Het laatste nieuws over het hulpfonds voor Superhosts

Airbnb
Official Account

Het laatste nieuws over het hulpfonds voor Superhosts

BeloRauschBG.png

 

We hebben op 30 maart het hulpfonds voor Superhosts van $ 17 miljoen USD aangekondigd. Met dit fonds willen we een aantal hosts helpen die het meest zijn getroffen door de gevolgen van COVID-19 voor de reisbranche.

 

We hebben al $ 7,4 miljoen USD aan steunbetalingen overgemaakt en proberen om zo snel mogelijk nog meer steunbetalingen uit te keren. Verder nodigen we nog steeds hosts uit om een aanvraag in te dienen, beoordelen we aanvragen en kennen we steunbetalingen toe. Hieronder lees je meer over hoe het gaat.

 

Wie kan een aanvraag indienen?

We hebben toelatingscriteria gedeeld over wie we eventueel uitnodigen. Alleen hosts die een groot deel van hun inkomsten zijn kwijtgeraakt wegens COVID-19 komen in aanmerking.

 

Om dit te bepalen, vergelijken we de inkomsten van hosts van vorig jaar met die van dit jaar. We kijken naar het percentage inkomstenverlies, niet naar bedragen. Zo weten we zeker dat we hosts met verschillende inkomensniveaus uitnodigen.

 

Hoe sturen we uitnodigingen?

Nadat we hebben bepaald welke hosts in aanmerking komen, gebruiken we nog meer criteria om te beslissen wie er als eerste een uitnodiging krijgt. We geven prioriteit aan hosts die al heel lang Superhost zijn. De hosts die we het eerst uitnodigen, hebben vaak al vier of vijf jaar de Superhost-status en tot nu toe verhuren hosts die een steunbetaling krijgen, gemiddeld al 4,5 jaar op Airbnb.

 

Wie hebben we tot nu toe bereikt?

We sturen elke week ongeveer 5000 mensen een uitnodiging en alle hosts die een aanvraag indienen, krijgen binnen twee weken antwoord. We hebben al ongeveer 15.000 hosts uitgenodigd en 68% van de hosts is buiten de Verenigde Staten gevestigd.

 

Hoeveel hebben we toegekend?

Tot nu toe heeft bijna de helft van de uitgenodigde hosts een aanvraag ingediend, van wie de meesten een steunbetaling hebben gekregen. De steunbetalingen variëren van $ 1000 tot $ 5000 USD en we hebben al meer dan $ 7,4 miljoen USD aan steunbetalingen overgemaakt.

 

Wat zijn de volgende stappen?

We schatten dat we ongeveer 20.000 hosts gaan uitnodigen, wat betekent dat niet alle Superhosts een uitnodiging krijgen. Het exacte aantal hangt af van hoeveel hosts een aanvraag indienen en een steunbetaling krijgen. We blijven doorgaan totdat we het hele bedrag van $ 17 miljoen USD hebben overgemaakt en zijn van plan om alle uitnodigingen vóór eind mei te versturen.

 

Sommige hosts hebben in hun aanvraag ook hun verhaal met ons gedeeld. Bedankt daarvoor. Het is een moeilijke tijd voor onze community wereldwijd en we blijven manieren zoeken om jullie te steunen en je onderneming weer op de rails te krijgen. Hiervoor is inzicht in reserveringstrends geen overbodige luxe en we helpen jullie dan ook graag je op een nieuwe manier voor te bereiden op gasten voor het moment waarop we weer kunnen reizen.

4 Antwoorden 4
Nicky153
Level 1
The Hague, The Netherlands

Ik vraag af, ik ben al zeker 4 jaar superhost en 5 jaar een goede verhuurder. Waarom krijg ik geen toekenning van een fonds. het waren mijn belangrijkste inkomsten.

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

De vergoeding die je van Airbnb krijgt is verwaarloosbaar.

Het is 25% wat de gast zou moeten betalen op basis van je annuleringsvoorwaarden.

Dus zelfs als je “streng” hebt ingesteld, dan kan de gast tot 7 dagen voor de aankomsttijd annuleren.

Normaal is de gast dan 50% van de huur verschuldigd.

Daar krijg je dan 25% van. (dat is dus 12.5%; als Airbnb € 1.000 van ons geld weggeeft, geven ze dus € 1125 terug)

Als je nog ruimere annuleringsvoorwaarden hebt krijg je waarschijnlijk helemaal niets.

AirBNb stuurt tijdig bericht naar de huurders dat hun vakantie binnenkort begint. Dat geeft de huurder dus de gelegenheid een week van te voren te annuleren.

Was dat niet het geval, dan zou de schade-uitkering door Airbnb 2x zo hoog uitvallen!!

AirBnb zadelt de verhuurders dus eenzijdig met een enorm financieel probleem op. Er zijn waarschijnlijk aardig wat huurders die een annuleringsverzekering hebben die de kosten gedekt zou hebben. Ook zijn er huurders die het redelijk vinden een deel van de kosten te vergoeden. Immers, zowel voor huurders als verhuurders is dit overmacht. Waarom zou je dan het financiële probleem alleen bij de verhuurder leggen? Zijn die, per definitie, de veel sterkere partij?

Op basis van de covid annuleringsregels kunnen huurders nu gewoon opzeggen, terwijl ze wel zouden kunnen reizen.

Airbnb maakt op deze manier goede sier met het geld van anderen en doet net alsof ze een 25% tegemoetkoming van de annuleringskosten geeft.

Chantal347
Level 1
Weesp, Netherlands

Hi! Ik heb net uw bericht gelezen daar ik zelf die 25% annuleringskosten voor geen enkele annulering heb ontvangen en om over het fonds maar te zwijgen. Hebben jullie het idee dat je airbnb hierover kan aanspreken? Ik hoor het graag. Groeten Chantal

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Chantal347 

Het zal ervan afhangen wat je verhuur voorwaarden zijn.

Als je "flexibel" hebt, dan hoeven de gasten bij annulering niet te betalen en is 25% van niets helaas ook niets

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf