Belastingen in Belgie

Peter1589
Level 2
Sint-Niklaas, Belgium

Belastingen in Belgie

Het is weer tijd om je belastingen in te vullen in Belgie en na veel onderzoek en ook zelf door het te gaan vragen bij de belastingsdienst is het nog niet duidelijk wat we moeten doen

 

ofwel, de inkomsten verdelen in roerende, onroerende en diverse inkomsten

 

ofwel alles als diverse inkomsten ingeven en wat kan je dan als onkosten ingeven, aankoop meubels,.. of enkel kuisproducten en elec en water verbruik

 

ofwel btw nr aanvragen

 

wij werken beiden en verhuren een kamer, de badkamer delen ze met ons, we bieden geen ontbijt aan, wel linnen en handdoeken, wij hebben vorig jaar in 5 maand tijd 58 dagen verhuurd, we verhuren het gans jaar door , maar van november tot april is hebben we slecht een 8 dagen per maand bezetting

10 Antwoorden 10
Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Hallo Peter , ik woon niet in Belgie dus kan je niet helpen. Hopelijk reageert er iemand die je wel behulpzaam kan zijn.

In Nederland is het ook niet goed geregeld. Ik had de belastingtelefoon gebeld en die vertelde mij dat ik een brief naar de inspecteur moest sturen om te vragen hoe eea ingevuld moest worden. Waarop ik met stomme verbazing vroeg aan deze mevrouw "moet iedere airbnb verhuurder dus een brief schrijven naar de inspecteur , al die mensen !! " Ja was het antwoord , ik heb dat gedaan en na een half jaar kreeg een telefoontje van een mevrouw die zei dat er wat achterstand was 😉 en zij eigenlijk ook niet precies wist hoe het moest wat ook in een brief bevestigd werd. 

Wat ik heb gedaan is , eerst toeristenbelasting van het bedrag halen , dan energie/schoonmaak/overige kosten er afgehaald , van het bedrag wat dan overblijft is 70% aangegeven bij gedeeltelijke verhuur van eigen woning.  Hoop dat je hier toch iets mee kan !!

 

Kim989
Level 1
Ruiselede, Belgium

Beste Peter,

 

wij zijn net gestart met Airbnb en weten dus nog niet goed hoe of wat

we hebben zoveel mogelijk papieren in orde gemaakt en das ook gelukt,maar vragen ons nu idd ook af hoe het is met de belastingen?

 

groetjes 

Liesa4
Level 1
Bruges, Belgium

Goedemorgen! Ik heb hetzelfde probleem. Ik doe nu al even airbnb en heb geen idee met wat ik nu in orde moet zijn.

 

- Enerzijds praktisch: wat moet nu effectief in mijn huis in orde zijn (vb. brandplusapparaat)?

- Enerzijds juridisch: stel dat ik op de dag van vandaag controle heb, maar ik heb mijn belastingsbrief nog niet ingevuld - moet ik niet érgens aangeven dat ik airbnb doe?

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Een brandblusser en rookmelder vind ik persoonlijk 1 van de eerste dingen die je aanschaft als je mensen in je huis laat slapen. Belastingtechnisch geen idee meer en zeker niet in Belgie. Succes !!

 

Peter1589
Level 2
Sint-Niklaas, Belgium

Hoi Liesa

 

je hebt meer dan een brandblusser nodig, kijk eens op de website van toerisme vlaanderen, je bent trouwens verplicht je bij hen aan te melden, hiervoor heb je ondere andere een attest van brandveiligheid nodig , omdit terverkrijgen heb je rookmelders nodig, brandblusser, evactuatie plan, 2 nooduitgangen , je electricteit moet goedgekeurd zijn

 

wat de belastingen betreft als je nu controle zou krijgen en je hebt ze nog niet ingediend dan denk ik dat je je boekhouding moet tonen, je inkomsten en hoe je ze gaat invullen in de belastignen en je onkosten

 

 

mvg

Peter

Tony-and-Marijke0
Level 1
Bilzen, BE

Chris16346
Level 1
Etterbeek, Belgium

Wat gebeurt er als je airbnb inkomsten niet hebt doorgegeven. Komt de fiscus daar sowieso achter. Geeft Airbnb standaard alles door? En hoe werkt dat dan, staat er dan ineens op je belastingbrief inkomsten Airbnb?

Beste Peter,

weet jij ondertussen al hoe de vork aan de steel zit?

Ik heb deze namiddag nog contact gehad met een andere host naar aanleiding van de aanstaande belastingaangifte.

Zij weten ook niet echt wat ze moeten doen en hebben het aan een boekhouder doorgegeven.

Vermoedelijke zijn er nog vele verhuurders die niet echt weten wat te doen en wat onder welke code in te vullen.. 

Mvg,

Tineke

 

 

De belastingaangifte en airbnb.....
Ik heb FOD belastingen gecontacteerd om te vragen hoe en waar ik moet invullen wat wij als inkomsten hebben van onze airbnb.  De mevrouw heeft mij prima geholpen, is het gaan navragen bij haar baas.
Ik kan bijna wenen, maar ik hou netto 65% van mijn inkomsten over.
Dan denk ik , als airbn naar mij 100 euro stort, heb ik maar 65 euro.   Is het kool de sop dan waard.
Gasten komen vroeger toe,  of heel laat....    
Ik doe het heel graag maar ik kan het toch niet gratis doen.  
Zijn er nog verhuurders die dit denken.
De inkomsten waren, door corona, maar €1170.  Dus dat er sprake is dat je onder de €5100 niets moet laten vallen klopt niet.

Tatiana722
Level 2
Antwerp, Belgium

Zelfstandige in bijberoep zou dit oplossing kunnen zijn ? 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf