Handig stukje gratis gereedschap voor Airbnb verhuurders

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Handig stukje gratis gereedschap voor Airbnb verhuurders

Beste Nederlandstalige Host-Community,

 

Even voor de goede orde: Het betreft hier geen verkooppraatje, en is uitsluitend bedoeld als advies.

 

Dit is iets wat velen van jullie best wel zullen herkennen.

De Airbnb-galm op je telefoon gaat en in je Inbox staat een nieuwe aanvraag of een reservering(verzoek) op een antwoord van je te wachten.

 

Na het lezen van het initiële bericht, is 1 van de eerste acties die ik zelf uitvoer: Enig onderzoek verrichten naar de gast. Immers, ik wil mezelf graag een beeld vormen van de gast en of de groep wel past bij wat wij aanbieden.

 

Meestal spitst dit onderzoek zich ook toe, tot het lezen van eventuele wederzijdse beoordelingen van eerdere verblijven van die gast.

 

Als je op de profielfoto van de klant klikt. Dan kan je in het profiel van de gast, onder andere de navolgende informatie aantreffen:

  • Sinds wanneer de gast een account heeft bij Airbnb
  • Waar de gast vandaan komt
  • Opleiding
  • Werk
  • Interesses en/of een stukje over zichzelf
  • Beoordelingen van voormalige verhuurders

 

Als de gast een eerder verblijf gehad heeft bij een andere Airbnb verhuurder. En die verhuurder ook netjes een beoordeling van de gast geschreven heeft.

Dan zie je die dus keurig in het profiel van de gast staan.

Een omissie hierbij is natuurlijk dat je alleen beoordelingen kunt achterhalen, als de voormalige verhuurders ook beoordelingen van de gast achtergelaten hebben.

Zelf geloof ik, dat dit doorgaans echter wel het geval zal zijn (maar er zijn ook uitzonderingen op deze regel bekend).

 

Mijn nieuwsgierigheid gaat vaak nog een stukje verder. Want ik wil ook graag zien, wat de gast over de diverse voormalige verhuurders geschreven heeft. Want ook dat zegt iets over je eventuele toekomstige gast!

Het is namelijk niet onbekend, dat een verhuurder soms een redelijke recensie van de gast achtergelaten heeft. En dat de gast helemaal los gegaan blijkt te zijn op de verhuurder en/of de accommodatie (de verhuurder kan pas zien wat de gast geschreven heeft, als die verhuurder zelf ook een beoordeling geschreven heeft. En andersom uiteraard. Of het is niet meer mogelijk om nog een beoordeling achter te laten, omdat de beoordelingsperiode inmiddels verstreken is. Een dubbelblind beoordelingssysteem, noemt men dat).

 

Als de gast slechts 1 recensie heeft van een verhuurder. Dewelke ook slechts een beperkt aantal eerdere verblijven op diens naam heeft staan. Dan is dit niet zo heel moeilijk (Klikken op de profielfoto van de voormalige verhuurder, en vervolgens de desbetreffende recensielijst afzoeken, totdat je de recensie van jouw aanstaande gast tegenkomt).

 

Echter ben ik het ook wel eens tegengekomen, dat wij een gast kregen die al tientallen malen weg was geweest met Airbnb. Of dat die gast verbleven was bij een verhuurder met tientallen accommodaties en dus honderden zo niet duizenden recensies (Ik heb ooit een huurder gehad, die een keer verbleven was bij een verhuurder met bijna 1.500 recensies!)

In dat soort gevallen is het een beetje monnikenwerk om alle bijbehorende recensies te vinden.

Want ik wil ook graag snel reageren op het bericht van de gast (Het is me namelijk al eens overkomen, dat ik met een reactie van binnen een kwartier, al te laat was).

 

Om dit soort problemen op te lossen, bestaat er al geruime tijd een zogenaamde Google Chrome extensie (Gratis). Die je dit soort werk op een eenvoudige en volledig geautomatiseerde wijze uit handen neemt!

 

Die Google Chrome extensie heet: Airreview (Hier te vinden: https://chrome.google.com/webstore/detail/airreview/plkdnpjpnhhnmigmekaocdfokkmebdnm)

 

Als je die extensie eenmaal in de Google Chrome Browser geïnstalleerd hebt (Je moet wel akkoord gaan met enigszins vreemde voorwaarden: de extensie wil namelijk toegang tot je account?)

En je gaat naar de Engelstalige profielpagina van de gast, dan zie je dat voor iedere eerdere verhuurder-beoordeling een icoontje gaat draaien. Net zo lang, tot ook de beoordeling van de gast over die verhuurder gevonden is en getoond wordt!

Let op: De tool werkt alleen in het Engelstalige domein van Airbnb!

Dus zorg ervoor, dat je de gasten profiel pagina in het Airbnb.Com domein bekijkt en dus niet in bijvoorbeeld: Airbnb.NL of Airbnb.BE

Dus, iets in de trend van: https://www.airbnb.com/users/show/nnnnnnnn

Anders dan gebeurt er niets!

 

Om Airreview te gebruiken moet dus eerst de taal op het Engels gezet worden, of je moet de link zelf handmatig veranderen naar het Airbnb.Com domein.

 

Voor diegenen die dit stukje gereedschap al wel kennen: Gedurende de zomer van 2018 was er tijdelijk een storing met dit stukje gereedschap. Omdat Airbnb de layout en de werking van de profiel pagina’s aangepast had. Maar sinds eind Oktober is er dus een nieuwe versie beschikbaar. En die werkt weer geheel naar behoren (Dus even bijwerken naar de laatste versie).

 

Gebruik uiteraard op eigen risico!

 

Ik vind het zelf in ieder geval zeer handig in gebruik. En het scheelt me veel tijd!

Want ik kan meteen beginnen met mijn reactie naar de gast, en die kan ik dan eventueel nog even een beetje aanpassen, als ook dit stukje gereedschap eenmaal alle informatie vergaard heeft.

13 Antwoorden 13
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Dat ziet er erg handig uitCor. Bedankt voor het uitzoeken en plaatsen. Ik ga dit de komende dagen zeker uitproberen

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

Dat ziet er erg handig uit Cor. Bedankt voor het uitzoeken en plaatsen. Ik ga dit de komende dagen zeker uitproberen

Bob299
Level 1
Netherlands

Net uit geprobeerd.  Een geweldige bron van info en razendsnel!!

Nogmaals bedankt Cor!!

Stephan2
Level 10
Amsterdam, Netherlands

Gezien de vele gehackte accounts zou ik nooit, maar dan ook nooit een browserextensie toegang geven tot mijn account. Je zou niet de eerste zijn die hier veel spijt van krijgt. 


Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Stephan2,

 

Bedankt voor je reactie.

En je hebt uiteraard helemaal gelijk met je waarschuwing. Daarom heb ik ook gemeld dat het gebruik van deze extensie geheel op eigen risico is.

 

De ontwikkelaar van de extensie heeft op 17 oktober 2017, het volgende gemeld op de vraag waarom er toegang tot het account nodig is: "It just means that text will be added to the page. None of your actual AirBnB settings are modified" (Dat is natuurlijk geen garantie).

 

Ps.

Zelfs zonder een dergelijke toestemming, kan een browser extensie natuurlijk al best veel op je systeem doen. Dus ook dat is geen garantie, dat er geen kwade bedoelingen in het spel kunnen zijn.

Ik had een keer een gast die nogal wat schade had aangericht door veel alcoholgebruik i.c.m wiet. Ik had een negatieve recensie gegeven, de gast heeft vervolgens een ander account aangemaakt met een nieuwe naam.

De gast gaat verder met huren elders, ik weet niet of dit ook is op te vangen door de Google Chrome extensie zoals hierboven vermeld.

Marian

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marian70,

 

Tja, dat kan inderdaad helaas gebeuren.

Formeel is het tegen de regels van Airbnb, om meerdere persoonlijke accounts aan te maken.

Maar op dat vlak wordt er wel een beetje met 2 maten gemeten.

Gasten zullen er namelijk niet zo gauw op aangesproken worden.

 

En die plug-in, die kan uiteraard een dergelijke situatie niet detecteren!

Het is niet anders.

 

Wat ik me wel afvraag, hoe weet jij dan dat die persoon een nieuw account aangemaakt heeft?

Of kwam je daar achter middels een groepsboeking bijvoorbeeld.

Hoi Cor,

 

De persoon had initieel een reservering gemaakt, maar de reservering kwam niet goed door het systeem (waardoor het fout was gegaan was mij onduidelijk).

 

Plots kwam er daarna weer een andere reservering van een andere ID voor exact hetzelfde.

Ik vroeg aan de aanvrager of er niet eerder een reserveringsaanvraag was verstuurd met een andere ID en dat werd bevestigd.

 

Het was dus dezelfde persoon met 2 ID's. Ik vraag altijd wat het doel is het verblijf. Ook als mensen langer dan een week willen blijven (zoals velen) wil ik nu toch meer info.

 

Je tip is goed.

 

Grt.

 

Bruno257
Level 4
Boom, Belgium

Op airbnb.nl blijkt het nu ook te werken.
.be nog niet..

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bruno257,

 

Inderdaad, dat heb ik sinds enkele maanden geleden ook geconstateerd.

Wat ik helaas ook geconstateerd heb is, dat de plug-in niet langer om kan gaan met verhuurders met heel veel recensies (Meer dan 1.450 recensies of zo).

Dit soort situaties doet zich voor bij: Property Managers met bijvoorbeeld meer dan 30 accommodaties.

 

Het is niet anders.

Marcel-and-Sandra0
Level 3
The Hague, Netherlands

Wij screenen zelf onze gasten nooit vooraf, behalve op wat ze zelf aangeven te willen doen hier. Zo was er ooit een gast die aangaf dat hij hier een 'speelfilm' wilde opnemen. Euh, dacht het niet. Duitsers die wiet wilden roken in de tuin. Euh, dacht het niet, (no drugs) wij hebben kinderen wonen hiernaast, of gasten die een groot tuinfeest wilden houden hier met veel gasten. Euh, dacht het niet (no party). Spam boekingen; bel mij terug voor details met het telefoonnummer in letters. Nooit doen ! Spannend waren Russen, met donkere en duistere kappen op hun hoofd en met opgehouden portflessen in de profielfoto, geen recensies, maar bleken uiteindelijk perfecte en zeer nette gasten te zijn. Maar volg je eigen gevoel !

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marcel-and-Sandra0,

 

Iedereen doet dit op zijn eigen manier.

Reden van huur, niet in lijn met de huisregels of je eigen onderbuikgevoel: Dan is het standaard antwoord: Nee.

Maar alles wat je verder kan helpen: Is natuurlijk wel zo handig. Je weet immers maar nooit.

Recensies zeggen uiteraard ook niet alles. Onlangs nog gasten ontvangen. Overal 5 Sterren. Maar ikzelf vond de communicatie weer eens abominabel.

Marcel-and-Sandra0
Level 3
The Hague, Netherlands

Eens hoor Cor, goed van je om die informatie link te delen !

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf