Hoe ga jij om met onverwachte situaties?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoe ga jij om met onverwachte situaties?

unexpected situations.jpg

 

Hallo allemaal,

 

Soms zul je als host tegen onverwachte situaties aanlopen, zoals je wasmachine die bijvoorbeeld stopt werken of je gasten die veel later aankomen dan verwacht! Je kunt niet voorkomen dat dit soort dingen gebeuren, maar er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het risico dat dit gebeurt tot een minimum te beperken en manieren om er mee om te gaan als ze dat doen.

 

Dingen zoals goede communicatie en regelmatig onderhoud van je huis, samen met een aantal handige noodnummers voor lokale reparatiebedrijven of loodgieters zijn slechts een paar voorbeelden.

 

Heb jij een bepaalde structuur om onverwachte situaties het hoofd te bieden?

 

Quincy

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

34 Antwoorden 34
Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Cor3 

Leuke stukjes weer.

Je schreef: "Met allerlei trucjes, probeer ik ‘back-to-back’ reserveringen te verkrijgen. Lukt uiteraard niet altijd."

Zou je wat trucjes willen delen?

Soms heb ik in het hoogseizoen een gat van een paar dagen. Bij de hoogseizoen tarieven is dit zonde.

Bij gasten die van over de hele wereld komen is een vaste wisseldag ook moeilijk. Heel vaak zijn er niet elke dag vluchten of kiest de gast uiteraard de goedkoopste vliegdag. Dat scheelt soms € 500 per ticket

 

Bij ons (gelukkig)  maar een beperkt seizoen gebonden lokatie. Het is echt hard werken 🙂

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Bob297,

 

Met extra regels in beschikbaarheidsinstellingen, dwing ik af: Dat alleen aansluitende boekingen mogelijk zijn. Of dat er een gaatje van tenminste 3 dagen ontstaat.

Uiteraard niet zonder risico. Want je gaat jezelf ook een beetje limiteren in de mogelijkheden die je hebt.

Maar meestal lijkt dit aardig te lukken.

Ook ben ik aan het kijken of ik niet meer met regel-sets kan doen (eigenlijk met als doel om langer durende boekingen iets goedkoper te maken). Maar daar ben ik vooralsnog een beetje huiverig voor.

Ons doel: Maximale bezetting tegen een zo hoog mogelijke prijs (In die volgorde).

Simpel, omdat: je met 5 nachten a € 180, onder aan de streep, meer overhoudt dan met 4 nachten a € 200.

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

@Cor3  ik had het vervolg van ons gesprek gemist en inmiddels 3 weken ziek geweest. Nu aan het rondkijken want er is iets geks gebeurt. 

Misschien moet ik een nieuw topic starten maar weet niet zo goed hoe dat moet. Ik kreeg vanochtend een aanvraag van een Rus voor een verblijf van 18 dagen (dus ik blij) maar.... hij wilde niet bij ons verblijven maar bij een vriend en dan het bedrag wat ik ontvang samen delen. Hij vroeg ga je accoord ? Waarop ik zei ik moet eens even nadenken wat je nou precies bedoeld. Ik dacht al raar , een Rus op zakenreis met een vriend bij ons in het dorp waar hij gaat logeren hhmm !! Opeens viel het kwartje bij mij want ik begreep toen wat ze willen. Ze boeken 18 dagen , willen jou 30% geven jaja dat zei hij ook nog , en dan wilde hij dus zijn deel 70% overgemaakt hebben en dan denk ik annuleren ze het verblijf zodat je met de gebakken peren zou blijven zitten. Ik heb deze rus een bericht gestuurd dat ik niet gek ben ofzo en succes met zn zakenreis. 

Daarna kreeg ik mail van airbnb dat ze een account hadden verwijderd van een zich niet aan de regels houdende persoon. 

 

Bij deze dus een , waarschijnlijk overbodige , waarschuwing voor dit soort praktijken. 

 

Verdorie laatst al een vrouw alleen met bezoek en nu dit , het moet niet gekker worden.

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sineke0,

 

Dat is uiteraard een zeer merkwaardig voorstel en je hebt zeer juist gehandeld!

Het stinkt natuurlijk aan alle kanten naar de misdaad.

 

Heb jij die Rus gerapporteerd, of had een ander dat al gedaan?

 

Want stel, dat jouw Bruto huurprijs: € 1.000 geweest zou zijn.

Dan had die Rus dus eerst ongeveer: € 1.150 aan Airbnb moeten betalen.

En die zou dan van jouw ongeveer: € 679 terug gaan ontvangen.

Lijkt me niet erg slim. Dus die Rus was inderdaad iets anders van plan.

 

Als ik zo’n vraag zou krijgen, dan zou ik ze meteen vriendelijk bedanken en er verder niet op in gaan.

En ze vervolgens onmiddellijk rapporteren aan Airbnb.

Contante betalingen zijn nu eenmaal niet toegestaan op Airbnb. Punt!

 

Helaas hoort het bij deze tijd, dat er meer en meer ongure types op allerlei mogelijke digitale manieren trachten mensen en bedrijven op te lichten.

 

Succes.

 

Ps.

Je kunt een nieuwe 'thread' beginnen door links bovenin (In de Community) op de Groene Knop (Begin een gesprek) te drukken 😉

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Sineke0 

 

Jeetje dat is wel heel bizar zeg! Fijn dat je het goed hebt kunnen oplossen en dat Airbnb z'n account heeft verwijderd.

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Nou ik zal je vertellen , 2 dagen geleden gebeurt zo ongeveer hetzelfde. Ik krijg een aanvraag voor 8 dagen voor 1 persoon. Dat is op zich al een beetje vreemd want ik heb maar 1 x ooit iemand alleen gehad en diegene kreeg nogal eens bezoek 😞 maar dit terzijde. 

Wat wel heel apart was en een waarschuwing voor mij was het bijvoegen van zijn telefoonnummer en dat stond verdekt een cijfer in een rondje. Ik weet niet hoe ik het beter uit kan leggen maar ik weet zelf niet hoe je dat moet invoeren. Het was een nummer is Engeland. Ik zat het een beetje te overdenken en ik krijg binnen 5 minuten nog een aanvraag voor precies dezelfde datum door een anders genaamde engelsman , eerste Craig en twee Allen. Toen ben ik gaan bellen met airbnb en heb best moeite gehad om de speciale afdeling er van te overtuigen dat dit niet fris aanvoelde. Eindelijk hadden ze het door vooral ook om die tweede aanvraag die trouwens EXACT dezelfde tekst had. Eind van het liedje , ik geen boeking , maar wel 25 dollar reistegoed als dank voor mijn bellen. Accounts zijn verwijderd maar ik zit weer met 1 aanvraag die ik geweigerd heb en 1 aanvraag waar bij staat te laat met reactie. Ik baal hier zo van en ik hoop dat @Quincy hier misschien ook eens een tip over kan geven. Men zegt wel dat het niet meegeteld wordt maar ze kunnen zoiets niet verwijderen uit mijn posts. Ik hoop dat het hier bij blijft maar deze laatste manier was nieuw volgens het oploscentrum. 

 

Ik hoop dat jullie er van verschoond blijven want het is niet leuk.


Groetjes , Sineke

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sineke0,

 

Ik reageer altijd op iedere aanvraag. Hoe vreemd die ook moge zijn.

Daardoor kom je nooit met dit probleem te zitten (Responsetijd omlaag).

Want alleen je allereerste reactie telt!

 

De kunst is, dat je eigenlijk vrijblijvend moet reageren.

Dus als iemand tracht persoonlijk contact met je te krijgen, middels het doorspelen van een mail adres of telefoon nummer (op welke manier dan ook).

Dan kun je daar gewoon op reageren, dat je jezelf houdt aan de spelregels van Airbnb. En dat is dus geen mogelijkheid tot persoonlijk contact voorafgaande aan een reservering.

 

Ook had je de vraag kunnen stellen: Klopt het dat je slechts met 1 persoon wil komen?

Dan heb je netjes op tijd gereageerd, en je hebt voor de rest alles keurig open gelaten.

 

Kortom: 1 simpel vrijblijvend berichtje terug, is voldoende.

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Ik heb in eerste instantie ook gewoon gereageerd en gevraagd of hij alleen kwam. Zelfs vooraf toestemming gegeven en toen kwam er een reactie met dat telefoonnummer en toen heb ik vooraf toestemming ingetrokken en airbnb regelde het verder.  Bij die tweede aanvraag heb ik dat idd niet gedaan omdat het al in onderzoek zat. 

Weer wat geleerd ben hardleers schijnbaar , want er werd gezegd dat airbnb alles zou regelen. Misschien staat het ook alleen maar zo in mijn lijst en is het niet meegeteld in mijn reponsetijd. 

 

Weet jij trouwens of er ook Nederlands sprekende medewerkers achter de telefoon zitten ? In zulke gevallen vind ik dat toch handiger alhoewel we er wel uit zijn gekomen. 

 

 

 

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

@Cor3  ik heb ook nog een andere vraag en jij weet zoveel dat ik na een standaard antwoord van de club het ook nog aan jou wil vragen.

 

Het is momenteel stilletjes bij mij en toen dacht ik , ik zal eens kijken hoe ik er bij zit met zoeken. Nou het is geen wonder dat ik weinig boekingen krijg want als ik zoek op mijn woonplaats Mill dan komt er eerst een hele reut langs zelfs uit Nijmegen en omgeving en eindelijk kom ik ook naar voren. Zoek ik op Mill en Sint Hubert zoals de gemeente officieel heet dan kom ik eerder naar voren maar daar zoekt niemand op. Hier in Mill zijn 2 kastelen met trouwlocatie en dan zoeken mensen natuurlijk op de plaats Mill.

Ook dacht ik dat je als superhost voor andere locaties zou gaan maar dat blijkt ook niet zo te zijn en er staat 1 superhost voor mij en die heeft maar 6 recenties en een douche waar je buitenom moet en 2 slaapplekken op een zoldertje !! Toen zakte mijn broek echt af en ik voelde me bijna beledigd als ik zie wat wij aan ruimte bieden en met mooie badkamer etc. Ik snap het niet meer en ik weet best dat mensen hun eigen keus maken maar waar doe je dan je best voor om superhost te zijn ?? Nou ik ben mijn ei even kwijt haha , bedankt voor al je tips altijd en je geduld.

Groetjes , Sineke

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

@Cor3 oh ja , wel ga ik nieuwe foto;s plaatsen en een wat betere omschrijving maken. 

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sineke0,

 

Dank je wel voor je complimenten 😉

 

Voor wat betreft je constatering moet ik je helaas teleurstellen.

Het algoritme dewelke bepaald welke advertenties aangeboden worden en in welke volgorde is afhankelijk van tal van factoren.

Sommige van die factoren worden bepaald door de gebruiker en de gebruikte hardware. En weer andere door het systeem zelf.

 

Ga anders maar eens met 2 personen, via de app op je locatie zoeken.

Dan zal je zien, dat er verschillende uitkomsten getoond worden.

Of bijvoorbeeld met een Browser in anonieme modus: Ook meteen weer andere resultaten.

 

Dat algoritme is geheim.

En Airbnb licht maar een heel klein tipje van de sluier op – over hoe het precies werkt.

 

Wel weet ik, dat het gebruik van “Direct Reserveren” onder andere, een hele grote invloed uitoefent op de vindbaarheid/plaatsing van je advertentie.

Volgens een onderzoek van Airdna, beïnvloed de Superhost status, het zoek algoritme marginaal.

 

Verder heeft het er wel veel van weg, dat de Service Desk, je advertentie voor een bepaalde periode, enige voorkeur kan geven. Sommige dingen komen me tenminste met een iets te grote toevalligheid voor (geen bewijs voor trouwens).

 

Zelf houdt ik me altijd maar vast, aan het tellertje in de App (Paginabezoeken). En zelfs dat tellertje werkt soms niet helemaal lekker.

Een beetje onder het mom: Om iets te kunnen verkopen, moet je eerst mensen in de winkel krijgen.

 

Ik kan er nog wel een heel boek over schrijven.

 

Verder:

Het zoek algoritme zal liever advertenties met goede beoordelingen de voorkeur geven, dan advertenties die marginaal scoren.

Maar ook: iedere advertentie zal toch zo nu en dan eens getoond moeten worden.

Het is natuurlijk de bedoeling van Airbnb om zoveel mogelijk reserveringen binnen te harken.

 

Verder zal het algoritme altijd trachten, tenminste 300 advertenties te tonen.

Dus te weinig accommodaties in de buurt, dan wordt de selectie automatisch ‘opgerekt’.

In ons dorp in Nederland, zitten maar een paar accommodaties. Dus als ik daar op zoek, dan krijg ik ook meteen de hele regio te zien.

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Ik heb idd al een tijd geleden direct reserveren uitgezet en na deze ervaringen ook eigenlijk niet van plan het weer aan te zetten.

 

Het was een verhelderend en uitgebreid antwoord en ik besef ook wel dat andere ook een kans moeten hebben , daar heb je helemaal gelijk in , maar het feit dat als je echt op een kleine plaats/dorp zoekt  betekend toch dat je daar toch wil verblijven en dan vind ik het erg vreemd als er als eerste andere plaatsen naar voren komen. Daar moeten we het dus mee doen en gek dat Superhost zo weinig invloed heeft op de zoekresultaten , daar doen we het toch ook voor 🙂 

 

Nogmaals bedankt en zodra ik wat geschilderd en veranderd zet ik nieuwe foto's erbij , wie weet !!

 

Hartelijke groeten ,

Sineke 

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Hoi @Cor3  jemig ik had je antwoord over het hoofd gezien. Die Rus wilde ik rapporteren maar toen was zijn account al verwijderd door AirBnB maar ik heb bij mijn reserveringen nu wel in het rood staan dat ik te laat was met reageren en een reservering heb geweigerd , daar ben je dan ook lekker mee. Ik zit er verder niet mee omdat mijn responsgraad heel hoog is maar als dit vaker zou gebeuren dan baal je wel van zoiets buiten jouw schuld om. 

Verder alles ok en niets meer gehoord van deze Alexdr !!

Groeten en succes met alles.

Sineke

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Sineke0,

 

In dergelijke gevallen had ik toch meteen Airbnb gebeld.

Misschien dat je dit alsnog kunt doen. Om in ieder geval van die melding af te komen.

Je responsegraad staat in ieder geval, nog steeds op 100%

Als ik jouw was, zou ik ook nog even kijken. Hoe het met je Superhost evaluatie voor de komende periode gesteld staat. Want je wil door dit voorval natuurlijk niet dat vaantje kwijt raken, neem ik aan.

Sineke0
Level 10
Mill, Netherlands

Dankje @Cor3  voor de tip ik zal idd eens bellen want in mijn gegevens staat mijn respons nu op 98% dus toch iets eraf. Maar ik zou idd niet graag mijn vaantje kwijtraken daar werkt iedereen hard genoeg voor. 

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf