wat met anonieme huurders?

Steven294
Level 2
Flanders, Belgium

wat met anonieme huurders?

Hallo, wij zijn nieuwe verhuurders.

 

We vragen ons af hoe je omgaat met directe reservaties van huurders die achteraf weigeren om ons hun identiteitsbewijzen over te maken, of die weigeren om een huurovereenkomst conform de lokale wetten goed te keuren.

 

Rest ons dan enkel de optie om te annuleren en telkens 50 dollar te betalen?

 

Bedankt voor de feedback

6 Antwoorden 6
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo,

Als je alleen met ID geverifieerde gasten wilt, dan kun je dat vooraf aangeven (en niet daar achteraf om vragen als er als geboekt is).

De spelregels voor gasten die voor langere termijn boeken (meer dan 28 jaren) zijn als volgt (klik ook op "huurovereenkomst"):

 

Wat zijn de verschillen tussen langetermijnverhuur en kortetermijnverhuur?

 

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Steven294,


Je kunt het een en ander ook in je huisregels opnemen.

Want die moeten de gasten in principe accepteren - alvorens ze kunnen boeken.

Ook wij moeten paspoort informatie verzamelen en aan de autoriteiten doorgeven.

Wij vragen daar meteen na de boeking al om, zodat gasten tijd hebben om die informatie te verzamelen en vooraf reeds aan ons door te geven. En ter plaatse worden die gegevens dan nog een keer geverifieerd. Dit staat ook duidelijk vermeld in onze advertentie.

Bij ons gaat dat eigenlijk altijd wel goed, behalve dat sommige gasten soms wat huiverig zijn om Id Informatie via het Internet te versturen (ivm Identiteitsfraude).

In dergelijke gevallen vragen wij de gasten om het een en ander bijvoorbeeld in een met een wachtwoord beveiligd Word Document te sturen en ons het wachtwoord via de SMS te versturen.

WhatsApp voor dit doeleinde gebruiken kan uiteraard ook.

 

Ps @Emiel1,

Lange termijnverhuur begint (volgens Airbnb) vanaf 28 dagen, en niet vanaf 28 jaar 😉

 

Succes ermee.

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Steven294
Level 2
Flanders, Belgium

bedankt cor en emiel.

Ik heb het vooraf aangegeven. En nog eens herhaald na directe reservering. Ik heb ook gewezen op de energiekosten, omdat Airbnb die niet toelaat bij het vak 'extra kosten'. Mijn energiekosten staan (stonden, want intussen verrekend) bij de beschrijving van de ruimte...

 

Ondertussen willen zowel ik als gast met onderlinge toestemming annuleren. Ik kan dat boetevrij omdat ik nog nieuw ben en werk via 'direct reserveren'.

Maar kan het ook sanctie-vrij? Want dat is mij niet echt duidelijk...

 

Stel dat ik de optie 'de gast moet annuleren' aanvink, heeft de gast dan kosten te betalen? (streng annuleringsbeleid)

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Steven294,

 

Ik heb zelf geen ervaring met annuleren door onszelf.

Boetevrij betekent mijns inziens ook sanctievrij (als het tenminste niet teveel voorkomt).

Je moet in dergelijke gevallen volgens mij wel binnen 24 uur annuleren. Anders dan is het dus niet sanctievrij.

Tevens verwacht ik ondanks het sanctievrij annuleren, wel een automatisch gegenereerd mailtje van Airbnb. Dat je dit niet teveel moet doen!

Als de gast annuleert, dan draagt die de consequenties van het annuleren.

Airbnb is overigens wel bezig (of in ieder geval aan het nadenken over) om de annuleringsvoorwaarden aan te passen!

Streng zal in de toekomst dan minder streng zijn, en kost ook nog eens meer!

Je kunt ook met de gast een regeling treffen aangaande het delen van de annuleringskosten, middels het resolutiecentrum.

Zelf zou ik niet zo snel annuleren, want dat kan dus vervelende consequenties hebben (vindbaarheid bijvoorbeeld).

 

Succes!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Steven294
Level 2
Flanders, Belgium

beste @Cor4

 

Ik heb een gast geannuleerd, na onderling overleg. Ze kon zich niet vinden in de energiekosten die in mijn advertentie vermeld staan. Ongeveer één week na reservatie. Bij het verwerken van de keuzemenu's krijg je bij de laatste stap nog een overzicht van boete en sancties. Afhankelijk van de reden. Ik heb als reden geselecteerd: 'ik voel me niet prettig bij de gast' want 'de verwachtingen van de gast komen niet overeen met de inhoud van mijn advertentie'. Of toch iets in die aard.

Ik heb geen boete (want ik kan 3x boetevrij annuleren) en heb geen sanctie. Geen bericht, geen autom. recensie, en de datums zijn terug vrij gegeven. Ging dus zeer vlot! Intussen al een nieuwe reservatie binnen 🙂  Heb mijn advertentie vereenvoudigd.

Groetjes, Steven

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Steven294,

 

Mooi dat het zo gelopen is.

Hebben we toch weer iets van elkaar geleerd!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf