Gecompliceerde gast en recensie

Hontemerhof0
Level 1
Margraten, Netherlands

Gecompliceerde gast en recensie

Wij hebben recentelijk de vervelende ervaring dat een Nederlandse gast uit irritatie door o.a. de grote hitte zeer negatieve recensies openbaar heeft gemaakt. Terwijl wij gemiddeld 4,6 scoren en ruim 60% uit 5 sterren beoordelingen bestaat breekt hij al onze positieve punten tot de grond toe af. Onze - door iedereen geroemde - spic en span schone appartementen waren opeens 'niet zo schoon' en onze woning was door de hitte tot een 'horror' appartement geworden.

Meneer was bij inchecken heel enthousiast over de ruime en schone woning en heeft gedurende zijn verblijf geen vragen of bemerkingen gehad behalve dat het - zoals in heel Europa - bijzonder warm was. Wij hebben hem geadviseerd deuren, ramen en gordijnen waar mogelijk overdag gesloten te houden en 's nacht open. Desondanks waren slaapkamerramen overdag open. 

Ondanks duidelijke afspraken over het tijdstip van gezamenlijk uitchecken was meneer eerder klaar en is vertrokken met achterlating van sleutels bij andere gasten. Daarbij enige vuile vaat en wat etenswaren achterlatend. Nadat wij hierover - uiterst correct - onze teleurstelling bij hem hadden gemeld, ging meneer 'door het lint' en claimt hij geld terug en spuit kritiek over ons. De behandeling hiervan hebben wij in handen gegeven van het Resolution Center van Airbnb, maar die reageren nog niet. Men heeft de case 'in behandeling'.

Wie heeft ook zulke ervaring en heeft advies hierin?

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Hontemerhof0,

 

Ik heb er zelf gelukkig (nog) geen hele echte ervaring mee. Maar het is duidelijk dat jullie en Joseph geen vrienden meer zullen worden. En dat heeft nu geresulteerd in een wraakrecensie (en bijbehorende sterretjes) door de gast.

 

Algemene tip: Wees met het aanspreken van vertrekkende gasten - aangaande bepaalde onvolkomenheden - altijd uiterst op je hoede (zeker alvorens de recensie geschreven is). En zeer zeker oppassen als het op beschuldigen gaat lijken! Er zijn allerlei manieren om dingen bespreekbaar te maken en te houden. Vooraf de verwachtingen op elkaar afstemmen is daarbij zeer belangrijk.

Ik hoop voor je dat je alle communicatie binnen de Airbnb thread gehouden hebt. Want dan kan Airbnb nadien 'meelezen'.

Bedenk ook: Dat voormalige gasten - zelfs na de recensie nog – je wel ergens anders op het Internet, ook nog helemaal de grond in kunnen schrijven.

 

Even een vraag vooraf: Heb je tijdens het verblijf geïnformeerd bij de gast of alles naar wens was en of je eventueel nog iets voor ze zou kunnen betekenen?

Het fenomeen: “Suffering in Silence” is namelijk zeer bekend op Airbnb. En die komt dan als een duvel uit een doosje – prompt in de recensie terecht.

Als ik de recensie zo lees, dan lijkt dat hier ook enigszins het geval te zijn.

En het moge duidelijk zijn, dat de wederzijdse verwachtingen niet op elkaar afgestemd waren.

Want dat is een heel belangrijk detail van verhuren via een online marktplaats, zoals Airbnb.

Een beetje een dikke huid ontwikkelen voor dit soort zaken, kan dus ook geen kwaad. Gasten laten iets achter in de koelkast of zetten de laatste vieze borden alvast in de vaatwasser. Of denken dat het afwijken van de check-out procedure niet tot grote problemen zal leiden.

Zelf zou ik daar niet zo’n moeite mee hebben. Het hoort er nu eenmaal bij. Communicatie is ook een heel belangrijk aspect. Je kunt bijna nooit te veel communiceren.

 

Probeer ook wat van deze ervaring te leren.

Zeer warm weer in Nederland is natuurlijk een uitzondering. Maar het zal nog wel eens voor gaan komen. Dus misschien kun je eens nadenken over een eventuele oplossing voor in de toekomst.

In ons eerste jaar, hadden we uitsluitend 5-sterren beoordelingen. Op eentje na!

De persoon van die recensie, wist ons op de laatste avond van hun verblijf te melden, dat ze slecht hadden kunnen slapen (ook door de warmte) en dat het geluid van de waterval ze uit slaap hield (Tja, daar kon ik op dat moment ook weinig meer aan veranderen). Wel heb ik toen meteen een mail gestuurd richting de beheerder (heb ik ook gelijk gemeld aan de gast). En toen ik na enkele dagen antwoord van de beheerder had. Heb ik dat antwoord ook weer doorgestuurd naar de ondertussen vertrokken gast. Dat werd toch enigszins op prijs gesteld. Waardoor de schade door een mindere recensie beperkt bleef tot een 4-sterren beoordeling.

Echter uitsluitend op basis van die ene mindere recensie hebben we de gehele jaarwinst geïnvesteerd in een deugdelijk Climate Control systeem. En dat is de beste investering gebleken die we hebben kunnen maken!

 

Als jullie niet willen dat de digitenne aan blijft staan, terwijl deze niet gebruikt wordt. Denk dan eens na over hoe je dit eventueel kunt voorkomen. Soms kan dat met een klein briefje, een timer of enige uitleg vooraf.

De gast vraagt zich nu af, hoe jullie dit hebben kunnen constateren. En hebben ze eventueel het gevoel gekregen dat ze bespied werden, tijdens hun verblijf.

Zelf probeer ik bij alles na te denken. Hoe kunnen we zoveel mogelijk problemen voorkomen? Hoe hufterbestendig is onze apparatuur, etc.

Kortom: Als je met 1 vinger wijst, dan wijzen er minimaal 3 terug naar jezelf.

 

Ik zie wel dat jezelf redelijk lovend over Joseph was, in je eigen recensie over hem?

Dus daarbij gaat geen signaal uit naar een volgende verhuurder. Dat is dan weer een beetje jammer.

 

Verder wens ik je veel succes met het verwijderd krijgen van de recensie. De kans dat dit lukt is namelijk zeer gering. Behalve als de gast schriftelijk te kennen gegeven heeft om een wraakrecensie achter te gaan laten, dan heb je enig houvast.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf