Hoe creëer je een geweldige samenwerking?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoe creëer je een geweldige samenwerking?

Great partnerships.jpg

 

Het opstellen van een groep mensen zoals schoonmakers en co-hosts is niet altijd vanzelfsprekend: je hebt een groep betrouwbare mensen nodig waarop je kunt vertrouwen.

 

Hoe zorg je ervoor dat je de mensen selecteert die je nodig hebt voor de juiste taak op het juiste moment? Heb jij last minute hulppersoneel die jou een extra paar handen kunnen aanbieden? Of een ruim vooraf ingeplande kalender met alle shifts?


Hopelijk hoor ik snel van jullie!

 

Quincy

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

4 Antwoorden 4
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Quincy,

 

Wij zijn een zogenaamde ‘Remote Host’. Dus het hebben van een goed lokaal team (die ook te vertrouwen is), is cruciaal voor ons.

Ook het kweken van goodwill onder lokale toeleveranciers speelt hierbij een zeer belangrijke rol.

Iedereen moet als het ware, meteen voor je klaar willen staan, als het nodig is.

Dus mensen bedanken als ze je geholpen hebben, sneller dan het licht de rekeningen betalen. En zo nu en dan eens een presentje. Maar ook het lokale team inspraak geven als het gaat om vervangingen en dat soort zaken. En ook laten merken, dat je hun adviezen serieus neemt en op prijs stelt.

Ook het feit, dat wij heel vaak voor kwaliteit kiezen boven prijs. Wordt zeer zeker gewaardeerd.

Zij zitten immers ook niet te wachten op de zoveelste gast, die een reeds bekend probleem aankaart.

 

Toen wij onze accommodatie kochten, was dat feitelijk min of meer ‘inclusief’ de diensten van onze huidige beheerster.

Ondertussen hebben we ook een backup voor haar en zelfs een backup voor de backup.

Je moet ten allen tijde iemand beschikbaar hebben, voor als er toch problemen op mochten treden (Bedenk hierbij ook: Murphy never strikes alone).

 

Aanvankelijk was het wel even wennen aan elkaar. Zij had al 20 jaar ervaring in het beheren van accommodaties aldaar, en wij waren helemaal nieuw op dit gebied. Maar desondanks hadden wij wel andere eisen en ideeën, dan de voormalige eigenaar.

Feitelijk had dit te maken met de gehanteerde marketing strategie.

De voormalige eigenaar verhuurde tegen een redelijk laag tarief, en trachtte daarbij de kosten echt zo laag mogelijk te houden.

Wij verhuren daarentegen tegen een zo hoog mogelijk tarief, met de focus op kwaliteit.

Dus eigenlijk een compleet andere doelgroep.

Daarbij horen ook: Persoonlijke aandacht aan gasten, geen ‘verborgen’ kosten en dat soort zaken.

 

In de Algarve merk je, dat prijs veelal gezien wordt als het belangrijkste competitie-element.

Wij gaan dus tegen die trend in. Daarmee lopen we buiten de algeheel geaccepteerde lijntjes. En dat begrijpt dus niet iedereen. In het verleden hoorden we dan nogal eens: Dat doet niemand hoor!

Wij zijn momenteel al weer geruime tijd actief met verhuren. En men begint ondertussen te beseffen dat deze marketing strategie ook werkt.

 

We merken namelijk nogal eens, dat veel van onze gasten toch nog steeds een beetje huiverig zijn voor Airbnb. Bijna iedereen heeft weleens een Airbnb “horror story” gehoord.

Als we in het verleden, bij verblijvende gasten navroegen, of alles naar wens was. Dan kregen we nogal eens het veelzeggende antwoord: Tot dusverre is alles naar wens (Oftewel: Ze konden bijna niet geloven dat er nog géén problemen of tegenvallers waren).

Dat station zijn we inmiddels gelukkig wel gepasseerd. Maar eigenlijk is dat wel onze doelgroep. Gasten die bereid zijn meer te betalen, maar dan wel de garantie willen hebben dat het echt goed is! En dat ze niet allerlei kleine dingetjes, dan maar voor lief moeten nemen (omdat het ‘maar’ een Airbnb is).

 

Tevens is the name of the game in de Algarve: Property Management!

Dus sleutels inleveren en als je geluk hebt, dan kost het je (alles bij elkaar opgeteld) geen geld.

Over de verhuur hebben wij inmiddels in het verleden, met een aantal eigenaren van dit soort bedrijven gesprekken gehad. En ze weten ons allemaal te vertellen, dat zij het spelletje veel beter onder controle hebben dan eigenaren die de verhuur zelf regelen.

Wij laten ze dan simpelweg onze statistieken op Airbnb zien, en dan zijn dergelijke discussies meestal snel ten einde 😉

Het is natuurlijk ook wel begrijpelijk: Wij hebben maar 1 accommodatie, en property managers beheren veelal tientallen accommodaties. En zijn daarom simpelweg niet in staat om diezelfde persoonlijke aandacht aan gasten te schenken. Tevens zullen eigenaren (die de verhuur aan een property manager uitbesteedt hebben) veelal niet staan te popelen om problemen op te lossen (extra kosten). Als ze toch al niets verdienen aan een accommodatie. Met als consequentie dat accommodaties die middels property managers aangeboden worden, toch vaak kwalitatief net iets minder zijn. Verder hebben wij ook al een aantal malen geconstateerd, dat sommige property managers een check-in binnen 5 minuten af weten te werken. Dan kan dus geen grondige check-in – met persoonlijke aandacht – zijn!

 

Verder belangrijk: Een goede wederzijdse en gezonde verstandhouding met beheerders en vertrouwen, maar ook afstand houden. Immers ze worden gewoon betaald voor hun diensten, met daarvoor geldende afspraken. Je moet ze immers ook aan kunnen spreken, als dingen niet goed gaan – of beter kunnen.

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dankjewel voor het delen @Cor3!

 

Ik heb zelf nog nooit een professionele property manager in dienst genomen, maar ik heb wel eens schoonmaakdienst geprobeerd. Ik heb ook een familielid als co-host gehad wat wel weer fijn was want je weet wat je van elkaar kunt verwachten. 

 

Ik ben het totaal met je eens over het vertrouwen van elkaar want het gaat uiteindelijk ook gewoon om je huis. Hoewel mijn appartement niet in het zonnige Algarve is maar in het regenachtige Edinburgh, werd de competitie vooral hoog tijdens het Edinburgh Festival. 

 

Wel erg fijn dat jullie alles zo goed voor elkaar hebben kunnen krijgen :-). 

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Cor3 @Quincy 

 

We wonen in NL en hebben op Curacao een manager die:

  • De gasten ontvangt
  • Eerste aanspreekpunt voor gasten bij problemen is
  • Problemen oplost
  • Schoonmaak coördineert.
  • Meterstanden water en electra opneemt

 

De schoonmaak wordt gedaan door een ander bedrijfje.

 

Allemaal kleinschalig, maar wel met een backup.

 

Ik heb altijd van te voren contact met onze gasten, vraag wat ze verwachten en verstrek ze een document met tips.

Ik geef ze ook meerder contactmogelijkheden met onze manager, maar ook onze contactgegevens.

Na een paar dagen neem ik altijd contact met de gasten en vraag of alles naar wens is.

 

Vlak voor vertrek doe ik dat nogmaals, vraag of alles naar tevredenheid is geweest en wens ze een goede thuisreis.

Ook vraag ik of ze zo vriendelijk willen zijn een review achter te laten.

 

De uitkomsten uit de review deel ik weer met de manager en het schoonmaak team.

 

So far, so good.

 

  •  
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Klinkt goed @Bob297

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf