Controle bankoverschrijving

Jo349
Level 1
Meerssen, Netherlands

Controle bankoverschrijving

Op mijn bankoverschrijving kan ik niet controleen of vergelijken over welke uitbetaling het precies gaat. Ik zei geen vergelijkend kenmerk of naam van de gast.

Hierdoor is het voor mij onduidelijk van welke gasten ik een  betaling he gekregen.

Op de bankafschrift is alleen een kenmerkcode te zien, deze code kan ik niet terugvinden in de reserverinsanvraag.

In de reserveringsaanvraag staat wel eem bevestigingscode maar deze is weer niet terug te vinden op de het bankafschrift.

5 Antwoorden 5
Kayleigh6
Level 2
Lunteren, Netherlands

Beste Jo,

 

Als het goed is krijg je bij elke reservering/uitbetaling een email met specificatie. Je krijgt alleen een betaling van gasten wanneer de reservering / boeking geaccepteerd heet. Zo niet krijg je overigens ook een email vanuit airbnb, heb ik eens gehad. Daarin geven ze aan dat er iets is met je betaling en je op moet letten. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jo349,

 

Het reserveringskenmerk staat inderdaad helaas NIET op je bankafschrift. Dus reconciliatie kun je alleen uitvoeren op basis van het bedrag. Want uit de transactiereferentie valt verder geen aanknooppunt te halen (tenminste: Ik zie het niet).

Wel krijg je van iedere reservering, ruim 24 uur na check-in (als er geen problemen gemeld zijn door de huurders). Een mailtje van Airbnb met de mededeling dat de uitbetaling in gang gezet is. Op de eerst navolgende (Engelse) werkdag moet dan het bijbehorende bedrag op je rekening staan.

 

Aangezien we alle 3 ‘slechts’ 1 accommodatie te huur aanbieden. Zou het dus niet zo moeilijk moeten zijn, om de uitbetalingen te koppelen aan de desbetreffende reserveringen. Want de kans dat er meer dan 1 betaling per dag binnen moet komen is zeer gering. Uiteraard afhankelijk van het tijdstip en de duur van de reizen.

Ik heb tot op heden eigenlijk nog nooit uitbetalingsproblemen gehad met Airbnb (1 keer moeten bellen in verband met het restantbedrag van een annulering).

Als de huurder betalingsproblemen gehad heeft, tijdens het reserveren. Dan zie je dat ook netjes in je dashboard staan. Die problemen moet de gast dan binnen 24 uur na reservering oplossen, anders dan gaat de reservering niet door (groepsreserveringen mogen er in totaal 4 dagen over doen).

 

Succes!

Jo349
Level 1
Meerssen, Netherlands

Hallo Cor,

Dank je voor de reactie. Allereerst wil ik aangeven dat ik ook nog nooit problemen heb gehad betreffende uitbetalingen, is alleen vreemd dat je er geen controle op kunt uitvoeren. Moet toch niet zo moeilijk zijn om een herkenningskenmerk of reserveringskenmerk te vermelden op de overschrijving?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jo349 (of moet ik nu Ans zeggen),

 

Ik kreeg vanmiddag een mailtje aangaande een uitbetaling, en toen moest ik meteen weer aan dit gesprek met jouw denken!

In de bijbehorende mail is nu het zogenaamde Airbnb Uitbetalingsnummer toegevoegd.

 

Dit Airbnb Uitbetalingsnummer is de unieke code die Airbnb doorgeeft aan je financiële instelling. Houd er rekening mee dat deze informatie mogelijk niet op je bankafschrift staat.

 

Als dit Airbnb Uitbetalingsnummer dus wel op je bankafschrift staat (en dat staat die bij ons).

Dan kun je de betalingen dus 1-op-1 met elkaar reconciliëren.

 

Probleem opgelost 😄

Zo zie je maar, niets bij Airbnb is zeker.

Vandaag werkt het zus, en morgen misschien zo, of precies andersom!

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Jo349,

 

Je hebt helemaal gelijk: Het zou inderdaad (logisch gezien) niet zo moeilijk moeten zijn om bijvoorbeeld het reserveringskenmerk te vermelden op de bankoverschrijving.

 

Echter: Het is niet ongebruikelijk voor dit soort organisaties om verschillende systemen te gebruiken voor de diverse functionaliteit (Operationeel versus Administratief, bijvoorbeeld). En dat die systemen op een bepaalde wijze met elkaar gekoppeld zijn (In IT-termen: Een Interface).

Operationeel heeft Airbnb de systemen zelf ontwikkeld (en daar zit dan ook nog wel eens een hiaat in). Maar het kan zo maar zijn, dat ze voor de administratie en de financiën een ander standaard systeem/pakket gebruiken (Je geeft het zelf al aan, betalingen verlopen over het algemeen behoorlijk vlekkeloos en dat kun je van de operationele software niet altijd zeggen).

 

Dus wellicht dat of de koppeling tussen beide systemen of de systemen ten behoeve van de administratie en de financiën geen functionaliteit bieden om dit soort operationele informatie adequaat te verwerken. Het huidige gehanteerde formaat van het betalingskenmerk is nu in ieder geval nergens aan te koppelen.

Ik weet het uiteraard ook niet (ik kan niet in de keuken van Airbnb kijken). Maar het zou zo maar een verklaring voor dit fenomeen kunnen zijn.

Navraag doen bij Airbnb Customer Service over dit soort onderwerpen, zal dan vermoedelijk ook weinig soelaas bieden (ze zullen het gewoonweg niet weten en kunnen veranderen al helemaal niet).

Nogmaals het zal niet snel voorkomen, dat er meerdere betalingen per dag binnen komen (is uiteraard afhankelijk van de huurperiode, weekenden en feestdagen). Bij ons fluctueren de huurprijzen ook nog eens een beetje. Dus is het voor ons nog nooit een probleem geweest om een betaling met de desbetreffende reservering te reconciliëren.

 

Uitbetaling wordt ruim 24 uur na je check-in tijd betaalbaar gesteld door Airbnb. En 1 (Engelse) werkdag later staat het bedrag op je rekening.

Het bedrag wat op je rekening gestort wordt, komt overeen met het bedrag wat vermeld wordt in het begeleidende uitbetalingsmailtje en het eindbedrag dewelke in de reservering vermeld staat.

Uiteraard kunnen ook boetes en dat soort zaken nog een rol spelen.

 

Antwoord wellicht niet geheel bevredigend, maar het is helaas niet anders.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf