Aanvragen voor langere termijn huur

Monique215
Level 2
Ridderkerk, Netherlands

Aanvragen voor langere termijn huur

Ik krijg een aanvraag voor het verhuren van ons guesthouse voor een langere perioden (maanden). Kom ik nu in de problemen zponder een huurdersconctract zodat, in het slechtste geval, de huurder nooit meer vertrekt? Heeft iemand hiermee ervaring?

8 Antwoorden 8
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Monique215,

 

Zelf geen ervaring mee.

Maar er zitten duidelijk andere regels aan lange termijn verhuur, dan aan korte termijn verhuur!

Inderdaad zaken als huurdersbescherming, etc.

Dus als je hier toch mee door wil gaan, dan jezelf eerst goed voor laten lichten door een deskundige.

En sowieso een sluitend huurcontract gebruiken!

Want anders kun je tegen allerlei problemen aanlopen, die in de wet geregeld zijn als onderdeel van huurdersbescherming! En daar valt ook onder, dat mensen uiteindelijk wellicht niet willen vertrekken (bijvoorbeeld als ze aangeven, dat ze nadien geen dak boven hun hoofd hebben).

 

Als je geen lange termijn aanvragen wilt krijgen, dan kun je ook het aantal maximale dagen beperken in je instellingen.

 

Succes!

Monique215
Level 2
Ridderkerk, Netherlands

Hoi Cor, dankjewel voor je reactie! Maar aan de andere kant, als je een goed huurcontract heb, is een lange termijn huur misschien wel weer handig. Minder schoonmaken wassen verschonen inchecken, etc. Of zie ik dat verkeerd? Wat vind jij?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Monique215,

 

Daar heb je volkomen gelijk in!

Inderddad minder kosten, maar wellicht ook lagere huuropbrengsten.

Uiteindelijk zullen de langere termijn opbrengsten de kosten wel overstijgen.

 

Als je maar zorgt, dat je juridisch gezien, de boel op orde hebt.

Zodat je later niet tegen verassingen aanloopt.

Want zelfs als de huurder een contract ondertekent, waarin ze plechtig beloven na afloop te vertrekken.

Dan hebben ze nog steeds rechten!

 

Succes ermee!

Monique215
Level 2
Ridderkerk, Netherlands

Ja dat is zeker waar. Bedankt voor de info. fijn als je af en toe kunt sparren over bepaalde zaken!

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Monique215 ,

ik verhuur regelmatig voor een aantal maanden, zowel rechtstreeks als via Airbnb. Airbnb "klanten"hebben de status "gast", zij mogen zich niet inschrijven bij Gemeente op mijn adres. Aangezien het bijna altijd gaat om internationale studenten of tijdelijke werkkrachten gaat, vertrekt men gewoon weer na afloop verblijfsperiode.  Met "lokale" aanvragen zou ik oppassen, mensen kunnen in theorie zich een huurdersstatus aanmeten en "dus" niet meer willen verttrekken. daarom accepteer ik geen lange termijn reserveringen van personen uit NL zonder duidelijke reden van logies. 

vr.gr., Emiel

Monique215
Level 2
Ridderkerk, Netherlands

Bedankt Emiel, het is idd een internationale student doe hier een master wil doen. Dus dat kan ik gewoon doen rechtstreeks of via airbnb? Fijn om te weten! Bedankt, Monique

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Monique215 ,

Dat kan via Airbnb, maar je kan ook een tijdelijk huurcontract aanbieden. Hou er rekening mee dat studenten van buiten de EU vaak verplicht moeten inschrijven op je adres. Ik hou meestal max 2 a 3 maanden aan als max. "Airbnb periode", als het langer is dat is een contract gunstiger, ook voor verhuurder omdat je dan niet de "Airbnb-service" hoeft te leveren. Succes, Emiel  

Monique215
Level 2
Ridderkerk, Netherlands

Het gaat idd om waarschijnlijk een heel jaar dus dan is een huurcontract toch beter. Nogmaals bedankt! Monique

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf