Duurzaamheid: energiebesparende producten?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Duurzaamheid: energiebesparende producten?

Sustainability.jpg

 

Hallo iedereen,

 

Ik heb gemerkt dat we hier in de community een paar hosts hebben die geïnteresseerd zijn in eco-gerelateerde onderwerpen, vooral als het om jouw eigen huis gaat. Ik ben zelf ook een beetje fan! Ik heb het nieuws gevolgd, en er is veel gebeurd met betrekking tot de ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto's en recent de ontwikkeling van dakpannen op zonne-energie.

 

Ik hou van dit concept en dus vroeg ik me af wat jullie denken dat de toekomst van de energiebesparende/opwekkende energieproducten in huis en buitenshuis zou kunnen zijn? Wat denk je dat de volgende stap zou kunnen zijn?

 

Is er iets dat je al hebt of misschien graag zou willen laten installeren?

 

Quincy 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

5 Antwoorden 5
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Quincy,

 

Ik denk dat iedereen wel op zijn of haar manier aan het klimaat en het milieu denkt.

Daar horen bijvoorbeeld ook het scheiden van afval, het niet zo maar weggooien van afval (daar kan ik mezelf, echt groen en geel aan ergeren. En snappen doe ik het echt niet) en energiebesparende maatregelen bij.

Natuurlijk is ook de ene persoon meer gefocust op dit onderwerp, dan de andere.

Ook wij proberen ons steentje bij te dragen, voor zover dat mogelijk is.

 

Wat mij, op de laatste energierekening van onze accommodatie opviel. Is dat er significant minder stroom verbruikt was, deze zomer (onze energieleverancier neemt eens in de 3 maanden, de meter op)!

En dan heb ik het niet over zo maar een beetje minder, maar over ruim 35% minder, dan in de vergelijkbare periode van vorig jaar! Terwijl de bezetting vergelijkbaar was, en ook de buitentemperatuur.

 

Zelf vermoed ik dat dit met name veroorzaakt door een veel lager gebruik van ons Climate Control Systeem.

Vermoedelijk is het gastengedrag dan ook onderhevig aan alle berichtgeving, omtrent het klimaat.

Waar het voorheen voor veel gasten kennelijk normaal was om het Climate Control Systeem gewoon door te laten draaien, als ze de deur uit gingen (Ondanks dat wij er altijd op hameren, om dan het Climate Control Systeem uit te zetten. In combinatie met het sluiten van de rolluiken). Wordt het Climate Control Systeem kennelijk nu wel netjes uitgezet (Onze infrastructuur laat het automatisch uitschakelen van bijvoorbeeld het Climate Control Systeem. Bij het verlaten van de accommodatie, niet toe).

Veel gasten hadden hier voorheen kennelijk doodleuk lak aan.

Vermoedelijk is die bewustwording tegenwoordig veel groter. Want als ze overdag netjes de rolluiken dichthouden, dan is het bij terugkomst ook nog steeds lekker koel in de accommodatie (Zelfs in de Algarve).

 

Kortom, het werkt dus kennelijk 2 kanten op.

 

Verder heb ik wel eens overwogen om ook alle apparaten die nu nog op Gas draaien te vervangen door Electrische apparaten.

Om een goede vergelijking te kunnen maken, moet je eerst kijken naar de energiewaarde van Gas en Stroom (ook wel uitgedrukt in Joules).

Wij hebben Propaangas in onze accommodatie, en dat heeft een andere energiewaarde, dan bijvoorbeeld het laagcalorische Aardgas, wat we in Nederland kennen.

Onze Oven/Fornuis combinatie draait op Gas en ook hebben we een Geyser op Gas.

Als je die apparaten zou vervangen, moet je uiteraard ook naar allerlei andere zaken kijken, zoals:

  • Vervangingskosten
  • Verschillen in Onderhoud
  • Gebruiksgemak

Maar last, maar zeker not least:

  • Welke impact heeft dat op je infrastructuur (In Simpel Nederlands: De Meterkast)

 

Veel mensen realiseren zich dit niet. Maar bestaande meterkasten hebben een limiet!

Want wat, als:

  • Moeder staat te koken
  • De dochters zijn hun haar aan het stijlen
  • Vader is aan het douchen
  • Zoonlief heeft ook nog de benodigde apparaten aan.
  • En de Airco staat ook volop te draaien

Dan is het ineens: Pang en ligt de hoofdzekering er uit.

 

Dus een rekensommetje gemaakt, en ik zou een besparing van een paar tientjes/Jaar kunnen realiseren.

Dat weegt nu helaas vooralsnog niet op tegen de investering en de bijbehorende risico’s.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Quincy @Cor3 ,

 

Ik denk ook dat de meeste mensen er wel mee bezig zijn, vorige week hebben wij nieuwe kozijnen met extra ++ glas laten plaatsen, de vloer en muren zijn goed geïsoleerd en de volgende stap zal waarschijnlijk het laten plaatsen van zonnepanelen zijn. Verder zijn wij ook heel secuur in het scheiden van afval en brengen we nog bruikbare spullen en kleding naar de Kringloop.

 

Fijne dag,

Lia

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Ik ken ook een paar mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft. Ze hebben het verschil sinds afgelopen zomer al gemerkt @Wim-En-Lia0

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dankjewel voor je gedetailleerde uitleg @Cor3! Ik heb een tijdje terug iets gelezen over een aardwarmtepomp? Is dit iets wat jullie bijv. in de toekomst zou overwegen @Cor3  @Wim-En-Lia0

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Quincy,

 

Onze accommodatie bevindt zich in een redelijk groot complex. En daar kunnen we niet zo maar allerlei dingen overhoop gaan halen.

 

Verder heb ikzelf zeker zo mijn bedenkingen bij het onderwerp: Warmtepomp (hoge investeringen nodig en een vooralsnog enigszins matige opbrengst).

 

Wist je dat als je stikstof (waar kennen we het ook al weer van) vermengd met hoogcalorisch gas (Uit Rusland bijvoorbeeld; Maar daar hebben anderen dan weer de nodige moeite mee).

Dat er dan een mengsel ontstaat, wat bruikbaar is als vervanger van het ons bekende aardgas.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf