Vragen gasten om over de prijs te onderhandelen?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Vragen gasten om over de prijs te onderhandelen?

Quincy_0-1644577303369.jpeg

Onderhandelingen.

Een woord dat we waarschijnlijk allemaal al vaak in ons leven zijn tegengekomen, en misschien een handeling die we zelf op een bepaald moment ook wel eens hebben toegepast. Onderhandelingen bij de aankoop van een auto, onderhandelingen bij de aankoop van een woning, de lijst gaat maar door.

Ik ben er van bewust dat in sommige regio's onderhandelen over de prijs niet gebruikelijk is. Maar aangezien iedereen een andere stijl van Hosting heeft, hoe kijk jij aan tegen gasten die met jou proberen te onderhandelen over de prijs? Heb je misschien ooit onderhandeld over je vraagprijs, en welk advies zou je geven aan andere hosts?

Quincy

-----

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

21 Antwoorden 21
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Kirsten266 @Bob297 @Mirjam0 @Mieke0 @Klarieke0 @Sineke0 @Emiel1 @Katja202, hebben jullie dit ervaren? 

-----

Mieke0
Level 9
Amsterdam, The Netherlands

@Kirsten266 @Bob297 @Mirjam0 @Mieke0 @Klarieke0 @Sineke0 @Emiel1 @Katja202@Quincy

Heel zelden; toevallig deze week wel; dus misschien een nieuwe wave? De marge is klein; vaste lasten hoog dus korting nooit van toepassing; wel de week en maandprijs met goede korting aangeboden maar 2, 3 of 4 dagen geen korting.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoeveel % korting heb je aangeboden @Mieke0

-----

Mieke0
Level 9

Nooit; alleen voor een week of maand maar dat is al ingesteld

Mirjam0
Level 10

@Kirsten266 @Bob297 @Mirjam0 @Mieke0 @Klarieke0 @Sineke0 @Emiel1 @Katja202

Ik krijg zelden de vraag,  maar geef als antwoord dat  korting alleen gegeven  kan worden bij een langer verblijf. 
 Ik begrijp dat in sommige culturen afdingen heel gewoon. is,  Ik heb  dan ook geleerd om me er niet over op te winden.  Bij ons in Nederland komt  zo'n vraag vaak over als 'voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten'. 

Soms vragen gasten die zelf host zijn waarom mijn prijs zo hoog  is. Het blijkt dan dat zij -in tegenstelling tot mij- geen toeristenbelasting, btw en inkomstenbelasting betalen . Ook is hun  gemeentebelasting veel minder. Na uitleg begrijpen ze wel  hoe mijn prijs is opgebouwd en dat niet alles voor mij is.  De straatlantarens branden ook voor hen  en hun straatvuil wordt ervan opgehaald 🙂

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Zeker! Groot gelijk heb je @Mirjam0 🙂 

Wanneer was de laatste keer dat je gasten voor een korting gevraagd hebben?

-----

Mirjam0
Level 10

@Quincy 

Toevallig had ik in februari  een student die iets zocht voor zijn stage van 6 maanden. Uit ervaring weet ik dat studenten makkelijker iets vinden in Amsterdam wanneer ze al in de stad zijn. Ik heb hem toen  een heel schappelijke prijs aangeboden voor de periode van 1-23 februari. Een week later al had hij iets anders gevonden. Toen heb ik iets stoms gedaan: ik heb hem gevraagd om te cancellen zodat mijn dagen weer vrij kwamen, en ik eventueel nog gasten kon krijgen . Mijn student heb ik via het resolutie centrum de verblijfskosten  voor 2 weken terug betaald. het was echter slimmer geweest om de verblijfsperiode aan te passen. Wanneer dat gaat met wederzijdse instemming , dan had de student ook een deel van de toeristenbelasting en een deel van de Airbnb fee terug gehad! Nu hij had gecanceld, moest hij in feite de hele periode betalen, met ook de Airbnb fee en de toeristenbelasting , die Airbnb in Amsterdam namens ons bij de gasten inhoudt en aan de gemeente afdraagt. Het blijft ingewikkeld,  als er even iets anders loopt! 🤓 les: niet cancellen maar de verblijfsduur veranderen als gasten met wederzijds goedvinden eerder vertrekken. 

Mieke0
Level 9

@Quincy @Mirjam0 

Ik stel al jaren mijn gasten voor om kosteloos de data te wijzigen.

Als er iemand in London op zoek is naar een appartement met tuin in Oud Zuid voor 1 persoon van half april tot 1 augustus dan zijn ze bij mij aan het goede adres en mag je ze zo doorsturen naar opreismieke@gmail.com. Ik doe dit voor een vriend. Mooie tuin en vlakbij het olympisch Stadion.

Mirjam0
Level 10

@Mieke0 

tja  data wijzigen doe  ik ook,  VOORDAT de gasten zijn. gearriveerd, maar in mijn geval was de gast al aanwezig en viel de verandering IN de huurperiode. Daardoor was ik in de war en koost het verkeerde!  zal het nooit meer vergeten! 

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

In NL de korte verblijven nooit korting. Soms heb ik gasten die een paar maanden willen blijven (verbouwing, visiting professor). Die bied ik dan een speciale netto prijs aan.
In Curacao geef ik op de verblijven korter dan 2 weken geen korting. Daarboven bied ik zelf al korting aan, zonder dat erom gevraagd wordt. Dan moet je denken aan 10 à 15 % bij een reservering van 3 weken. Bij een maand 20%.
Ook daar heb ik regelmatig gasten die tussen de 30 en 100 dagen boeken. Daar kom ik dan een speciaal tarief mee overeen. Die langdurige verhuringen bouw ik echter af. Dat is een overblijfsel uit de lockdown tijd waarbij ik blij was dat mensen op afstand wilden werken. Korte termijn verhuur geeft een veel betere opbrengst.
@Kirsten266 @Bob297 @Mirjam0 @Mieke0 @Klarieke0 @Sineke0 @Emiel1 @Katja202@Quincy

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Heel interessant om te horen @Bob297! Dankjewel voor het delen 🙂 

Ik gaf normaal gesproken alleen korting bij verblijven langer dan 30 dagen (ook 10 tot 15%).

-----

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Gasten die om korting vragen omdat ze hun eigen handdoeken meenemen zoals  gezegd werd in het Engelstalige forum heb ik gelukkig nog nooit gehad. 

Wel mensen die korting willen omdat ze 1 nacht met 4 personen en 1 nacht met 2 personen komen wel. 

Als ik dan uitleg dat de toeslag voor extra personen met name gaat vanwege verschonen/strijken beddengoed e.d. dan snappen ze wel dat we geen korting af kan. 

Verder nog geen onderhandelaars gehad. Wel zet ik nu in het winterseizoen door de weeks wel eens een aanbieding erop om meer gasten te trekken, anders blijft het leeg en dat is ook zonde. 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Kirsten266Ik pas mijn prijzen ook aan tijdens het laagseizoen om een lege kalender zoveel mogelijk te beperken. Maar kortingen geef ik normaal gesproken alleen voor verblijven van 30+ dagen. 

-----

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Ja helaas. Terwijl onze prijs vergeleken in de regio al laag is. En wat ik dan helemaal flauw vindt is dat de gasten vervolgens zeggen te begrijpen dat het niet kan, wel boeken, maar je dan vervolgens wel een 4 scoren op waarde. En in de review schrijven hoe fantastisch het verblijf is en dat het het zeker waard is om hier te boeken. Het is bijzonder. Ik laat het voor wat het is. Met als voornemen dat als ze ooit weer boeken ze van mij de vraag krijgen of ze zeker weten dat ze willen boeken, want ik ben wel duur. 🙂

Groetjes Katja

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf