Betaalmethode: “Minder vooraf betalen”

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Betaalmethode: “Minder vooraf betalen”

Beste Nederlandstalige Host-Community,

 

Voorheen was het zo, dat een huurder meteen het volledige huurbedrag diende te betalen, op het moment van reserveren.

Rond het begin van 2018 heeft Airbnb de mogelijkheid van "Minder vooraf betalen" geïntroduceerd.

Zie onder andere dit help-artikel: https://www.airbnb.nl/help/article/2143/can-i-split-the-cost-of-my-reservation-across-multiple-payme...

 

Als deze optie gebruikt wordt door de huurder, dan ziet de verhuurder dit NIET in de reserveringenlijst staan. In de reserveringenlijst staat namelijk netjes: “Geaccepteerd”, als de eerste betaling succesvol verlopen is.

 

Normaliter zal ook het betalen van het tweede deel geen probleem vormen. Er zijn echter al voorbeelden bekend, waar dit wel het geval is!

Simpel voorbeeld: De huurder heeft ondertussen een andere creditcard gekregen. En daardoor lukt het Airbnb niet om de tweede betaling te incasseren. Kennelijk kan het ook de nodige moeite kosten, om de tweede betaling middels een andere creditcard te voldoen.

 

Als er een probleem met de betaling van het tweede deel optreedt. Dan krijgt de huurder nog 72 uur de tijd, om alsnog het tweede deel te betalen (ook hier ziet de verhuurder NIETS van).

Mocht dit om de een of andere reden toch alsnog niet lukken, dan volgt geheel automatisch een annulering!

En zal het bedrag van de eerste betaling gebruikt worden om hiermee aan de annuleringsvoorwaarden van de verhuurder te voldoen. En de Airbnb huurder service kosten mee te betalen. In de praktijk zal dit doorgaans betekenen dat de huurder de eerste betaling kwijt is (even uitgaande van strenge annuleringsvoorwaarden). En de verhuurder blijft met een lege kalender achter (ongeveer een week van tevoren).

 

Ook kwam ik onlangs een artikel op de Engelstalige Community tegen, waarin een huurder stelde dat “vooraf minder betalen” niet langer een optie is. Maar dat het tegenwoordig de standaard betaalmethode is (de huurder zou dus niet eens meer kunnen kiezen)!

 

Een verhuurder weet doorgaans niet welk bedrag de huurder uiteindelijk exact betaald heeft voor de reservering. Er is echter een trucje, dewelke ikzelf gebruik: Als een huurder reageert op een bericht van een bevestigde reservering, en je hebt e-Mail notificaties aan staan. Dan kun je in de bijbehorende e-Mail, rechts naast de tekst “Total payment”, het totaal reeds betaalde huurder bedrag zien staan (tenminste, dat is mijn observatie).

Op het moment, dat er gebruik gemaakt is van: "Minder vooraf betalen". Dan staat daar een bedrag, wat ongeveer de helft van het uiteindelijke te betalen bedrag is.

Dit geldt momenteel voor al mijn toekomstige reserveringen!

 

Stelregel: Gasten betalen doorgaans: De bruto huursom + ongeveer 15% (Airbnb huurder service kosten)

 

Kortom: Wees gewaarschuwd!

 

Bij Airbnb kun je er trouwens eigenlijk alleen van uit gaan, dat de verhuursom pas echt van jezelf is. Als de recensies eenmaal gepubliceerd zijn en er geen resoluties (meer) lopen.

4 Antwoorden 4
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Beste Nederlandstalige Host-Community,

 

Bij deze nog een aanvulling op mijn eerdere post.

Het lijkt er inderdaad sterk op, dat je aan het eerder genoemde bedrag kan zien (in een bijbehorende recente e-Mail, rechts naast de tekst “Total payment”). Of het hele bedrag inmiddels voldaan is.

Vandaag verwelkomen wij weer huurders. En in de laatste bijbehorende e-Mail – die ik van de gast ontvangen heb – staat inmiddels het equivalent (in lokale valuta) van ongeveer 112,5% van het bruto huurbedrag (zijnde: het bruto huurbedrag + ongeveer 12,5% Airbnb huurder service kosten. Het percentage aan Airbnb huurder service kosten, varieert van situatie tot situatie).

In eerdere e-Mails stond hier het equivalent (in lokale valuta) van ongeveer 60% van het bruto huurbedrag.

 

Deze week ook nog een andere boeking ontvangen, die pas over een aantal maanden zal aanvangen. En ik heb gezien dat in de bijbehorende e-Mails, het volledige bedrag al vermeld staat.

Oftewel: Het lijkt er dus op, dat in ieder geval sommige gasten nog steeds het volledige bedrag vooraf kunnen of moeten voldoen.

George-and-Ingrid0
Level 2
Nootdorp, Netherlands

Vandaag voor het eerst in 3 jaar een probleem met de AIRBNB servicekosten. We kregen een aanvraag vandaag. De gast wilde al betalen voordat we hadden goedgekeurd. Kregen we een klacht dat de prijs opeens omhoog was gegaan. Of we de prijs wilde verlagen naar het oorsprokelijke bedrag van een uur daarvoor. Het bleek dat Airbnb de servicekosten met 20% had verhoogd binnen een uur nadat de gast de totaal prijs had gekregen. Wie heeft hier ervaring mee want dit is wettelijk niet toegestaan lijkt me? Volgens Airbnb is de Smart pricing algoritime de oorzaak. Die hebben we al jaren in gebruik: Smart Pricing maar noot problemen. De prijs per nacht was ongewijzigd. Dus alleen smart pricing ten voordelen van Airbnb. We hebben onze prijs met het verschil laten dalen en toen kregen we de boeking. Heel veel gezeur en tijd verspilt voor een paar euro.

Ben746
Level 1
Willemstad, Curaçao

Beste,

 

ik heb een vraagje als verhuurder. Hoe stel je de optie ‘Vooraf minder betalen’ in voor je gasten? Bij andere verhuurders zie ik namelijk dat hun gasten eerst 50 procent mogen betalen en de rest later. Voor mijn huurders wordt de optie met het reserveren niet gegeven. 

 

Bedankt voor de hulp! 

 

Ben 

 

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Ben746 

Dat kun je als verhuurder niet instellen, Airbnb regelt dit zelf en het hangt af van de hoogte van het bedrag en de periode die ligt tussen de boekingsdatum en de check-in datum.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf