[FESTIVAL] Beproevingen van een succesvolle host

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

[FESTIVAL] Beproevingen van een succesvolle host

Quincy_0-1629734800750.jpeg

 

Screenshot 2021-08-23 at 17.06.56.pngDit thema maakt deel uit van het Communitycentrum Hospitality Festival. Het originele topic werd gepubliceerd op de Spaanstalige Communitycentrum door @Gloria342, en is door ons vertaald.

 

 

Hallo allemaal!!

 

Voordat u mij bekritiseert voor de ijdelheid van de titel, wil ik graag verduidelijken dat we allemaal succesvol zijn! Wij werken hard, wij geven het beste van onszelf, wij luisteren naar onze gasten om onszelf te verbeteren, wij letten op details, wij onderhouden een hartelijke en efficiënte communicatie, wij staan paraat, wij reageren met een gevoel van urgentie op onvoorziene gebeurtenissen, wij houden rekening met netheid en veiligheid, wij zorgen ervoor dat wij aan de verwachtingen van onze gasten voldoen, meer dan eens overtreffen wij die verwachtingen en, door ze waar te maken, genieten wij van het economische voordeel dat overeenkomt met onze inspanning.

 

Als klein meisje, hoorde ik mijn grootmoeder altijd zeggen,"Zorg voor wat van jou is, anders doet iemand anders het." Deze herinnering kwam zo hard binnen toen ik de beslissing nam om me aan te sluiten bij Airbnb. Ik ging aan de slag en begon 5 jaar geleden vol enthousiasme en plezier aan dit project, en meteen vanaf de start kwamen alle vragen …Welke meubels, welke inrichting, kleuren, lichten? Hout of glas? Zijn er leuningen en is alles veilig in huis? Persoonlijke ontvangst of zelf inchecken? Direct boeken? Huisregels?

Lieve hemel! En de annuleringsvoorwaarden? Ik wist niets over de borg, en wat met huisdieren? Ik las de hele nacht door en uiteindelijk nam ik de juiste beslissingen, althans dat dacht ik op dat moment.

 

Vol trots ontving ik in een mum van tijd mijn eerste boekingsaanvragen - hoe spannend! Welke is de beste optie? Ik moet kiezen tussen meerdere gasten, wat nu? Hoe kan ik ze afwijzen met een leuke boodschap? Wat moet ik ze nog vragen? Wat als ik het mis heb?

De meldingen bleven komen, en in mijn hoofd zag ik een uitpuilende kassa zonder dat ik een seconde kon nadenken, hahaha! Het was een verlengd weekend en er waren geen accommodaties beschikbaar. Ik kreeg een voorgesteld tarief en ik bood korting op mijn eerste reserveringen - een van de vele "beginnersfouten" die ik me nu amusant herinner (om eerlijk te zijn, waren ze in die tijd helemaal niet leuk).

 

Wat een tijd! Het platform had 40 accommodaties beschikbaar in mijn kleine, maar veel bezochte toeristische en koloniale stad. Mijn kalender was altijd vol; ik was voortdurend bezig met het beantwoorden van aanvragen, het accepteren van boekingen, het verwelkomen van gasten, en het doen van de nodige boodschappen. De tijd vloog zo snel, en ik besefte al snel dat ik een werkteam nodig had, en het klonk zo goed toen ik mezelf, met een gevoel van saamhorigheid, hoorde zeggen … "Ons schoonmaakteam" en "ons onderhoudsteam." Ik herinner me nog steeds mijn tevreden glimlach toen problemen professioneel en efficiënt werden opgelost, wat zorgde voor blije en dankbare gasten, 0 klachten en 5 sterren.

 

Alles ging van een leien dakje: we waren al 80ste op Airbnb, en ons team bleef in de top 10, met wat bijsturingen, natuurlijk! We bleven werken, veranderen, verbeteren, maar bovenal … leren. Er waren problemen, enkele onvoorziene gebeurtenissen die we niet konden oplossen, de eerste slechte recensie, de eerste blokkering van ons account … Ik werd zo bang! Daarna meer leren, meer ervaringen, sommige gasten die ik had moeten afwijzen, meer dan 150 aanbiedingen beschikbaar, en meer en meer accommodaties. We hadden niet langer onze geweldige 5 sterren, vielen in de top 20 en ondervonden meer problemen. Wat nu? Het was bijna de kroniek van een aangekondigde ramp, er is gewoon te veel concurrentie. Moeten we de tarieven verlagen? Het roer omgooien? Nee, meer strategieën, meer diensten, meer kortingen, betere kwaliteit en een wervelwind van stress … Ik liet me meeslepen en verloor de allerbelangrijkste focus.

 

Tot vorig jaar waren er meer dan 300 accommodaties en de strijd ging door. Toen viel plotseling, bijna zonder waarschuwing, alles stil: maandenlang geblokkeerde kalenders (want gezondheid komt op de eerste plaats), geen personeel, geen "werkteams", lakens op het meubilair, steden en landen gesloten en de stilte van al diegenen die helaas bezweken …Wat een verdriet!

 

Mijn vroegere "angst" als host die worstelde om haar plaats in de online ranglijst te behouden verdween om plaats te maken voor wat echt essentieel is, nog meer leren, tot groot jolijt van mijn spijsverteringskanaal. Geen gastritis, colitis of andere "itis" meer. Ik hield me bezig met huishoudelijk werk omdat ik mijn hectische dagelijkse leven miste. Ik kreeg de focus terug die ik op een gegeven moment was kwijtgeraakt zonder dat ik het doorhad. Toen stroomden de ideeën.

 

Geleidelijk kwamen de meldingen terug. Ik begon op mijn eigen tempo de algemene informatieberichten en enkele tips te lezen. Beetje bij beetje verschenen er vragen en vervolgens bevestigde boekingen. De zomer brak aan en het reizen werd, zoals aangekondigd, hervat.

 

Wat een plezier om weer een overall te dragen! Het felbegeerde groen in mijn agenda verraste me …Hahahaha! De strategie werkte! Schoonmaken, aanpassen, meer bloemen neerzetten, terwijl ik hoop en geloof levend houd … Ik verspil mijn energie niet langer aan het tellen van accommodaties, en ik doe wat ik graag doe, hier en nu, in gedachten houdend dat "De zon opkomt voor iedereen." Ik ben ervan overtuigd dat ons personeel spoedig zal terugkeren, en ik heb er alle vertrouwen in dat het werk dat ik heb gedaan zijn vruchten zal afwerpen. In de tussentijd zorg ik voor mezelf en als ik geen tijd meer heb, verwelkom ik mijn gasten in overall, maar met mijn haar netjes gekapt! 

 

Veel liefs!

 

Gloria

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf