[FESTIVAL] The Shepherd’s hut, Ruinen, Nederland

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

[FESTIVAL] The Shepherd’s hut, Ruinen, Nederland

Katja202_0-1651055226951.jpeg

 

The Shepherd’s Hut, Ruinen in Nederland.

 

Voor ons is het nooit een vraag geweest of we zoveel mogelijk natuurlijke bouwmaterialen zouden gebruiken bij de bouw van ons huis; het is een proces geweest van jaren lezen en zoeken. De schepping is niet van ons, we mogen er leven, maar als tijdelijke bewoners is het niet meer dan normaal om zorgvuldig om te gaan met wat je leent. 

 

In 2017 kregen we de kans om een klein boerenhuisje te kopen met grote varkensstallen inclusief 1000m2 asbest. Voor de meeste huizenzoekers was dit één groot drama en door het gebrek aan belangstelling kregen wij een fantastische plek. Dankzij een sloper werd het terrein bevrijd van haar industriële varkenshouderij en wij kregen een leeg schilderij, dat we zelf in mochten vullen.

 

Het ontwerp van het huis stond eigenlijk al jaren klaar in ons hoofd en de keus voor bouwmaterialen was al lang gemaakt. Gewoon, omdat eco logisch is. Veel natuurlijke materialen, een houtkachel die ook de cv verwarmt, zonnecollectoren voor warm water in de zomer, zonnepanelen voor de elektriciteit, veel ramen op het zuiden, beton als passieve warmtebron op de vloer en veel, heel veel isolatie om het huis als warme deken over ons heen te hebben. 

 

Om zoveel isolatie in de wand en dak te krijgen was houtskeletbouw een mooie optie. Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant kwam hout. En hennep ertussen als isolatie was een no brainer; een snelgroeiend gewas, dat zonder bestrijdingsmiddelen lokaal kan worden verbouwd. Daarbij heeft het de heerlijke gewoonte om vocht op te nemen en af te geven waardoor het de bewoner op een aangenaam binnenklimaat trakteert. De buurt kreeg al gauw lucht van onze isolatie en ons huis kreeg de lieftallige naam ‘het wiet huis’. 

 

Ons lege schilderdoek bestond uit zo’n 3800m2 dode grond. Er had 60 jaar beton over gelegen en de rest van de grond was bespoten of aan het onkruid overgeleverd geweest. Voor ons geen ramp, maar juist een mogelijkheid om wat we geleerd hadden in Oostenrijk van Joseph Holzer (Holzer Permaculture) en van Geoff Lawtons Permaculture Design Course in Australië.  Langzaam zien we de grond herstellen, de diversiteit in planten en dieren toenemen en mogen we stapjes maken om te oogsten, zowel materieel als immaterieel. Dit jaar hopen we het grootste deel van het jaar uit eigen tuin te eten en we mogen het hele jaar genieten van ons steeds mooier wordende schilderij.

 

Maar in ons plaatje pasten ook andere mensen. We besloten een kleine AirBnB te beginnen. Het leek een mooie inkomstenbron, maar bleek al snel een toegevoegde waarde…

Onze AirBnB bouwden we net als ons huis met veelal natuurlijke materialen. De basis bestond uit een boerenkar die we kochten van een schaapherder uit een dorp verderop, vandaar de naam ‘The Shepherd’s Hut’. Daarop bouwden we een Tiny House van materialen over van de bouw of van anderen, met een douche en een composttoilet. De grote boodschap die achtergelaten wordt op het composttoilet kon uiteindelijk naar de bomen en het grijze water kon via een simpele vetfilter en een helofytenfilter ook de tuin weer in. En om zeker te zijn van dat er geen schade toegebracht wordt aan de grond besloten we ecologische zeep te verstrekken aan de gasten.

 

Dankzij AirBnB kwamen de gasten al gauw. Veelal mensen die de drukte van de stad even wilden ontvluchten. Genieten van de sfeer van ons huisje, de rust en de natuur.  En ook hebben ze onze tuin ontdekt; verse munt, tomaatjes uit de kas, groenten en eitjes van Charlie & the Chooksters.  Het is rijk om te zien hoe gasten komen met de last van het dagelijks leven op de schouders en ze uitgerust weer te zien vertrekken. Mensen die zeggen even thuis bij ons te zijn geweest.

 

Om eerlijk te zijn denken wij niet zo groot. We richten ons op het klimaat in het klein. Wij horen goed voor dat stukje schepping te zorgen, waar wij het beheer over hebben gekregen. Dat betekent ook een warme plek bieden voor gasten.  Dat betekent de grond in de tuin voeden in plaats van uitputten en we worden beloond met voedsel met voedingswaarde.  Dat betekent, dat we bomen en struiken planten en we krijgen diversiteit aan vogels terug. Dat betekent dat we dieren een bestaan gunnen wat bij het beest past, in plaats van een dier als product te zien, en dan krijg je mooie eieren en goed vlees. 

 

Een deel van de gasten zijn oprecht geïnteresseerd in ons schilderij en sommigen zo erg, dat ze ook thuis willen gaan schilderen aan hun schilderij, gewoon natuurlijk!

 

Hoe duurzaam zijn jullie?

Groetjes Katja
8 Antwoorden 8
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dankjewel voor het delen van je verhaal @Katja202! 🎉   

 

@Wim-En-Lia0@Sineke0@Emiel1 @Bob297 @Kirsten266 @Ronald114, hebben jullie Katja's verhaal al gelezen? 😃

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Knap van jullie ! Bij mij is het gewoon nog asbest en een giga boerderij en voorlopig blijft dat zo , het staat er nu eenmaal dus het gebruik er van is niet schadelijker dan het al was toen het gebouwd werd. 

Succes met alles.

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Sineke0 Is er bij jullie niet een regeling in de buurt dat als je oud industriële gebouwen afbreekt dat je er bouwgrond voor terugkrijgt? Erg lucratief als dat kan 😉

Groetjes Katja
Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Onze loodsen worden gebruikt voor het restaureren van klassieke auto's. Om bouwgrond terug te krijgen zit ik ook wel eens naar te loeren maar tot nog toe alleen boerderijen met een agrarische bestemming en die zit er bij ons niet op. Wat ik ook met veel belangstelling volg is dat er steeds meer aanvragen zijn voor een B&B in een bedrijfsruimte (loods) kijk daar ga ik voor naar het gemeentehuis om foto's te maken hoe eea in zijn werk gaat. Ik zou best nog een huisje kunnen maken in 1 van de loodsen. Ook zou ik graag wat Tiny houses op mijn terrein willen maar dan word je nog voor gek versleten als je dat oppert. Vroeger ben ik vaak naar de gemeente geweest om te mogen splitsen en oh moeilijk hier en daar , terwijl het daarvoor veel gebeurt is , en nu..... zou het mogen maar alleen al voor het postadres vragen ze geloof ik al 7 duizend euro. Het meest storend en kostbaar is het feit dat je het economisch verlies van de gemeente moet compenseren. Dus stel je mag 100 woningen bouwen en daar leges voor vangen en je staat 1 splitsing toe dan is dat een huis dus mag je er nog maar 99 bouwen. Verliespost die dus tegenwoordig voor degene is die wil splitsen. Dus zitten we met een gebouw van 31 meter waar je makkelijk zelfs 3 woningen van zou kunnen maken als gemeente en provincie eens wat soepeler om zouden gaan waardoor de woningnood een stukje minder zou zijn want...ik ben niet de enige met zoveel ruimte.

 

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

Ik lees altijd met veel plezier de passie voor de natuur terug in je posts. 

 

Wij  willen een hoop doen aan de ecologische footprint maar eigenlijk zijn we ook heel erg gesteld op design en luxe waardoor de keuzes soms een beetje duur uitvallen. 

 

Ons tinyhouse hebben we prefab gekocht. Wel van houtskeletbouw en de isolatie hebben we gedaan met oude spijkerbroeken-isolatie. Ook gebruiken we liever duurdere materialen die lang meegaan dan goedkope bouwmaterialen en spullen van de Action 😉 

Onlang verlichting voor buiten aangeschaft, op zonne-energie.  

 

Dank voor het delen van je verhaal

Katja202
Level 10
Ruinen, Netherlands

@Kirsten266 Elk beetje is een stap in de goede richting toch! En als ik je reactie lees ben jij ook goed bezigggg!  Action moet je ook idd erg ver van weg blijven. Simpel weg niet mogelijk die prijzen daar. Daar heeft iets of iemand voor geleden omdat mogelijk te maken. Heej en aan de andere kant ben ik ook wel zo nuchter om te beseffen dat niet iedereen een grote portemonnee heeft. Maar dan denk ik ga er met respect mee om en niet om te consuMEREN. Want dan mag t wel wat minder. Ennnuuuhhh een opgeknapte Eams is nog steeds een mooie stoel 😉

Groetjes Katja
Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Oh ik koop altijd mijn airbnb handdoeken bij de Action , dat scheelt toch wel heel veel geld en zijn net zo sterk als dure handdoeken. Als ze op zijn gebruikt mijn man ze als poetsdoek. Maar ik sta er echt van te kijken hoe lang ik er mee doe terwijl ik ze vaak op kookwas doe. Ik heb natuurlijk ruimte voor 6 man dus ik koop er zo 30 of 40 tegelijk en dan denk ik wel aan mijn knip 🙂 

Kirsten266
Level 10
Heemskerk, Netherlands

@Katja202 haha ja dat zijn zeker mooie opknappers ♡

 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf