Communicatie met gasten

Herma3
Level 2
Lunteren, Netherlands

Communicatie met gasten

Hallo ik ben Herma Klomp. Ik verhuur sinds juli/augustus 2018 samen met mijn man een vakantiehuis. Dat gaat prima.

 

Ik ben benieuwd wat ervaringen zijn van andere verhuurders met de communicatie met gasten. De meeste gasten die we tot nu toe hadden communiceerden goed. Maar er zijn nu 2 gasten waarbij de communicatie niet denderend is.

Ik probeer meteen te reageren op vragen. Maar vind het ergg vervelend als de gast dan op het bericht wat ik stuur niet of heel laat reageren

 

Hebben meer verhuurders zulke ervaringen?

 

4 Antwoorden 4
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Herma3,

 

Ik sluit me volledig bij je aan (Ik zou bijna zeggen: Breek me de *** niet open)!

 

Onlangs heb ik zelfs een item opgenomen in mijn standaard vragen- en mededelingslijst, over het onderwerp: communicatie (Het staat al in onze huisregels, maar om dit onderwerp nogmaals te benadrukken en onder de aandacht te brengen bij de gast).

En als ze al reageren, op een herinnering: Dan hebben ze het druk of beloven ze dat ze in het weekend de vragen zullen beantwoorden. Op Maandagochtend natuurlijk nog steeds niets van ze gehoord (Onlangs noemde - iemand op de Engelstalige Community - het de electronische variant van: De hond heeft mijn huiswerk opgegeten. Dat vond ik eigenlijk wel een passende uitspraak).

Bij sommige gasten is het echt ronduit verschrikkelijk. En moet je soms bijna dreigen dat ze bij aankomst voor een gesloten deur komen te staan. Als ze niets van zich laten horen.

 

Meestal gebeurd dit bij nieuwelingen op het platform (geldt overigens niet uitsluitend voor nieuwelingen). Die een Airbnb domweg vergelijken met een goedkope variant van een hotel.

En er kennelijk niet bij stil staan, dat er geen receptie is. Waar je gewoon naar binnen kunt lopen en op een bel kunt drukken. Of dat het allemaal toch net iets ingewikkelder is, dan ze vooraf denken.

En als ze dan op het laatst dan toch maar gaan communiceren (soms bijna in paniek): Dan krijg je voorstellen zoals: Kun je de sleutel niet ergens verstoppen? Natuurlijk: Ik zal de sleutel aan het hek laten hangen met een enorme pijl erbij. Dan heb ik wellicht een kans van 25%-40% dat je hem ziet hangen.

Meestal lezen dit soort gasten ook (bijna) niets. Dus verdwalen ze en dat soort zaken. En zien ze zelfs de ingang (van 5 meter) niet, als ze er slechts 20 meter vanaf staan.

Ik heb er echt een enorme hekel aan!

Het is echt niet zo, dat ik om veel interactie vraag. Maar het gewoon beantwoorden van de reguliere vragen. Zou toch zeer op prijs gesteld worden.

 

Wat ook meespeelt: Gasten leggen zich niet graag vast, als het bijvoorbeeld op aankomsttijden aankomt (ze zijn immers op vakantie, en willen zich daarom niet aan vastomlijnde afspraken en planningen houden).

 

Op mijn vraag omtrent de aankomsttijd, heb ik het al eens meegemaakt, dat de gast melde: We denken ongeveer zo laat aan te komen, maar als we iets leuks zien onderweg. Dan stoppen we natuurlijk! Of ze gaan onderweg nog even boodschappen doen. Nou, dat is fijn dan! Want, als ze bij aankomst daarom 5 minuten moeten wachten. Dan zijn ze natuurlijk niet blij (is bij ons gelukkig nog nooit voorgekomen, maar het heeft herhaaldelijk niet veel gescheeld).

Ook durven ze gerust te liegen: “Ik heb je vandaag meerdere berichten gestuurd, dat het allemaal wat uitloopt” (nergens iets te vinden aangaande eventuele berichten, natuurlijk).

 

Voor mij is het tegenwoordig een teken aan de wand, als er matig gecommuniceerd wordt.

Immers: Slechte communicatie van de zijde van de gast -> Wij moeten daardoor ongewone dingen overhoop gaan halen -> Daardoor treden er soms wat kleine ‘oneffenheden’ op -> En resulteert het in een mindere beoordeling.

Ook daar hebben we dus ondertussen van geleerd (Niet van je standaardprocedures afwijken, en er op staan dat de zorgvuldig in-de-loop-der-tijd ontwikkelde regels gevolgd worden).

 

Tijdens het verblijf van een gast, stuur ik bij aankomst en vertrek een berichtje. En ik ga er bij slecht communicerende gasten al eigenlijk helemaal niet meer van uit, dat daar op gereageerd wordt.

Onder het motto: Geen nieuws, is goed nieuws.

Veelal laten dit soort gasten ook geen recensie achter. En ook dat neem ik dan maar voor lief.

Het is kennelijk, wat het is. Maar enigszins frustrerend is het wel.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Bij mij ook regelmatig lange perioden. Ik stuur ze dan af en toe een reminder en maak me er niet druk over.

Ik zorg ervoor dat ze via het communicatie centrum van Airbnb alles netjes wordt vastgelegd

Dat is op alle websites hetzelfde.

Ik doe ook regelmatig aan woningruil. Op die sites is het helemaal erg met antwoorden.

Chrisje0
Level 3
Antwerp, Belgium

Dag @Herma3,

 

Om heel wat vragen en last minute telefoontjes te vermijden, communiceer ik zo duidelijk mogelijk en op diverse manieren vooraf.

 

Niet alleen informatie en incheckprocedure via het AirBnB-platform, maar de gasten krijgen vooraf een duidelijke email (met hierin kort nog eens de incheckprocedure en codes) en een bijlage met uitgebreide info (nog eens de incheckprocedure) met zelfs foto's van het gebouw, inkomdeur, sleutelkastje (hoe ze het moeten openen), etc.

 

Ik zet ook meteen het telefoonnummer van de gasten in mijn GSM met hun incheck/uitcheckdatum, zodat ik hen ook via whatsapp of messenger kan bereiken (en zo zie ik meteen dat het mijn gasten zijn, die bellen). 

 

En ja, meestal krijg ik geen antwoord en dan ga ik ervan uit dat het heel duidelijk is. Als ik wel een antwoord krijg, vind ik dat top! En natuurlijk krijg ik ook nog een aantal vragen. Of hebben de gasten nood aan nog meer communicatie of aandacht ;-).

 

 

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Hallo Herma,

 

Ik ben het helemaal met Cor eens!

 

De meeste gasten communiseren gelukkig prima, maar sommige gasten totaal niet. Nu ben ikzelf soms ook best slecht in het beantwoorden van emails en andere communicatie, dus neem ik het niet te nauw (niet als verhuurder natuurlijk!). Maar wat Cor zegt: dat gasten dan meestal geen recensie achterlaten, dat komt mij ook bekend voor. Of nog erger: gasten die met de domste vragen kwamen, die je keurig, snel en klantvriendelijk hielp en die vervolgens een rotrecensie achterlieten! Vaak zijn dit ook mensen die de informatie niet goed lezen! Dat er tijdens het verblijf vragen komen waarvan de informatie duidelijk in het huisboek in de accomodatie staat of al in de huisregels. Gasten die s avonds laat of s nachts hulp vragen voor onbenullige zaken (die meestal in het huisboek staan!), en het huis niet helemaal netjes achterlaten helaas... Ik probeer altijd in mijn achterhoofd te houden dat deze gasten inderdaad lekker op vakantie zijn en niet te moeilijk willen doen. Het is vooral niks persoonlijks! Het hoort er gewoon een beetje bij. Hoe is alles inmiddels afgelopen met deze gasten?

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf