Gasten willen zich inschrijven bij de gemeente (BRP)

Gasten willen zich inschrijven bij de gemeente (BRP)

Hallo,

 

Gasten die mijn huis willen huren voor 4 maanden staan erop dat zij zich inschrijven in het BRP bij de gemeente. 

 

Ikzelf wil mij niet laten uitschrijven. Ik woon normaliter zelf in het huis.

 

De gemeente weet zich geen raad met de situatie en biedt geen oplossingen. Ik woon in een klein dorp in de provincie Utrecht. Er zijn hier praktisch geen regels omtrent Airbnb, behalve dat er toeristenbelasting moet worden afgedragen.

 

Weet iemand een oplossing? Op het moment dat ik verbied dat ze zich inschrijven in het persoonsregister verlies ik de boeking

6 Replies 6
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bas9 

Dit is de engelstalige community, de nederlandse is hier: Community Center Dutch

 

Het hangt ervan af welke reden gasten hebben om zich in te laten schrijven. Over het algemeen is voorzichtigheid geboden, want de gasten bouwen huurrechten op en voor je het weet krijg je ze niet meer uit  je huis !

 

Zijn het bijv. buitenlandse studenten of mensen die tijdelijk komen werken , die verplicht een adres moeten hebben, dan zijn er andere oplossingen, bijv. het RNI ("register niet-ingezetenen").

 

Hoi Emiel,

 

Bedankt voor je hulp. Heb me sufgezocht naar de Nederlandse community. Airbnb schakelde me telkens over naar Engelstalig.

 

Inmiddels heb ik mijn bericht ook daar geplaatst.

 

Bedankt voor de tip over het RNI.

 

Bas

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Bas9 

 

OK.

Misschien kan admin @Quincy even nagaan waarom de NL community zo moeiliijk te vinden is.

@Bas

Zelf heb ik ook wel eens het verzoek gehad van gasten om zich in te mogen schrijven bij de gemeente. Dat weiger ik altijd, ook al loop ik dan de boeking mis. Ik wil geen gedoe met de gemeente of met gasten die wel vertrekken maar zich niet uitschrijven. Nu heb ik een vakantiehuis, dat is wat anders dan een eigen huis met kamers voor verhuur. Als je gasten toestaat om zich in te schrijven kun je gedoe krijgen met de belastingdienst voor eventuele toeslagen (inkomen van je ingeschreven huisgenoten tellen mee) en met de gemeente voor WMO aanvragen (ingeschreven gasten kunnen dan 'gebruikelijke zorg geven in het huishouden'. Niet doen dus. Het RNI lijkt me een prima optie. 

Hartelijke groet, Linda 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Emiel1, dankjewel voor de tag! Ik ga de team vragen om dit te onderzoeken. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Misschien heeft het te maken met het feit dat ik in het buitenland ben?

 

Werd telkens naar de Engelstalige community geleid.

 

Overigens, als ik "lokale community" aanklikte zag ik geen Nederlandse communities, maar wel bijvoorbeeld Vlaamse?