Geen goed gevoel over een gast die al geboekt heeft

Bianca127
Level 2
Groningen, Netherlands

Geen goed gevoel over een gast die al geboekt heeft

Beste medeverhuurder, in mei heb ik via direct reserveren een boeking ontvangen voor 12 nachten in december. Deze gasten uit de VS zijn nieuw op Airbnb en hadden bij de boeking nog geen recensie.  Ik kreeg wel direct een vraag of er tijdens het verblijf ook wordt schoongemaakt. Ik heb aangegeven dat dit niet wordt aangeboden en dat er verschillende faciliteiten aanwezig zijn zoals een wasmachine, droger etc. Toevallig kreeg ik gisteren een bericht van haar en zie ik dat ze ook een beoordeling heeft gekregen n.a.v. een bezoek aan Barcelona. En deze beoordeling is niet mals...3 sterren op netheid, 3 sterren op communicatie en 4 sterren op naleving van de huisregels. Ook heeft de host uit Barcelona in zijn beoordeling gezet dat ze niet de fijnste mensen zijn om te hosten...Toen heb ik nog even verder gezocht op een recensie deze gasten, en deze recensie is een bak ellende richting de host en ze schrijven daarbij dat ze deze recensie op advies van Airbnb hebben geschreven om andere reizigers de ervaring te besparen...Daarop heeft de host weer gereageerd en zegt dat ze grof, arrogant en schijnbaar niet op de hoogte is met wat ze heeft geboekt. Het is een en al modder gooien naar elkaar. Ik word hier wel wat ongerust van en het liefst zou ik de boeking gaan annuleren. Hebben jullie ooit zoiets meegemaakt en wat voor advies zouden jullie mij hierin geven. Ik weet het even niet meer.

 

3 Antwoorden 3
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bianca127,

 

Ik kan me indenken dat dit schrikken is. Dat is het gevaar van ‘nieuwe’ huurders op Airbnb. Sommige nieuwe huurders hebben namelijk veel te hoge verwachtingen. Sommigen denken een hele goede hotel-achtige accommodatie gevonden te hebben tegen de prijs van een hostel.

Veel verhuurders lijken de verleiding niet te kunnen weerstaan om met modder te gaan gooien, als ze een slechte beoordeling krijgen. Dat is echter absoluut niet de juiste reactie!

Een verhuurder moet zich namelijk bedenken: Wie gaat mijn reactie lezen. En dat zijn uiteraard eigenlijk alleen mogelijke toekomstige klanten. Dus is het niet verstandig om publiekelijk de voormalige klant de les te lezen. Daar verleend een verhuurder zichzelf dus absoluut geen dienst mee.

Uiteraard begrijp ik de menselijke reactie om een ander van repliek te voorzien, als iemand het gevoel heeft onterecht bejegend te worden. Maar daar zijn andere kanalen voor over hoe een verhuurder met een slechte beoordeling om dient te gaan. Daar is veel over te lezen op Internet.

Maar dit allemaal even terzijde.

 

Het ‘spelletje’ Airbnb draait om het managen van verwachtingen (alles draait om perceptie). Sommige verhuurders spelen dit ‘spelletje’ middels: Under-Promise en Over-Deliver.

Is uiteraard ook niet makkelijk, want dat betekent dat je eigenlijk bepaalde pluspunten van je accommodatie juist niet in de advertentie moet zetten. En dat lijkt commercieel onhandig.

Maar ook dit even terzijde.

 

Op het moment van (direct) reserveren had je volgens mij 24 uur de tijd, om de reservering te weigeren op basis van: Ik heb een slecht gevoel bij deze gast.

Na die tijd kan dat niet meer. Dan zou dat dus echt tot een annulering van jouw zijde leiden.

En dat is voor een verhuurder niet prettig. Want dan wordt bijvoorbeeld dat zeur verdiende Superhost vaantje geheel automatisch voor tenminste 1 jaar van je revers gescheurd. En zo zijn er nog een paar nadelen.

Je zou kunnen trachten in contact te treden met Airbnb over deze reservering. Maar of dat je veel gaat brengen, ik weet het niet.

Zie het anders ook als een voordeel: Een gewaarschuwd mens telt immers voor 2!

 

Waar is het fout gegaan bij de vorige reservering? Is het geheel duidelijk wat de verwachtingen van de huurder en van jezelf zijn? Ook dat hoort bij het spelletje: Airbnb.

In de praktijk zal het toch vaak betekenen dat jezelf de problemen het hoofd zult moeten bieden.

 

En besef ook: Vroeg of laat krijgt iedere verhuurder met een huurder te maken, die gewoon niet te behagen is. Wat je ook doet of probeert.

 

Succes en laat maar een keer horen hoe het afgelopen is, zou ik zeggen.

Ellen377
Level 1
Hilversum, Netherlands

Ik weet niets van de gast die morgen zou arriveren. Alleen naam (echte?) is zichtbaar. Niets anders, niet waar hij vandaan komt, met wie hij reist, wat is de reden van het bezoek. Er lijkt een telefoonnummer van de gast bekend te zijn bij Airbnb maar die is niet zichtbaar voor mij. Ik heb hem via een bericht gevraagd om meer informatie te sturen maar heb geen antwoord gekregen. Ik maak me zorgen omdat ik niet weet wat voor mensen ik in mijn huis krijg.

Ingrid394
Level 2
Harderwijk, Netherlands

Goedenmiddag,

Zulk een ervaring heb ik nog niet. Ik kan misschien wel geruststellend vertellen, dat ik wel al een paar keer een "spannend" gevoel had over boekingen, omdat ik niets van de gasten wist. En ook omdat ze niet of nauwelijks terug communiceerden. Maar achteraf is het steeds meegevallen. Mijn ervaring is inmiddels dat het zelf persoonlijk ontvangen van de gasten op de dag van aankomst heel verhelderend is, en dat je daarmee een "band" creeert met de gasten. Misschien is dat een optie voor je? En ben je in de gelegenheid die mensen zelf bij het begin te zien? 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf