Annulering

Jeanet241
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Annulering

Gast annuleerde ruim 3 weken van te voren (valt net buiten covid datum) en zou dus regulier restitutie moeten krijgen. Ze krijgt echter niets terug, ze belt Airbnb en Airbnb vertelt haar dat ik haar terug moet betalen. Ik zeg tegen haar dat dat vast niet klopt want ik heb haar geld niet. Dan gebeurt er iets geks:  Airbnb vraagt mij om accoord te gaan om haar restitutie te geven, ik zeg ok. Ik vind het raar dat ik accoord moet gaan. Maar dan zegt Airbnb dat ik accoord ben gegaan en het bedrag wat ze haar betaald hebben, 400 euro (een deel van haar aanbetaling), moet ik nu aan Airbnb betalen! Huh? Ik heb niets verdiend want het is ruim van te voren geannuleerd. En nu moet ik 400 betalen? Ik heb al navraag gedaan maar ik krijg hetzelfde antwoord: omdat ik accoord ben gegaan met restitutie moet ik 400 betalen. Nog nooit zoiets geks meegemaakt. Dat klopt toch niet? Help!

28 Antwoorden 28
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Jeanet241 @Quincy 

 

Jeetje zoiets heb ik nog nooit gehoord, het is wel heel vreemd dat jij een bedrag moet betalen wat je helemaal niet ontvangen hebt... Hopelijk kan Quincy je helpen.

 

Veel succes, groetjes Lia

 

 

Jeanet241
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Dankjewel Lia en wie is Quincy is hij van airbnb? Dank en fijn weekend groet jeanet 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Ja @Jeanet241 dat klopt @Quincy is de Online Community Manager.

 

https://www.airbnb.nl/help

Klantenservice +31 20 52 22 333

 

Ik hoop echt dat je er wat hebt,

Groetjes Lia

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Wat een raar verhaal @Jeanet241 !

 

Had je de informatie dat je terug moest betalen gekregen van Airbnb of van de gast zelf? Ik zou zoiets echt alleen via Airbnb communiceren.

 

Daarnaast zou ik eigenlijk ook nooit akkoord gaan of akkoord te geven voor restitutie. De kans lijkt me dan dat het sowieso van je inkomsten af zal gaan. Ik krijg zulke verzoeken alleen als de gast mij vraagt te annuleren en het valt eigenlijk binnen mijn annuleringsperiode. In zo'n geval zou het dus ook van mijn inkomsten af gaan en ik ga daar nooit mee akkoord (omdat het vaak te kort voor aankomst is om nog een vervangende boeking te regelen)

 

De betalingen e.d. verlopen altijd via Airbnb. Ik zou gasten dus ook altijd daar naar terugverwijzen en zelf niks ondernemen!

 

Succes en ben benieuwd hoe het afloopt!

Jeanet241
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Airbnb zegt dat ik 400 moet betalen omdat ik accoord ben gegaan met refund voor gast. Ik was verbaasd dat ik accoord moest gaan en wist toen nog niet dat ik het moet betalen volgens Airbnb, terwijl gast netjes ruim van te voren heeft geannuleerd en al lang weg was in mijn agenda. Dank voor je mail! Groet 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Jeanet241 @Sina25 @Quincy 

 

Ja dat doen wij ook altijd als een gast doorgeeft te willen annuleren, annuleringen en betalingen lopen altijd via Airbnb!

Jeanet241
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Dank ik heb niets gehoord van @Quincy en ondanks heel wat berichtjes blijft Airbnb beweren dat alles ok is zo (gast heeft refund en ik moet betalen). Ik heb gekeken naar mijn annuleringsvoorwaarden en die zijn niet ‘strict’ zoals Airbnb beweert. Wat moet ik nu doen? Ik weet t niet meer. Zou @quincy kunnen reageren hierop? Tx en groet jeanet 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Jeetje @Jeanet241, echt heel vervelend voor je, zo vreemd dat ze jou willen laten betalen? Wij hebben heel veel annuleringen binnen gekregen de laatste weken hebben echt geen 1x iets hoeven betalen aan de gasten die geannuleerd hebben...

Jeanet241
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Ja gek he, dankjeewl voor je aardige reactie, groet jeanet 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Jeanet241, dit klinkt vreemd. Ik ga het even doorgeven.  

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Jeanet241
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

Dankjewel @Quincy  en groet jeanet 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Wij zijn ook heel benieuwd..

Jeanet241
Level 2
Amsterdam, The Netherlands

@Quincy 

@Quincy ik heb nog niet vernomen van u over de vergissing van Airbnb dat ik moet betalen voor refund voor gast die tijdig ruim 3 weken van te voren heeft gecanceld. Ik heb niets verdiend want de gast heeft gecanceld en Airbnb heeft gevraagd of ik akkoord ga met refund en dat vond ik raar maar ik zei ok en toen moest ik het bedrag van de refund 400 betalen aan Airbnb. Hoewel de annulering (10 maart) buiten covid termijn valt (het was wel vanwege covid) zou de reguliere regeling toegepast moeten worden. Ik heb zelf in mijn account niets ingevuld over de regels van annuleren en als ik mijn eigen huis opzoek als gast, geldt uw reguliere annulering 2 weken van te voren en refund voor gast, door Airbnb. Niet door host. 

 

Dit zijn enkele copies van vele berichten van Airbnb: 

  1. Hallo Jeanet, dit is Andrew, een casemanager bij het Airbnb-ondersteuningsteam en ik zal je helpen met je vraag. Ik sprak eerder vandaag met de gast en zij belde over de annulering van de boeking. Aangezien de annulering op 10 maart is gemaakt, valt deze niet onder het covid-beleid en in dit geval, als u ermee instemt om de gast de uitbetaling die u voor de reservering ontvangt terug te betalen, kan ik deze van mijn kant verwerken en de gast laten weten .
  2. First of all, This reservation cancellation is valid for a full refund due to extenuating circumstance policy. However, the Guest cancelled the reservation without reaching out to Airbnb so when she cancelled the reservation on her own, your strict cancellation policy was applied. Then, your Guest requested a refund to you through resolution center and you accepted it which is the right thing to do. Please be informed that the Guest was refunded in full as we also transfered the service back to her. I hope everything is clear now.

 

Beide berichten kloppen niet: ik heb geen uitbetaling van de reservering ontvangen want de gast had 3 weken van te voren gecanceld. En de gast had niet ‘on her own’ maar netjes via Airbnb site 3 weken van te voren gecanceld. Ze had een aanbetaling van ruim 500 gedaan en kreeg 400 terug. En ik heb zelf geen strict cancelation policy.

Kortom, Airbnb blijft zeggen dat de 400 mijn kosten zijn die ik verschuldigd ben aan Airbnb maar dit klopt niet.

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Jeanet241 
Ik lees niet uit dit bericht van AIRBNB aan jou dat jij iets moet betalen, tenzij je al iets hebt ontvangen voor een gecancelde boeking en de gast kon alsnog aantonen te moeten cancellen onder Verzachtende omstandigheden.  In dat geval krijgt een gast alles terug.   

Ze zeggen  hier ook dat jij ook niets  uit het Covid-19 steunfonds krijgt omdat de boeking is gecancelled op 10 maart, die redenering klopt echter niet,  Betaling uit het steunfonds is mogelijk  wanneer  het een aankomstdatum betreft die plaatsvind tussen 14 maart en 31 mei.

Wanneer was de aankomst datum van jouw gast? In je transacties kan je zien  wat je gaat krijgen,  staat daar een - (min) bedrag? 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf