first time verhuur

Jeroen31
Level 1
Breda, Netherlands

first time verhuur

Hoi,

 

Ik ga over een paar weken voor de eerste keer mijn huis verhuren via airbnb. Ik heb een aanvraag goedgekeurd voor een gezin uit Manchester maar nu het wat dichterbij komt maak ik me toch wat zorgen.

ben ik verzekerd als er zaken beschadigd of gestolen worden?

Hoe weet ik vooraf dat het profiel (met summiere info en 1 recensie) te vertrouwen is?

 

thanks alvast

6 Antwoorden 6
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jeroen31,

 

Ik kan me indenken dat je eerste verhuur inderdaad spannend voor je is.

Dat heeft iedere verhuurder wel een keer meegemaakt, denk ik.

 

Zo te zien, heb je geen borg ingesteld! Dat zou ik wel adviseren (Voor deze reis is het nu al te laat, maar voor volgende boekingen heb je er dan eventueel iets aan).

Niet dat dit een automatische verzekering is. Maar dan had je achteraf in ieder geval ‘iets’ om op terug te kunnen vallen.

 

Verder zou je even contact op kunnen nemen met je eigen verzekering. Of schade en/of diefstal door huurders aan je woning gedekt zijn. En wellicht kun je vooraf dan je verzekering hier nog op aanpassen.

 

Ook zou ik je willen adviseren om zelf aanwezig te zijn tijdens de Check-In EN de Check-Out. Zodat je eventuele problemen direct samen kunt constateren en bespreken. Uiteraard snap ik dat bepaalde problemen wellicht niet meteen zichtbaar zijn of opvallen (En ook niet iedere huurder meldt het netjes, als er iets gebeurd is).

 

Verder is het niet ongebruikelijk dat huurders weinig informatie over zichzelf in hun profiel verstrekken (mensen laten tegenwoordig liever geen persoonlijke informatie achter op het openbare Internet). Aan de andere kant geldt dit voor jezelf eigenlijk ook een beetje. Je eigen profiel is natuurlijk prima. Maar jouw woning heeft nog helemaal geen recensies! Dus voor de huurders is dit ook best spannend! Realiseer jezelf dat goed.

 

Ik neem aan dat je schriftelijk contact gehad hebt met de huurders. En gedurende dat contact had je eventueel (als je dat al niet gedaan hebt) om extra informatie kunnen vragen (dat kan uiteraard alsnog). Ik vraag altijd waarom gasten onze accommodatie gekozen hebben en waarom ze naar ‘onze’ stad komen. Dat zijn niet al te persoonlijke vragen, en meestal resulteert dit toch in de nodige achtergrond informatie. Waardoor er een ‘vorm van relatie’ tot stand kan komen. En dat kunnen al eenvoudige zaken zijn, zoals: Onze ouders komen daar vandaan, of we komen voor een trouwerij, of we zijn bezig met een rondreis. In de vervolgberichtjes refereer ik daar vervolgens aan. En dat wordt meestal zeer op prijs gesteld.

 

Airbnb is nu eenmaal gebaseerd op vertrouwen. Maar vertrouw zeker op je eigen instinct.

Ik zelf probeer vooraf gasten een beetje te ‘lezen’, door controlevragen te stellen. Want een algeheel probleem op Airbnb lijkt te zijn. Dat gasten niets of nauwelijks iets lezen. En dat kan dan weer tot teleurstellingen over en weer leiden.

 

Aangezien jezelf al vele malen huurder via Airbnb bent geweest. Zal je het klappen van de zweep ondertussen ook wel enigszins kennen. Dus het zal allemaal best wel goed gaan komen.

Ook wij leren nog iedere keer weer wat bij. En bij al onze investeringen letten wij met name op de onderdelen: Hufterbestendigheid en wat kan er eventueel mis gaan.

 

Denk ook na over, waar jezelf ‘blij’ van werd, tijdens je eigen verblijven via Airbnb. Wat deden jouw voormalige verhuurders goed of minder goed! En probeer daar lessen uit te trekken.

 

Succes met je eerste ervaring als verhuurder!

Jeroen31
Level 1
Breda, Netherlands

thanks voor de tips, hoop dat het goed gaat komen.

Toch een just in case, stel dat het nu wel mis zou lopen en bijvoorbeeld de helft van mijn inboedel weg is als ik terug ben, doet Airbnb dan zelf iets als mijn verzekering niks dekt?

 

Jeroen

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jeroen31,

 

Formeel beidt Airbnb de zogenaamde Verhuurdersbescherming van $ 1 Miljoen.

Maar de kans dat je daar aanspraak op kunt maken is zeer gering. Ik heb nog maar van weinig gevallen gehoord, waar het verhuurders ook gelukt is om hier aanspraak op te maken. En als het ze al gelukt is, dan hebben ze dat voor elkaar gekregen. Doordat het geval uitgebreid in de pers of op sociale media uitgemeten werd.

 

Ook geld terugkrijgen via een eventueel ingestelde borg, is niet altijd even eenvoudig.

 

Dus een eigen adequate verzekering, kan zeker geen kwaad.

En uitgeleide doen van de gast, kan natuurlijk ook geen kwaad (want zo lang de gast er nog is, kun je het tenminste in aanwezigheid bespreekbaar maken).

Kennelijk ben jezelf niet aanwezig, dus wellicht dat je een familielid, vriend of kennis in kunt schakelen.

En als het je eigen huis betreft: Waardevolle spullen altijd goed achter slot en grendel opbergen!

Wijzelf hebben een afgesloten kast in de garage staan. Want ik wil zelfs niet hebben dat gasten toegang krijgen of hebben tot bijvoorbeeld mijn eigen simpele schroevendraaiersetje!

 

Wij hebben nog niet echt grote problemen meegemaakt. Natuurlijk gaat er weleens iets stuk.

En in ongeveer de helft van de gevallen lukt het me dan ook om dit door de gast vergoed te krijgen.

Voor de andere gevallen, reserveer ik een potje.

Slijtage hoort er nu eenmaal bij, als je verhuurt.

 

Ik zou me niet al teveel zorgen maken. Het overgrote deel van alle huurders zijn prima mensen. Maar natuurlijk zitten er soms ook rotte appels tussen (geld ook voor verhuurders).

 

Succes!

Gertrude-and-Theo0
Level 1
Harderwijk, Netherlands

Hallo Jeroen, hallo Cor,

 

Ik heb even als beginnende verhuurder meegelezen en vindt hierboven waardevolle informatie.

 

Onze verhuur is op basis berekend van een gezin van 4 personen.

Het is nu een 2e keer dat ik  een aanvraag krijg voor b.v. 2 volwassenen en 2 kinderen en op het moment dat ik de boeking wil gaan accepteren, blijken het 4 volwassenen en 3 kinderen te zijn.

 

Hoe ga ik daar mee om, wanneer er meer volwassenen mee gaan komen. Mijn ervaring is dat G-W-L dan een stuk duurder uitkomen.

 

Het is natuurlijk mijn fout dat ik de wijziging in het aantal personen bij boeking net niet gezien heb, vanaf nu ga ik daar dan beter op letten.

Maar ik zie niet zo goed hoe ik daar dan eerst weer in de mail met de huurder kom om hierover te communiceren. Kan iemand mij adviseren?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Gertrude-and-Theo0,

 

Heb je ingesteld dat er automatisch extra kosten in rekening gebracht worden, als het meerdere personen betreft (Is volgens mij tegenwoordig niet meer te zien in een advertentie zelf).

 

Zo ja, dan kun je de gast vragen om de reservering dusdanig aan te passen, zodat het juiste aantal personen vermeld wordt in de reservering. Gasten zijn dit ook verplicht volgens Airbnb.

Je kunt ook zelf de reservering aanpassen naar het correcte aantal personen. De gast moet dit daarna dan nog wel accepteren. Maar dit kan een beetje rauw overkomen richting de gast.

 

Als ik jouw was, dan zou ik hier gewoon over communiceren met de gast en het verhaal uitleggen.

De meeste gasten zullen hier begrip voor hebben. Want het is natuurlijk niet onredelijk om dit te vragen. Vermeld ook dat dit uit veiligheidsoverwegingen is.

 

Succes!

Gertrude-and-Theo0
Level 1
Harderwijk, Netherlands

Dank je wel!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf