Betalen via Ideal

Hans22
Level 2
Deventer, Netherlands

Betalen via Ideal

Ik hoor nu voor de tweede keer deze week dat een boeking niet doorgaat omdat mensen niet kunnen betalen via Ideal. Terwijl ik ook hoor (van diezelfde mensen) dat op andere adressen wel betaalt kan worden via Ideal. Hoe zit dit? Ik loop nu al voor de tweede keer in korte periode gasten mis. Wie kan me hier iets zinniges over zeggen?

11 Antwoorden 11
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Hans22,

 

Dat lijkt me enigszins merkwaardig, want gasten betalen de verhuurder niet direct. Maar ze betalen altijd direct aan Airbnb.

Om welke te reserveren accommodatie het gaat, mag dus absoluut geen enkele rol spelen.

In mijn optiek moet er dan een ander probleem zijn. En dat ligt dus niet aan jouw accommodatie.

Je kan de gast ook vragen of ze via een Creditcard willen betalen (indien dat mogelijk is).

Dat is namelijk de van oudsher meest gebruikte methode.

 

Ook kan het zijn, dat er tijdelijk een probleem is bij de bank of zelfs met de betaalrekening van de gast (saldo te kort bijvoorbeeld).

 

Het echte antwoord op je vraag moet ik je dus schuldig blijven. Je zou hier wel contact over kunnen zoeken met Airbnb zelf. Wellicht dat die je verder kunnen helpen.

 

Succes.

Hans22
Level 2
Deventer, Netherlands

Hallo @Cor3,

 

Met het betalen via Ideal doelde ik (vanzelfsprekend) op het betalen aan Airbnb.

Ik heb ondertussen van Airbnb begrepen dat betalen via Ideal alleen kan voor Nederland en dat het om die reden (?) alleen kan voor boekingen die tenmeniste vier dagen voorafgaand aan het verblijf geboekt worden. Blijkbaar heeft Airbnb die tijd nodig om zeker te zijn van de betaling. Geen idee waarom dat hen zo veel tijd kost, maar blijkbaar is dat nu het beleid.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Hans22,

 

Ik neem aan dat je met “betalen via Ideal alleen kan voor Nederland” bedoeld: Dat alleen Nederlandse Airbnb huurders hun reizen met Ideal kunnen betalen (dus ook voor buitenlandse accommodaties). Want Ideal is immers een Nederlands betaalsysteem (tenminste, voor zover ik weet).

 

Het is inderdaad zeer merkwaardig te horen, dat het gebruik van Ideal als betalingsmiddel. Alleen mogelijk is voor reizen – die tenminste 4 dagen voor aankomst – geboekt worden.

Ook is het merkwaardig, dat het systeem dan niet gewoon Ideal blokkeert, als niet aan die voorwaarde voldaan wordt (begeleid door een duidelijke en heldere melding, zoiets van: Betaling middels Ideal niet mogelijk voor deze reis, kies een andere betalingswijze).

 

Want het mooie aan Ideal is immers dat het in principe dezelfde status heeft als een reguliere bankoverschrijving, maar dan gekoppeld aan/geïntegreerd met een online transactie.

Daarmee is Ideal dus niet zo maar herroepbaar. En dat is voor de ‘verkopende’ partij wel zo prettig natuurlijk.

Een automatische incasso of een creditcard overschrijving, kan namelijk wel herroepen of ongedaan gemaakt worden.

 

Wat hier een aannemelijke verklaring voor zou kunnen zijn, is: Er is sprake van grensoverschrijdend betalingsverkeer naar de UK (daar zit altijd 1 werkdag tussen). Gedurende het weekend en feestdagen, is er ook geen grensoverschrijdend betalingsverkeer naar de UK. Dus ik vermoed dat het een en ander hier mee te maken heeft.

 

Verder zullen de interne systemen van Airbnb wel helemaal oorspronkelijk gebaseerd zijn op het gebruik van Creditcards.

 

Weer wat geleerd dus!

Dank je wel, voor de informatie.

Hans22
Level 2
Deventer, Netherlands

REACTIE VAN AIRBNB

For more information about using Ideal as a payment method:
• The full payment for a reservation must be completed within 24 hours of the reservation being accepted. If it's not completed, the reservation and pending charge will be canceled.

• In order to use iDEAL, the reservation can't be Instant Book or begin within the next 4 days, and the reservation itself can't be longer than 28 nights.

Voor iedereen die zich dit af heeft gevraagd,
Hans

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Hans22,

 

Bedankt voor je extra uitleg.

Zeer merkwaardig te lezen dat een - direct te reserveren – accommodatie, niet met IDEAL betaald kan worden? De reden daartoe snap ik zelf niet echt. Zal wel weer een duistere achterliggende technische reden hebben.

Maar het is goed om te weten, dat het zo werkt. Wij hebben ook Direct reserveren aan staan op onze accommodatie. En mochten we weer eens Nederlandse huurders krijgen, die eventueel tegen dit probleem aanlopen. Dan weten we in ieder geval waar het aan ligt.

 

Nogmaals bedankt.

Hans22
Level 2
Deventer, Netherlands

Hallo @Cor0,

 

Ik vermoed dat je wel direct kan boeken, maar niet binnen vier dagen voor aankomst. Het kan ook zijn dat mijn interpretatie verkeerd is. Hoe dan ook ...

Los van iDEAL kunnen mensen zonder creditcart ook via Paypal betalen. Als het goed is, is het woord Paypal binnenkort geen 'verboden woord' meer (dat Airbnb verbergt) zodat je dat ook kunt voorstellen aan gasten die nog niet hebben geboekt. Vanzelfsprekend moeten ze daarvoor wel een account bij Paypal hebben, maar die is vrij snel gemaakt.

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Hans22,

 

Ik neem aan dat je de Engelse tekst uit een bericht van Airbnb gekopieerd hebt.

 

En daar maak ik het volgende uit op:

  • Niet te gebruiken in combinatie met accommodaties die direct te reserveren zijn.
    Geen idee, wat hier de belemmering eventueel zou zijn.
  • Niet te gebruiken in combinatie met een verblijf, dewelke binnen 4 dagen aanvangt.
    Al eerder besproken (Verwerkingstijd van de betaling).
  • Niet te gebruiken in combinatie met verblijven met een duur van meer dan 28 dagen.
    Het laatste natuurlijk, omdat er dan sprake is van meerdere betaalmomenten.
    Die iedere keer apart geautoriseerd zouden moeten worden door de huurder.

 

Ja, PayPal is ook al mogelijk in andere delen van de wereld (En zo zijn er nog wel een paar).

Het laatste wat Airbnb natuurlijk wil, is dat huurders tegen problemen aanlopen om een goede wijze van betalen te vinden. Dat kost ze simpelweg geld. Vandaar dat huurders tegenwoordig ook al in 2 termijnen kunnen betalen!

Alles om de huurder het zo makkelijk mogelijk te maken, om het platform te gebruiken.

Brenda852
Level 1
NL

ik probeer een verblijf te reserveren voor de zomer.... let op, ik wil dit niet in 1 keer betalen maar de helft nu en de andere helft in de zomer.... dit kan NIET met ideal... met ideal kan ik wel betalen maar alleen als ik in 1x het volledige bedrag betaal... Leg mij nu eens uit waarom dit is! ik heb geen credit card en die wil ik ook niet. Het is toch volledig normaal dat je niet in 1x je volledige bedrag hoeft te betalen? Waarom kan dit dan niet via ideal... nu lijkt mijn boeking dus niet door te gaan, simpelweg omdat ik het geen fijn idee vind om het totale bedrag direct te betalen

 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Brenda852,

 

Het kan inderdaad zo zijn, dat de optie van gespreid betalen niet mogelijk is via Ideal.

Dit wordt echter niet in de documentatie vermeld. De optie van gespreid betalen voor een Airbnb reservering is ook nog relatief nieuw (ongeveer 2 jaar geleden pas ingevoerd).

En zoals je hierboven ook kunt lezen, zitten er dus nog een aantal beperkingen aan het betalen middels Ideal. En dit zou er dus ook 1 van die beperkingen kunnen zijn.

 

Je zou Airbnb er zelfs eens over kunnen raadplegen.

 

Hier vind je alle contact details van Airbnb: Contact Airbnb

 

Succes.

@Cor3 @Brenda852 

Zelfde ervaring hier. Niet kunnen betalen met iDeal bij gespreid betalen. Vorig jaar in 1 keer betaald en toen kon het wel. Contact met Airbnb heeft niet veel zin, omdat het probleem niet goed begrepen wordt

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Tilly14 

Ideal betaalmethode is meestal niet zo bekend bij Airbnb klantenservice, is ook typisch iets voor NL. Je kunt evt. wel via feedback het probleem kenbaar maken: Airbnb Feedback

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf