grootste teleurstelling tot nu

Steven294
Level 2
Flanders, Belgium

grootste teleurstelling tot nu

Dit wil ik toch even delen..

We verhuren sinds kort een vakantiehuis in de Ardennen. Dus opbrengst heel afhankelijk van schoolvakanties. Onze allereerste (!) huurder had geboekt voor de belgische krokusvakantie + valentijn.

De avond voor incheck echter, wordt er geannuleerd door de huurder. Want één van de kinderen heeft koorts.

 

Vandaag verneem ik van Airbnb dat wij 0 euro worden uitgekeerd (vooraf eerst andere berichten van Airbnb ontvangen met andere beloftes, maar kom..) omwille van een "extanuating circumstance".

 

Ik dacht dat ernstige ziekte of letsel toch iets anders inhielden. Maar goed, laat het een tip zijn om zelfs onder strenge annuleringsvoorwaarden onderuit te komen. Ook als verhuurder, want de "verzachtende omstandigheden" gelden in beide richtingen. Briefje van de doker volstaat.

 

Wijzelf zijn ook de inkomsten van korkusvakantie kwijt. Het welkomstkado hebben we dan maar zelf soldaat gemaakt.

 

Voorlopig is het wikken en wegen bij Airbnb, en wegen de voordelen nog op tegen de nadelen. Maar met deze ervaring als bagage wordt het toch wel heel erg nagelbijten bij grote reservaties  😞

7 Antwoorden 7
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

hallo @Steven294 ,

De reserveringen zijn nu eenmaal onderhevig aan de annuleringsvoorwaarden. En welke voorwaarden je ook hebt gekozen, als Airbnb bepaald dat er "verzachtende omstandigheden" zijn, dan hebben ze het recht om zo te handelen. Ook dat staat namelijk in diezelfde voorwaarden. Dat zou in principe ook voor de verhuurder gelden, in de praktijk betekent het meestal dat een ander verblijfsplek voor de gast wordt gezocht.

Maar jammer, geen goede start voor je, maar het is gelukkig meer uitzondering dan regel, dus laat het nagelbijten toch maar achterwege. Succes en met vriendelijke groeten, Emiel

Jacques98
Level 2
Leiden, Netherlands

Als de gast goede gronden heeft om te annuleren, dan kan hij toch ook zijn annuleringsverzekering aanspreken?

Als hij geen annuleringsverzekering heeft, dan wilde hij zelf het risico aangaan, zou ik zeggen.

Ik heb niet een heel soepel annuleringsbeleid voor mijn bnb.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jacques98,

 

In de praktijk is de verhuurder dus de annuleringsverzekering 😞

Zoals @Steven294 al stelt, een briefje van de dokter is al voldoende voor de huurder om zijn geld terug te krijgen (In ieder geval het huurbedrag). Ongeacht jouw annuleringsvoorwaarden!

 

Dus de verhuurder is bijna altijd de klos, Airbnb zelf eigenlijk bijna nooit.

En de huurders krijgen ook vaak het voordeel van de twijfel.

Steven294
Level 2
Flanders, Belgium

@Jacques98wij hebben ook een streng annuleringsbeleid. Maar als de gast één dag voordien een doktersbriefje verkrijgt waarop vermeld staat dat de zieke (of één van de gezindsleden) thuis moet blijven (niet verplaatsen) dan is dat reden genoeg om een volledige terugbetaling te krijgen. Dat kan evengoed de dag voor een top verhuurperiode zijn. Die ben je dan sowieso kwijt. De verhuurder krijgt niks.

Als we buiten Airbnb om verhuren, dan is de huurder in zo'n geval zijn som altijd kwijt en moet hij/zij beroep doen op zijn verzekering.

 

Ik heb niet de indruk dat Airnbn een annueringsverzekering toepast. Lijkt mij nochtans het overwegen waard..

Tootje0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Om te beginnen kan ik niet doorkomen bij Airbnb en omdat jullie allemaal verhuurders zijn hoop ik dat iemand mij hiermee kan helpen. Als ik een verblijf nodig heb dan zie ik soms staan dat de verhuurder kort voor het ingaan van de periode heeft geannuleerd. Ik ben daar een beetje huiverig voor zeker als je in een gewild gebied iets wil huren. Bij de aangeboden  advertenties is annuleren door een huurder heel duidelijk maar kan iemand me vertellen wanneer een verhuurder het recht heeft om te annuleren???  Alvasst bedankt!

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Tootje0,

 

Dat ‘verhuurders het recht hebben om te annuleren’ is wellicht niet helemaal de juiste uitdrukking.

Uiteraard kunnen ze annuleren. Maar omdat dit een slechte gewoonte is. Krijgen ze van Airbnb dus ‘straf’ met onder andere deze automatische melding.

Als een verhuurder zo’n melding heeft gekregen. Dan is die verhuurder in principe dus niet in staat geweest om te moeten annuleren in verband met ‘verzachtende omstandigheden’.

 

Oftewel dat je daar een beetje huiverig voor bent, is terecht.

Veelal wordt dit soort problemen veroorzaakt doordat de verhuurder zijn accommodatie op meerdere sites heeft staan en daardoor een dubbele boeking gekregen heeft. Het komt zelfs voor dat sommige verhuurders een boeking annuleren omdat ze een andere of ‘betere’ boeking kunnen krijgen. Ook komt het zelfs voor, dat de prijzen (nog) niet goed stonden. Waardoor de verhuurder niet voor dit bedrag wil verhuren. Allemaal niet goed dus, en dus een terechte melding. En die melding is inderdaad bedoeld om toekomstige huurders te waarschuwen voor het mogelijke gedrag van die verhuurder.

 

Dus als je er zelf een slecht gevoel bij hebt. Gewoon een andere accommodatie kiezen.

 

Succes!

Tootje0
Level 2
Amsterdam, Netherlands

Duidelijk. Dank je wel Cor!

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf