Belastingen

Gerdien0
Level 2
Uitgeest, Netherlands

Belastingen

Kan iemand mij iets meer vertellen over de inkomsten die je aangeeft voor de belasting?

Ik heb ergens iets gelezen over dat je 70% van je inkomsten aan moet geven en dat je G/W/E en schoonmaakkosten af mag trekken.

Hoe zit het met andere kostenposten zoals beddengoed, koffiezetapparaat, waterkoker etc.?

Ik heb de belastingdienst gebeld. maar die snappen het zelf niet.

10 Antwoorden 10
Sandra305
Level 5
Bruges, Belgium

Tusssen Belgie en Nederland zijn er ondertussen al werelden van verschil, maar ik ben toch blij dat hier ook eens iemand aanhaalt hoe wij als host dan onze kosten kunnen inbrengen?  Ook in Belgie woedt de laatste tijd een ongenoegen onder de hosts omdat Airbnb akkoord gaat met nieuwe wetsvoorstellen die op tafel gegooid worden omtrent de inkomsten die je als host binnen krijgt.  Dat inkomsten gedeclareert dienen te worden zal je mij zeker niet in twijfel horen trekken.  Maar zoals het er nu voorstaat (wat ik goed begrijp momenteel al beetje hangende is in Nederland ook?) Zou het erop lijken dat je ofwel verder host blijft zonder BTW nummer (KVK nummer) en je op je inkomsten gewoonweg 21% belast wordt + een extra belasting die ze zouden geven aan de Belgische hosts (die extra belasting ismomenteel in overweging hoe hoog ze die zouden maken)  Ook zou je -net zoals ik doe- indien je een maaltijd aanbiedt om bvb laat incheckende gasten of vroeg uit checkende gasten de mogelijkheid te geven nog snel iets te eten tegen een zeer klein tarief (5 euro voor een ontbijt en 10 euro voor een late lunch) nog eens 33%  van die inkomsten ook moeten afstaan aan de belastingsdienst.  

 

Dus je wordt eigenlijk puur belast op hetgeen op je rekeningnummer gestort wordt door Airbnb.  Daartegenover staat dat je geen enkele onkost kan tegeninbrengen.  Dus wat je voorziet voor de gast, het energieverbruik, de inzet van jezelf, alles wat je voorziet en doet komt dus gewoon uit eigen zak zonder meer. 

 

Wil je die onkosten wel gedeeltelijk kunnen inbrengen dan ben je verplicht een BTW numeer te nemen en de daarbijhorende hoge sociale lasten van 300 euro per maand te betalen én met de beperking komen te staan dat je nog max 60 nachten per jaar zou mogen verhuren?  (via Airbnb platform) 

 

Airbnb steunt in elk land wel de wetsvoorstellen als het op officiële aanpak aankomt maar zou toch ook in de bres kunnen springen voor de hosts als het op een eerlijke verdelingn aankomt?  Als wij zo zwaar belast mogen worden dan zouden zij voor de hosts toch een tegenzet kunnen vragen?  Want 60 nachten zeg nu zelf?  Als je daarvoor je huis een heel jaar moet vrijhouden én de bijhorende onkosten betalen OF je kiest ervoor om toch gewoon zonder BTW nummer verder te verhuren maar dan ga je lekker eventjes extra belasting betalen, alle onkosten betalen van hetgeen overblijft zonder rekening te houden dat host zijn niet zomaar iets is wat je snel snel even afhandeld?  Er kruipt toch heerlijke tijd in het afspreken met de gasten, het heen en weer mailen, hun bagage al laten droppen voor incheckuur of ze gerust hun bagage na incheck uur te laten ophalen terwijl je snel je kamer klaarstoomt voor de volgende gast enz...  Ik doe het met enorm veel plezier maar zal dit een haalbare situatie blijven? 

 

Ik hoop dat er hier toch wat duidelijkheid in komt.  groetjes

 

 

Els10
Level 1
Antwerpen, Belgium

Waar haal jij die info? Want dat is niet wat ik erover terugvind..

Sonja-Sophia0
Level 2
Den Helder, Netherlands

Elke gemeente bepaald de belasting. Per persoon vraag je 1,25 toeristenbelasting, omdat ze niet in het Burgerregister staan ingeschreven. Je mag dit ook in de overnachtingsprijs doen. Dit moet zelf bijgehouden worden. Ga je verhuren, meld je dan aan bij de inspecteur Belastingen Postbus 796

2130 AT Te Hoofddorp

En om het niet leuker te maken, en ook niet makkelijker, zit er nog verschil in het verhuren van een kamer bij je thuis, of bijvoorbeeld een recreatiewoning die niet je hoofdverblijf is.

Wil je iets zeker weten, dan kun je een principe uitspraak vragen aan de inspecteur.

Ann440
Level 2
De Panne, Belgium

Hoi, ik ben nieuw hier als verhuurder.... kan iemand mij vertellen waarop en hoeveel belastingen ik zal moeten betalen op mijn inkomsten bij airbnb? is er een verschil tussen inkomsten op huur en inkomsten op schoonmaak? Kan ik iets inbrengen van mijn kosten en hoe? Ik deed reeds hier en daar navraag, maar ik heb nog niemand gevonden die wel degelijk op de hoogte is. dankjewel voor je respons, Ann

Sonja-Sophia0
Level 2
Den Helder, Netherlands

Dat ligt eraan, of je bnb hebt en of je een slot op je kamer hebt van de verhuurders. Of jezelf in de woning verblijft. Je kan het beste contact opnemen met een belastinginspecteur van hoe en wat.

Grt. Son

Margje0
Level 2
Laren, Netherlands

Nou de belastingdienst snapt het inmiddels heel goed want AirB%B ligt onder eenvergrootglas zo vernam ik van mijn boekhouder. Dit door de enorme toename van het aantal hosts niet alleen in de steden maar ook elders in het land. Je betaald 70% belasting over deze inkomsten en, tenzij je een zakelijke (KVK) manier van verhuren hebt kun je onkosten zoals waterkoker, koffiezet apparaat, etc niet aftrekken. Ik vind het zelf erg jammer dat er zo vaag over de fiscale kant van het host zijn wordt gedaan. Echte concrete antwoorden van andere hoost krijg ik niet behalve de tip dat je geen slapende honden moet wakker maken. Ik vrees dat die al wakker is als ik mijn boekhouder moet geloven!

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Margje0 

De huurinkomsten van Air Bnb van de gedeeltelijke verhuur vallen volgens een arrest van de Hoge Raad onder de tijdelijke verhuurregeling bij de eigen woning. Belast zijn de inkomsten na aftrek van directe kosten (provisie etc). Eventueel kan je nog direct toe te rekenen energie en verwarming toerekenen.

Een paar jaar geleden zag het er nog gunstiger uit toen een lagere rechtbank oordeelde dat het belastingvrij was. Dat is helaas overruled door de hoge raad.

 

Er is nog wel een kamerverhuurvrijstelling:

Voorwaarden kamerverhuurvrijstelling

 Als u een kamer in uw eigen huis verhuurt en de bruto huuropbrengst is lager dan de vrijstelling, dan is dat voor honderd procent belastingvrij. Deze bedragen zijn inclusief een vergoeding voor het gebruik van meubilair en energie. De voorwaarden voor deze vrijstelling zijn verder als volgt:

  • Een bruto huuropbrengst die lager is dan de vrijstelling;
  • U verhuurt één of meer kamers, maar geen zelfstandige woonruimte met eigen voordeur of keuken;
  • De verhuur mag niet van korte duur zijn;
  • Zowel u als de huurder zijn op hetzelfde adres in het GBA ingeschreven;
  • U verhuurt de woonruimte in uw eigen woning;
  • De huurder is geen onderneming.

Hallo, Ik lees hier heel wat vragen omtrent de wetgeving en belastingen in België.  Sta me toe even mijn verhaal te doen  van kort geleden.  Wij woonden in Brugge en verhuurden daar een privé kamer via Airbnb.  We waren ons van geen kwaad bewust.  Wij trokken voor de job van mijn man twee jaar naar Portugal en bij terugkomst kregen wij zeer onaangenaam nieuws te horen. Torenhoge rekeningen van RSZ.  Zij hadden ons ambtshalve aangesloten bij een secretariaat voor zelfstandigen omdat we altijd netjes melding maakten van onze inkomsten via Airbnb.  Wij hadden ECHT OVERAL navraag gedaan over de wetgeving hieromtrent maar guess what?  die is er simpelweg niet!! Er wordt gesproken over deeleconomie waarbij dan wel bepaalde regels gelden, maar dan enkel voor de platformen die door de overheid erkend worden (die kan je terug vinden op de site van het RSVZ) Daar staat Airbnb echter niet tussen omdat Airbnb een Iers bedrijf is en geen onderhandelingen betreffende wetgeving wenst aan te gaan in Belgie.  Daardoor kwam Airbnb al een paar keer in opspraak en wordt her en der beetje onrust gezaaid dat onze regering aan het zoeken is om paal en perk te stellen betreffende wetgeving OF zelfs te kijken of ze Airbnb kunnen weigeren in België.  Wij, moesten plots als zelfstandige in hoofdberoep voor volle twee jaar sociale bijdragen betalen.  Een zeer onaangename ervaring aangezien hoe vaak je ook vraagt naar de wetgeving hieromtrent er in rondjes gedraaid wordt/werd.  

 

Een halve uitleg over het feit dat je tot 5100 euro of zo mocht verdienen zonder dat het belastbaar zou worden, als je toch meer verdiende moest je dan wel een aansluiting als zelfstandige aangaan (dus een kleine 1000 euro per kwartaal) maar kon je wel je onkosten aftrekken (heb je al een boekhouder nodig dus nog eens 300 euro per kwartaal) Die onkosten kunnen dan ook nog niet eens allemaal afgehouden worden en op de 15 euro die we aanrekenden voor de schoonmaak moesten we 33% belastingen betalen zonder inbreng van kosten.  

 

Airbnb is een zeer tof platform en het is leuk dat je ruimtes kan verhuren dmv een soepele werking alleen laten ze hun verhuurders wel een beetje in de kou, want bij het opstarten van je profiel krijg je nergens uitleg betreffende de geldende wetten en regels in je eigen land.  

 

Wat helemaal niet interessant is : eens je als zelfstandige aansluit om te verhuren mag je niet meer dan 60 nachten per jaar via airbnb verhuren.  tja... als je zoals ons in Brugge zat dan zit je daar meteen voorbij hoor.   

 

Het is en blijft een soepje. Mochten er nog verhuurders zijn die soortgelijke verhalen meemaakten of andere informatie verkregen (liefst wel zwart op wit zoals bij ons geen hearsay) dan zou het leuk zijn dit te vernemen.  Groetjes Sandra 

Guido-En-Odette1
Level 3
Herent, Belgium

De belastingaangifte en airbnb.....
Ik heb FOD belastingen gecontacteerd om te vragen hoe en waar ik moet invullen wat wij als inkomsten hebben van onze airbnb.  De mevrouw heeft mij prima geholpen, is het gaan navragen bij haar baas.
Ik kan bijna wenen, maar ik hou netto 65% van mijn inkomsten over.
Dan denk ik , als airbn naar mij 100 euro stort, heb ik maar 65 euro.   Is het kool de sop dan waard.
Gasten komen vroeger toe,  of heel laat....    
Ik doe het heel graag maar ik kan het toch niet gratis doen.  
Zijn er nog verhuurders die dit denken.
De inkomsten waren, door corona, maar €1170.  Dus dat er sprake is dat je onder de €5100 niets moet laten vallen klopt niet.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf