aanvraag met verzoek om fikse korting

Nanja0
Level 2
Netherlands

aanvraag met verzoek om fikse korting

Beste airbnb-team en medeverhuurders,

 

Sinds een week ben ik actief op airbenb. Nu krijg ik een aanvraag om over twee weken voor 2 weken mijn huis te verhuren. Kan, prima, geen probleem, maar.... mijn potentiele gast vraagt of ik bereid ben om dit voor minder dan de helft van de prijs te doen. En die prijs is dan al gebaseerd op 15% korting per week. Dat ben ik dus niet van plan! Volgens mij is het sowieso niet de bedoeling om over de priijs te onderhandelen.

Het betreft een geverifieerde gebruiker, lid sinds januari 2018. Verder geen info.

Mijn instelling staat op vooraf goedkeuren.

 

Wat te doen?

Weigeren, en/of huurder met deze aanvraag melden bij airbnb (hoe dan?)

of toch een speciale aanbieding sturen...(dus dan kan/mag ik wel onderhandelen)

Hoe werkt dit precies? 

 

Alvast bedankt voor alle goede raad en tips die ik hopelijk krijg.

Groeten,

Nanja

2 Antwoorden 2
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Nanja0,

 

Ja, onderhandelen over de prijs is mogelijk op Airbnb.

Maar de keus is altijd aan jezelf of je hierop en tot hoe ver je hierin wilt meegaan.

Ook kun je een tegenaanbod doen (+ vermelden dat er al een weekkorting van toepassing is).

 

Er zijn zelfs tegenwoordig allerlei sites met heel veel tips om zogenaamd succesvol te onderhandelen op Airbnb.

Mijn ervaring is dat met name dit jaar, veel mensen om korting vragen. En zeker door mensen die nog maar net lid zijn van Airbnb.

Er zal wel ergens op een veel gelezen nieuwsbron iets gestaan hebben in de trend van: "Airbnb is al een goedkope site voor accommodaties, en je kunt dan nog eens onderhandelen ook! Kortingen van meer dan 50% zijn hierbij geen uitzondering"

 

Dus hier moet je jezelf op je zakelijk instinct en financieel inzicht aanspreken.

Probeer inzicht te krijgen in: Hoe graag wil de gast, Hoeveel keus heeft de gast in de buurt. Hoe graag wil jij de reservering. Wat zou ik er uiteindelijk aan overhouden (als echt alle kosten er af zijn). Dus ook rekening houden met afschrijving en dat soort zaken!

Kortom: Wat is je concurrentiepositie? Want het blijft een verhaal van vraag en aanbod.

 

Aangezien de mogelijke gast ook nieuw op Airbnb, verschiet de gast wellicht ook meteen wel zijn kruid – door zo hoog in te zetten.

Een aanbod van minder dan de helft is natuurlijk ook niet echt een goede basis voor onderhandeling. De gast zal dan ook door een leercurve heen moeten.

Bedenk ook dat dergelijke gasten, zelfs bij een riante korting, toch nog zeer kritisch zullen blijven. Ze verwachten de perfecte deal, voor weinig geld.

Dus dat kan ook van invloed zijn op de later achter te laten review.

Want kijk niet vreemd op, als zelfs gasten met een hoge korting. Je gerust alsnog een 3 of lager geven op Waarde!

Zelf geef ik nagenoeg nooit korting. Want een verblijf is niet gratis, en het is ook de bedoeling dat je er uiteindelijk iets aan verdient. Onder kostprijs gaan werken heeft helemaal geen zin, behalve als je ontzettend graag goede reviews wil.

 

Bedenk ook: Bij het wel of niet verlenen van een korting, en het uiteindelijk aangaan van een reservering. Dan is er altijd minimaal 1 van de partijen niet helemaal gelukkig. En dat is een slechte start van de hele ‘ervaring’!

 

Succes, en ik hoop graag te vernemen hoe het uiteindelijk afgelopen is.

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

 

Dag Cor, Ik heb aan de potentiële gast uitgelegd dat ik heel erg verbaasd was over het prijsvoorstel, omdat mijn prijs gebaseerd is op een leuk huis, goede faciliteiten en een mooie locatie. Vervolgens heb ik hem een speciale aanbieding gedaan waarvan ik dacht dat die iets lager was maar die eigenlijk vergelijkbaar was mijn eerdere prijs. Beetje suf natuurlijk 😞 maar dat had ik op dat moment niet in de gaten. Ik moet nog even wennen. Niets meer gehoord. Aanbod verlopen. Klaar! Dus wat mij betreft helemaal oké. Een volgende keer reageer ik heel kort en beleefd dat ik de prijs niet aanpas. Geen gedoe. Bedankt voor de uitleg, Groeten, Nanja

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf