Hoe antwoord je op verzoeken om buiten het Airbnb platform te boeken?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoe antwoord je op verzoeken om buiten het Airbnb platform te boeken?

Answering queries.png

Hallo allemaal,

 

Onlangs heb ik een topic geplaatst over anti-fraudetips.

 

Vandaag wil nogmaals een van de meest gerapporteerde gevallen over communicatie en fraude met jullie delen. Er zijn soms veel gasten die navraag doen om te onderhandelen over "off-platform prijzen" vooral tijdens de vakantie- en feestperiodes.

 

Heb je ervaring met zulke aanvragen? Zo ja, heb je advies voor het beantwoorden van dit soort berichten?

 

Vergeet niet dat Airbnb in geval van acceptatie van "off-platform reserveringen" niet verantwoordelijk kan worden gehouden in het geval van problemen. 

 

Ik hoor graag jullie antwoorden.

 

Quincy

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

14 Antwoorden 14
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Emiel1 @Sina25 @Sineke0 @Wim-En-Lia0 @Mieke0, hebben jullie eerder van dit soort aanvragen gehad? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Hi @Quincy !

 

Soms krijg ik inderdaad zulke verzoeken, maar dat voelt al direct niet goed. Ik neem boekingen van deze mensen of bemiddelaars nooit aan. Het liefst daarna ook niet meer, want soms boeken gasten alsnog via Airbnb als ik hun verzoek afwijs, maar helaas heb ik automatisch reserveren aan staan en kan ik het niet vermijden.  Ik meld deze profielen wel altijd, als er problemen komen, heb ik dat in ieder geval gelijk gedaan. 

 

Zonder de tussenkomst van Airbnb ben ik mijn back-up kwijt. Als er zaken mis gaan, kan ik niet terug vallen op de service of bemiddeling van Airbnb. Ik vind het ook niet eerlijk om wel gebruik te maken van de bemiddeling, maar geen kosten te betalen hiervoor.

 

Mijn advies is ook om zoiets nóóit te doen, de kans op problemen is groot! (gasten houden zich bijv. niet aan je huisregels of standaardregels van Airbnb). Als iemand wil boeken en mijn nachtprijs te hoog vind, heb ik liever dat ze ergens anders naar toe gaan. Ik geloof in mijn kwaliteit-prijs verhouding en daarbij ben ik vooral host omdat ik het in eerste plaats leuk vind om te doen en komen de inkomsten daarna pas. Gasten die bij voorbaat al ontevreden zijn leveren mij niks goeds op (problemen tijdens verblijf of slechte recensies die gevolgen hebben voor mijn advertentie).

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Ik geef je groot gelijk @Sina25! Ik heb in het verleden (Gelukkig) niet veel rare aanvragen gehad. Wel kreeg ik zo nu en dan gasten die om een lagere prijs gingen vragen.

 

Screenshot 2021-02-12 at 12.30.28.png

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

De mensen die dat willen, plaatsen meestal een tel. nr of email address in hun bericht voor "off site" communicatie. Airbnb sofware herkend daardoor dergelijke berichten en biedt vervolgens een speciale link om evt. te bevestigen dat er "iets mis" is. En dan verdwijnt een dergelijke persoon uit beeld.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

@Emiel1, fijn dat de software dit soort dingen herkend. Iemand van het team heeft mij dit enige tijd geleden uitgelegd. 

 

Krijg je dit soort verzoekjes vaak? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Quincy 

De laatste tijd heb ik de indruk dat de software dergelijke verzoeken niet zo goed meer onderschept. Kreeg er afgelopen week drie, 1 persoon vroeg letterlijk meteen of ze rechtstreeks kon boeken om de Airbnb Service fee te besparen. Ik rapporteer ze ook niet meer, het zijn allemaal nieuwe accounts zonder fatsoenlijke verificatie en daar begint de narigheid al bij voorbaat mee.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo @Quincy @Emiel1 @Sina25 

 

Ja wij hebben er net als de meeste andere hosts ook regelmatig mee te maken, helaas.

Wij hebben ook het minimaal aantal dagen begin dit jaar op 2 gezet, dat scheelt wel iets denken wij en gasten die nog niet eerder bij Airbnb geboekt hebben kunnen alleen maar via een aanvraag bij ons reserveren.

We hebben het gehad dat er hier mensen voor de deur stonden die nog met een boeking bezig waren maar nog niet betaald hadden, hoe die al aan ons adres zijn gekomen weten we niet maar we hebben ze niet binnen gelaten. 

Ook hebben we diverse aanvragen gehad die mensen bleken pikante foto's te willen maken bij ons, nou dat ging dus echt niet door! Vlak daarna probeerden ze onder een andere naam weer te reserveren maar gelukkig hadden we dat meteen in de gaten en ook dat ging dus niet door. De klantenservice heeft ons hier toen echt heel goed mee geholpen!

Als het niet goed voelt dan nemen we de boeking (geven we het profiel aan bij Airbnb) niet meer aan en ik denk dat je dat na ruim 3 jaar ervaring zelf heel goed aan kunt voelen en je kunt natuurlijk gasten die je niet vertrouwt eerst even googelen.

Hopelijk kunnen en mogen we straks weer veel gezellige toeristen ontvangen in onze studio en hebben we minder last van frauduleuze aanvragen... 

 

Fijn weekend,

Lia

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Gelukkig is dat niet doorgegaan @Wim-En-Lia0

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Emiel1 @Sina25 @Sineke0 @Wim-En-Lia0 @Mieke0, @Quincy 

 

Zojuist kreeg ik deze:


 

Merci13:52
Hola I liked your Housing! I want Take off.
 
give answer
 
+7
 
908
 
831
 
6621
 
watt_sapp

Heb geweigerd en gerapporteerd
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dit is echt een klassieker @Bob297... 

 

Het komt helaas erg vaak voor, en het blijkt toch erg lastig voor Airbnb om dit aan te pakken. Gelukkig heb je het gerapporteerd. 

 

Ontvang je dit soort verzoeken vaak eigenlijk? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Quincy 
Nee, ik krijg dit soort verzoeken niet vaak.
Laats een vergelijkebare via booking. Uit Petersburg.
Ben erg benieuwd wat het business model hierachter is.
Ik ga er althans vanuit dat dit geen evchte poging tot boeking was.
vermoedelijk iets als: Ik maak geld over vanuit m'n bedrijf, maar ik verblijk bij een vriend. Zillen we de winst delen?

Een bestemming Curacao ligt dan niet erg voor de hand, zeker niet uit Rusland

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Ze proberen het overal en bij mij een aantal keren ook uit Sint Petersburg (zeker een nest daar) ze willen boeken en dan komen ze niet maar willen een groot gedeelte van het geld hebben en ik weet wel zeker dat als je dat zou hebben overgemaakt ze zouden annuleren. Ik vermoed echt dat het zo in elkaar steekt. Ik woon in een klein dorp en diegene zei , ik moet voor mn werk 3 weken naar dat dorp en toevallig woont daar ook een vriend van me waar ik kan logeren hahaha !! 

Goed dat je het gemeld hebt !

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Bob297 

 

Ja echt weer bizar he zo'n aanvraag!

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Inderdaad bizar @Wim-En-Lia0.

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf