Bed&Breakfast via AirBnB

Cari5
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Bed&Breakfast via AirBnB

Beste BnB-ers,

Misschien een rare vraag, maar mag je een officiele Bed&Breakfast (als zodanig geregistreerd bij de gemeente en de KvK) aanbieden via AirBnB of zijn dat toch gescheiden werelden?

7 Antwoorden 7
Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

De vraag is: Hoe groot is je B&B? In Amsterdam val je al onder de B&B regels wanneer  je minder dan 40% van  de woning waarin je zelf  woont verhuurt aan toeristen. (max 4 personen).  Dan kan je absoluut via Airbnb verhuren,  Ook al verhuur je éen kamer dan ben je al een B&B en moet je je melden bij de gemeente, KvK, 6 % BTW afdragen.

Er zijn grotere B&B's met meer kamers en waar de eigenaar niet zelf in de woning stata ingeschreven als bewoner,  die vallen onder het hotelregelement, ook zij adverteren via  Airbnb, maar is mijns inziens niet geheel conform de doelstellingen: Gasten in je eigen huis ontvangen. 

Cari5
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Dank je wel Mirjam (beter laat dan nooit). Wij laten de verhuur doen door een extern bedrijfje dat alle werkzaamheden voor zijn rekening neemt. Is ook in dit geval een inschrijving bij de KvK verplicht om in aanmerking te komen voor de categorie Bed and Breakfast, verhuur van minder dan 40% het hele jaar door?

Mirjam0
Level 10

Er zijn  twee dingen: de regelgeving van Amsterdam , daaronder valt de verplichting je B&B  aan te melden bij de  gemeente, De verdiensten vallen  onder de landelijke belastingdienst. 

De werkzaamheden gaan via het service bedrif, dus die staan in geschreven bij de KVK en sturen jullie een rekening. Zelf hoef je je dus niet in te schrijven. Hoe  je je  inkomsten van je B&B  bij de belasting  gaat opgeven  moet je even bespreken met je  belstingadviseur. Als  je  zelf niets doet aan de ruimte, kan het onder box 3 vallen.

succes!  Mirjam

Cari5
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Mirjam, wat een geweldig en duidelijk antwoord, je bent goud waard!

Dus je 'bent' een B&B zodra je dat als zodanig hebt aangemeld bij de gemeente en ofwel jijzelf, ofwel het service bedrijf een inschrijving heeft bij de kvk? Nu zou het natuurlijk mooi zijn als de inkomsten in box 3 kunnen vallen, en ik begreep dat het daarvoor belangrijk is dat je zelf geen vorm van arbeid verricht (anders ben je zelf ondernemer). Weet jij misschien of daar ook de boekhouding onder valt, of mag je die wel zelf doen?

Groet, Cari

Mirjam0
Level 10

Hallo Cari,  Dank voor je compliment 🙂  ik doe m'n best om  me terdege te verdiepen in alle regels en wetten, maar weet niet alles :-). Wel heb je gelijk dat je zelf  geen werkzaamheden mag verrichten aan je B&B . Je eigen administratie en belastingaangit mag  je volgens mij wel zelf doen,

In  jouw geval zou ik een eenmalig advies vragen aan een belastingconsulent die  verstand heeft van deze materie. Op de blog's van Iambnb.nl staat naast een  heleboel andere interessante info ook  een blog van Bina Schouwstra,  die werkt bij  KRC Van Elderen accountants | belastingadviseurs .

zie http://blog.iambnb.nl/blog/2016/9/5/airbnb-belasting-box1-box3-hoe-zit-dat

Floris-and-Britt0
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hee allemaal,

Ik wil voor mijn appartement een B&B vergunning aanvragen, we voldoen aan de voorwaarden dus dat moet geen probleem zijn.

Wanneer ik deze heb kan ik dan het hele jaar adverteren op AirBnB? Kan iemand mij vertellen waar ik dit moet aangeven aan AirBnB zodat ze mijn kalender weer open zetten? 

Alvast enorm bedankt voor de hulp

Groetjes Britt

Mirjam0
Level 10

Hallo Britt

Je kan  hier je B&B aanmelden en krijgt dan  toestemming van de gemeente. Voor verhuur van minder dan 40% van  je eigen woning aan max  4 personen  is geen vergunning nodig,  wel een aanmelding.   Wanneer  je toestemming krijgt mag je  het hele jaar door verhuren. 

Wanneer  je je B&B als  apartement adverteert,  (bv een kamer met douche  wc en  keukenblokje ) komt er een dagteller op  je advertentie. Over enige tijd komt er een mogelijkheid om bij Airbnb aan te geven dat je  toestemming hebt voor je B&B en  blijft je advertentie staan. ( de verantwoordelijkheid  blijft ten allen tijde bij de verhuurder). Zolang die mogelijkheid er niet is  loopt de teller gewoon door en wordt je niet geblokkeerd na  60 dagen.

Over  het feit of een inpandige zelfstandige unit  mag worden verhuurd aan toeristen is momenteel veel onduidelijkheid.  We zijn ons als hosts aan het  verienigen om duidelijkheid te kreigen van gemeente en belastingdienst. Als je ook op de hoogte wilt blijven,  geef je dan op bij  Dirk Minnebo

Meer tools voor jouw doelen

Informatiecentrum

Gidsen over gastvrijheid, het beheren van je advertentie en het laten groeien van je onderneming.

Lokale hostclubs

Leer nieuwe dingen door online en bij meetups bij jou in de buurt contact te leggen met lokale hosts.