Beste verhuurders, Voor een vak aan de UGent zouden wij mee...
Beste verhuurders, Voor een vak aan de UGent zouden wij meer inzicht moeten krijgen welke kosten jullie hebben aan het verhu...
Beste BnB-ers,
Misschien een rare vraag, maar mag je een officiele Bed&Breakfast (als zodanig geregistreerd bij de gemeente en de KvK) aanbieden via AirBnB of zijn dat toch gescheiden werelden?
De vraag is: Hoe groot is je B&B? In Amsterdam val je al onder de B&B regels wanneer je minder dan 40% van de woning waarin je zelf woont verhuurt aan toeristen. (max 4 personen). Dan kan je absoluut via Airbnb verhuren, Ook al verhuur je éen kamer dan ben je al een B&B en moet je je melden bij de gemeente, KvK, 6 % BTW afdragen.
Er zijn grotere B&B's met meer kamers en waar de eigenaar niet zelf in de woning stata ingeschreven als bewoner, die vallen onder het hotelregelement, ook zij adverteren via Airbnb, maar is mijns inziens niet geheel conform de doelstellingen: Gasten in je eigen huis ontvangen.
Dank je wel Mirjam (beter laat dan nooit). Wij laten de verhuur doen door een extern bedrijfje dat alle werkzaamheden voor zijn rekening neemt. Is ook in dit geval een inschrijving bij de KvK verplicht om in aanmerking te komen voor de categorie Bed and Breakfast, verhuur van minder dan 40% het hele jaar door?
Er zijn twee dingen: de regelgeving van Amsterdam , daaronder valt de verplichting je B&B aan te melden bij de gemeente, De verdiensten vallen onder de landelijke belastingdienst.
De werkzaamheden gaan via het service bedrif, dus die staan in geschreven bij de KVK en sturen jullie een rekening. Zelf hoef je je dus niet in te schrijven. Hoe je je inkomsten van je B&B bij de belasting gaat opgeven moet je even bespreken met je belstingadviseur. Als je zelf niets doet aan de ruimte, kan het onder box 3 vallen.
succes! Mirjam
Mirjam, wat een geweldig en duidelijk antwoord, je bent goud waard!
Dus je 'bent' een B&B zodra je dat als zodanig hebt aangemeld bij de gemeente en ofwel jijzelf, ofwel het service bedrijf een inschrijving heeft bij de kvk? Nu zou het natuurlijk mooi zijn als de inkomsten in box 3 kunnen vallen, en ik begreep dat het daarvoor belangrijk is dat je zelf geen vorm van arbeid verricht (anders ben je zelf ondernemer). Weet jij misschien of daar ook de boekhouding onder valt, of mag je die wel zelf doen?
Groet, Cari
Hallo Cari, Dank voor je compliment 🙂 ik doe m'n best om me terdege te verdiepen in alle regels en wetten, maar weet niet alles :-). Wel heb je gelijk dat je zelf geen werkzaamheden mag verrichten aan je B&B . Je eigen administratie en belastingaangit mag je volgens mij wel zelf doen,
In jouw geval zou ik een eenmalig advies vragen aan een belastingconsulent die verstand heeft van deze materie. Op de blog's van Iambnb.nl staat naast een heleboel andere interessante info ook een blog van Bina Schouwstra, die werkt bij KRC Van Elderen accountants | belastingadviseurs .
zie http://blog.iambnb.nl/blog/2016/9/5/airbnb-belasting-box1-box3-hoe-zit-dat
Hee allemaal,
Ik wil voor mijn appartement een B&B vergunning aanvragen, we voldoen aan de voorwaarden dus dat moet geen probleem zijn.
Wanneer ik deze heb kan ik dan het hele jaar adverteren op AirBnB? Kan iemand mij vertellen waar ik dit moet aangeven aan AirBnB zodat ze mijn kalender weer open zetten?
Alvast enorm bedankt voor de hulp
Groetjes Britt
Hallo Britt
Je kan hier je B&B aanmelden en krijgt dan toestemming van de gemeente. Voor verhuur van minder dan 40% van je eigen woning aan max 4 personen is geen vergunning nodig, wel een aanmelding. Wanneer je toestemming krijgt mag je het hele jaar door verhuren.
Wanneer je je B&B als apartement adverteert, (bv een kamer met douche wc en keukenblokje ) komt er een dagteller op je advertentie. Over enige tijd komt er een mogelijkheid om bij Airbnb aan te geven dat je toestemming hebt voor je B&B en blijft je advertentie staan. ( de verantwoordelijkheid blijft ten allen tijde bij de verhuurder). Zolang die mogelijkheid er niet is loopt de teller gewoon door en wordt je niet geblokkeerd na 60 dagen.
Over het feit of een inpandige zelfstandige unit mag worden verhuurd aan toeristen is momenteel veel onduidelijkheid. We zijn ons als hosts aan het verienigen om duidelijkheid te kreigen van gemeente en belastingdienst. Als je ook op de hoogte wilt blijven, geef je dan op bij Dirk Minnebo