden zelfs brandschade. Overal drugs en niet in de wc kunnen poepen, maar er op en overal op de ramen dikke klodders spuug. M&m’s onder het tapijt en noem maar op.

 

Ondanks zorgvuldige documentatie en fotograferen van de schade danwel troep, krijgen we nul op request van airbnb. We hadden niet binnen de deadline gereageerd. Dat was niet zo. Toen kregen we te horen dat ze de wederpartij hadden gehoord en ze besloten in hun voordeel. Wat???

 

In het mailtje stond de lachwekkende opmerking ‘Aangezien verdere communicatie de uitkomst van deze zaak niet zal veranderen, moeten we respectvol afstand nemen van verdere discussies.’

 

Dat is pas lekker makkelijk Airbnb! Dat je huis en bezittingen voor 1 miljoen dollar zijn verzekerd, is dus grote onzin... Wij hebben veel schade en de verantwoordelijken hoeven niets te vergoeden. 

 

Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring? Hoor het graag! 

8 Antwoorden 8
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @MelekandWouter0,

 

Gelukkig zelf nog geen ervaring mee, maar helaas voor jullie: Welkom bij Airbnb 😞

Dit is helaas de realiteit. Airbnb kiest weer eens de kant van de gast (want daar komt het geld vandaan). En jullie hebben kennelijk op de een of andere manier volgens Airbnb. Helaas de gestelde deadlines niet gehaald, die staan voor het in behandeling nemen van een claim. Ook ben je akkoord gegaan met dat Airbnb altijd het laatste woord heeft (staat in de gebruikersvoorwaarden).

 

Verhuren op Airbnb moet je als een bedrijfsmatige activiteit beschouwen en er ook als zodanig mee omgaan. Risico’s afwegen en daar vooraf maatregelen tegen treffen (bijvoorbeeld zelfs verzekering).

Verhuur via Airbnb is al lang geen leuk particulier ideetje meer, maar gewoon keiharde business – met alle voor- en nadelen van dien!

 

De zogenaamde verhuurdersgarantie: Het is een verhuurder bijna nog nooit gelukt om hier aanspraak op te maken (behalve als je zo ongeveer het wereldwijde 8 uur journaal hebt weten te halen en heel Twitter en Facebook achter je hebt staan).

 

Meestal is er eigenlijk maar 1 remedie. En dat is gasten zelf uitgeleide doen. En ze meteen confronteren met eventuele schade, voordat ze vertrokken zijn. Regio Amsterdam trekt nu eenmaal bepaalde gasten aan 😞

 

En verder Airbnb gebruiken, voor wat ze eigenlijk zijn: Een platform om aan gasten te komen, en dat je wel netjes je huurinkomsten krijgt. De rest moet je gewoon zelf regelen. Zelfs het afhandelen van schade (ondanks dat Airbnb vindt dat je dit via hun moet regelen).

Want als je dat toestaat (zonder keiharde toezeggingen of een vorm van onderpand), dan ga je eventueel alsnog de boot in.

 

Onlangs was het nog landelijk nieuws. Veel rommel en ellende door 3 jongens uit Barcelona – en zelfs nadat het landelijk bekend werd: Uiteindelijk € 100 vergoeding. Het leek mij aan de magere kant (Spiegel in het toilet kapot en een enorme troep). Bij jullie is er kennelijk sprake van eenzelfde geval.

Onder invloed van wat dan ook, heb ik zelf ook wel eens de keurigste mensen werkelijk in absolute beesten zien veranderen.

 

Succes!

MelekandWouter0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Dank voor je duidelijke taal. Niet leuk om te lezen maar bevestigt wel mijn vermoeden dat Airbnb niet om de verhurende partij denkt. Heel naar allemaal... ik heb direct met ze gebeld en geeist dat er desnoods iemand kwam kijken maar dat wij niet gingen opdraaien voor de kosten. Het zou in orde komen... niet dus. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @MelekandWouter0,

 

Mijn antwoord was wellicht niet helemaal waar jullie op hoopten. Mijn excuses hiervoor.

Ik probeer alleen maar zo objectief mogelijk te zijn, over hoe het zo ongeveer werkt.

 

Succes met de afhandeling en laat het anders een leer voor de volgende keer voor jullie zijn.

MelekandWouter0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Wij hebben na máánden steggelen, want de gemiste deadline was niet gemist, overige info was allemaal voorzien en meer onjuistheden waarop ze onze claim hadden afgewezen, een reactie van Airbnb gehad.

 

Het heeft heel veel tijd en negatieve energie gekost om steeds maar te bellen danwel te mailen met nóg meer bewijzen of een herhaling van wat je al eerder had aangegeven.

 

Het frustrerende was dat je dan een soort automatische mail kreeg waarin ze zeiden dat hetgeen je indiende, niet goed was. Op de vraag wat ze dan wél wilden, kreeg je precies dezelfde reactie.

 

 Ik ben uiteindelijk verschrikkelijk boos geworden wat ze in hemelsnaam wilden en dat ik er niets van begreep. Ik geloof dat iemand na mail nummer 34 heel veel medelijden heeft gekregen en toen mailde wat ze precies wilden. Ik ben er achter gekomen dat Airbnb een ontmoedigingsbeleid hanteert.

Heb je meer tijd nodig, geef dat dat binnen zo veel dagen door mailen ze. Wil je dat, dan geven ze aan dat dat niet kan. Ze leggen niets uit. Keer op keer op keer exact hetzelfde bericht doorsturen. Als je belt, kan niemand je helpen.

 

Het was een ervaring om nooit te vergeten. We hebben uiteindelijk een paar 100 euro gehad van Airbnb. Het was lachwekkend. We hadden voor meer dan €3000 schade door die nare gasten... 

 

Je zult versteld staan van de hoeveelheid mensen die gedupeerd worden door Airbnb. Nare organisatie. 

Exact dezelfde ervaring met Airbnb. Ze doen helemaal niks als je achade hebt, en je krijgt als je “klaagt” inderdaad de melding dat ze het dossier sluiten. En die verzekering waar ze zich op beroepen is inderdaad een leugen. 

Luc146
Level 1
Èze, France

Exact dezelfde ervaring. Mijn eerste gasten, ik haalde ze nog op omdat er geen bussen meer reden. Eens uit de auto, gelukkig, hebben ze mijn oprit ondergekotst, een plantenbak vernield en al het zand ligt nu tussen de tuinmeubels en op de kussens. Ik kan morgen met een schepje al het zand weer in een zak scheppen en verspreiden tussen de planten. 

Ondertussen weet ik niet wat er in het appartement gebeurd. Ik hoop dat ze daar ook de boel niet afbreken, vader en zoon, allebei stomdronken.

Deze ervaring heeft me meteen doen besluiten om te stoppen met AirBnB verhuren. Zelf maak ik al jaren gebruik van AirBnB en ik dacht dat iedereen was zoals ik, het huis beschouwen als dat van jezelf. 

Ik vind nergens een mogelijkheid om AirBnB te contacteren om te zien hoe om te gaan en op wie ik de kosten kan verhalen, ik ben echt bang voor de staat van het appartement.

Ik vraag me trouwens af of ik gasten de toegang kan ontzeggen als ze zich echt misdragen, want als die nog doorgaat tijdens de hele reservatie, dan ben ik zeker dat het verblijf vernield zal zijn.

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Luc146 

Ik denk dat je stomdronken gasten niet de mogelijkheid moet geven om in te checken.

Meteen de deur wijzen en contact opnemen met Airbnb.

 

Je kunt Airbnb op diverse manieren bereiken, zie:

Airbnb Help: contact (NL)

of

Contact Airbnb - Community Guide [Updated]

 

Overigens: dit zijn uitzonderingen. De meeste gasten zijn prima, heb ik ervaren. Als je weinig ervaring hebt, maak dan geen gebruik van "direct reserveren", maar selecteer elke gast zorgvuldig.

 

Met vr.gr.,

Emiel

Wel, ze waren al ingecheckt en ‘s avonds terug naar Monaco gegaan. 

Trouwens, ik geloof dat de meeste gasten ok zijn, maar één keer deze problemen is er al te veel aan. Dan hou ik het appartement liever voor vrienden en familie. 

Ik ben te “oud” en te zorgzaam voor

mijn eigendom om dit risico nog een keer te nemen. 

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf