[FESTIVAL] Heb je al een gastenboek?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

[FESTIVAL] Heb je al een gastenboek?

Quincy_2-1629822796484.jpeg

 

Screenshot 2021-08-24 at 17.20.43.pngDit thema maakt deel uit van het Communitycentrum Hospitality Festival. Het originele topic werd gepubliceerd op de Engelstalige Communitycentrum door @Clara116, en is door ons vertaald.

 

Toen ik in juni 2017 mijn eerste advertentie op Airbnb zette, heb ik alle suggesties in de Communitycentrum bekeken. Alles wat me goed of nuttig leek, en voor anderen bleek te werken, heb ik toen overgenomen. Inmiddels zijn we vier jaar verder en ben ik Superhost en leider van de host community. Terugkijkend ben ik heel blij met een paar van mijn keuzes: die hebben echt het verschil voor mijn gasten en ook voor mij als host gemaakt.  

 

Als ik niet helemaal lekker in mijn vel zit en mijn twijfels heb of ik het als Airbnb host nog wel goed doe, hoef ik alleen maar paar pagina's in het gastenboek in mijn huisje te lezen. Daarna weet ik meteen weer waarom ik dit doe, en dat het voor een paar mensen net even het verschil maakt. Als ik lees dat een gast heel tevreden was, is mijn dag meteen weer goed! Mijn gastenboek ligt al vanaf dag één in het huisje, dus vanaf juni 2017, en telt inmiddels meer dan 160 prachtige bedankjes, complimenten, opmerkingen en verhalen van gasten over wat er allemaal tijdens hun verblijf is gebeurd en hoe het voor hen was om via Airbnb in ons huisje te zitten…

Kortom, een en al bevestiging WAAROM ik dit doe.  

 

Voor gasten die voor het eerst in een Airbnb zitten fungeert het gastenboek volgens mij als een soort leidraad voor het bedenken en schrijven van een recensie. Ze lezen wat de gasten voor hen hebben geschreven en realiseren zich dan bijvoorbeeld iets leuks wat ze alweer waren vergeten of iets praktisch wat in het huisje aanwezig was.  Ik ben er dan ook van overtuigd dat het gastenboek een belangrijke rol speelt bij het verhuren. Gasten zien daarin dat ook andere gasten het enorm naar hun zin hebben gehad, heerlijk hebben geslapen en in hun nopjes waren met de bezienswaardigheden of restaurantjes die hun host had aangeraden. Bovendien kunnen ze lezen wat andere gasten zo bijzonder of fantastisch vonden toen die hier hun vakantie, midweek of weekendje weg doorbrachten.  Soms zitten daar complete avonturen tussen, en ik lees ook weleens iets over plekken waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden – of dat wel wist, maar niet doorhad dat die voor gasten ook de moeite waard zijn.  

 

Sommige hosts zeggen dat gasten die iets in het gastenboek schrijven daarna geen recensie achterlaten. Voor mij geldt dat absoluut niet. Ik heb zelfs de indruk dat zo'n berichtje in het gastenboek een generale repetitie is van de recensie die ze later schrijven.  Bijna al onze gasten hebben zowel een berichtje in het gastenboek als een fantastische recensie geschreven. Heb je ook weleens dat je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt, bijvoorbeeld omdat de communicatie stroef verloopt, en dat je je vervolgens afvraagt of dit een rare recensie gaat opleveren? Mijn ervaring is dat die gasten altijd iets in het gastenboek schrijven, waardoor je al weet wat voor recensie je kunt verwachten.  In de meeste gevallen is de recensie een variatie op wat ze in het gastenboek hebben geschreven. Het komt ook voor dat een gast een relatief korte recensie achterlaat, maar in het gastenboek iets geweldigs heeft geschreven. In mijn reactie op de recensie, die ook op de advertentiepagina te zien is, heb ik die mooie woorden weleens geciteerd en de gast daarvoor bedankt.  Verder levert het gastenboek de mooiste bijschriften voor je foto's op, voor het geval je liever een ander laat zeggen wat een geweldige plek je hebt. Bedenk ook dat potentiële gasten de recensies lezen om een indruk te krijgen van wat andere gasten van hun verblijf vonden.  Als je het mij vraagt, is dit gewoon de allerbeste vorm van marketing. Gasten kijken verder vooral naar de foto's en lezen lang niet altijd alle informatie op de advertentiepagina. Omdat ik dat weet, heb ik onder de foto's op onze advertentiepagina de mooiste opmerkingen van mijn gasten gezet.  

 

Ik ben het gastenboek heel dankbaar voor alle keren dat het me heeft opgevrolijkt toen ik er even helemaal doorheen zat (voor mij echt de ideale vorm van therapie). Verder is ook de naam van mijn huisje gebaseerd op hoe een gast in het gastenboek het had omschreven. Beter dan dat wordt het niet. Tegenwoordig noem ik het 'Magical Jewel Cottage in Pensacola'! Dat is mijn manier om al mijn gasten een magisch verblijf toe te wensen.

 

Quincy_0-1629822796468.jpeg

 

Quincy_1-1629822796434.jpeg

 

Quincy_3-1629822796469.jpeg

 

Quincy_4-1629822796429.jpeg

 

Hoe sta jij tegenover een gastenboek? Het is een kleine moeite en kost bijna niks: meer dan een pen en een map met wat lege vellen papier, al dan niet gelinieerd, heb je niet nodig. Voor je meer artistiek aangelegde gasten kun je eventueel (kleur)potloden neerleggen.  Leg het vooral ook neer op een plek die meteen in het oog springt! Voor mij is het een schot in de roos gebleken. En voor jou?

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

8 Antwoorden 8
Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Hmmm dit speelde al een poosje door mijn hoofd om te doen. Ik leg namelijk altijd een briefje neer om mensen welkom te heten en vaak vind ik dat briefje terug met een lief kattebelletje op de achterkant. En inderdaad ook een keer helemaal versierd met allemaal kleurtjes en bloemetjes erop getekend. Ik geloof dat ik overstag ben. Dank je voor dit berichtje.

Groetjes

Groetjes Katja
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Katja202 @Quincy @Bob297 

 

Wij hebben vanaf het begin (eind 2018) een gastenboekje in onze studio liggen en dat is echt leuk! Gasten vinden het vaak leuk om er iets in te schrijven waarna ze meestal ook nog een recensie achterlaten. De 1e is bijna vol maar we gaan er zeker mee door 🙂Gastenboek.jpgGastenboek (3).jpgGastenboek (2).jpg

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Wat gaaf @Wim-En-Lia0! Het staat aardig vol zie ik 😃

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Quincy Ja leuk he! 🙂

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoi @Katja202, ik vindt het altijd wel mooi als mensen iets in een gastenboek of op een stuk papier schrijven ✉️

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Ik heb regelmatig persoonlijk of via de app contact met m'n gasten. Mijn gastenboek zijn de reviews op de diverse websites. 95% laat een review achter met een tekst
Soms laten gasten spontaan een briefje achter.
Ik heb zelf ook zelden de behoefte iets in een gastenboek te schrijven.
Op de dag voor vertrek stuur ik altijd een bericht waarin ik vraag wat ze leuk vonden en of ze ook suggesties voor verbetering hebben. Daar komen soms heel praktische dingen uit 🙂

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

Oh @Bob297  da's ook een goeie. 

Groetjes Katja
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik vind het ook nog eens onhygiënisch. Mensen likken aan hun vingers terwijl ze door de commentaren bladeren, of raken het met ongewassen handen aan. Misschien stoppen ze de pen wel in hun mond. Sinds covid zie ik in wachtkamers ook geen tijdschriften meer

“Voeguh" schreven gasten voor  hun “opvolgers” ook wel nuttige tips in het gastenboek.

Daar vraag ik nu (digitaal) na elk verblijf naar en verwerk die dan in de PDF die elke gast van te voren toegestuurd krijgt. Uiteraard met hyperlinks, zodat ze alleen maar hoeven te “clicken”

Voor het geval dat de gast vergeten is het document af te drukken en geen laptop bij zich heeft, stuur ik de pdf ook de eerste dag nog via whatsapp.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf