Hoe heb je je eerste reservering aangetrokken?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoe heb je je eerste reservering aangetrokken?

Eerste reservering.jpeg

 

Hallo allemaal,

Terugdenkend aan toen je voor het eerst lid werd van Airbnb, voordat je je eerste boeking kreeg.

Wat deed je om jouw advertentie aantrekkelijk te maken, om je eerste gasten te winnen om jouw huis te boeken?

Heeft het lang geduurd voordat je je eerste gasten kon verwelkomen? 

 

Quincy

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

16 Antwoorden 16
Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo allemaal,

 

Wij hebben onze advertentie er in december 2017 op gezet en hadden dezelfde dag al een boeking, we schrokken er gewoon van! Natuurlijk hebben we ons best gedaan om alles zo mooi mogelijk op de foto's te krijgen zodat mensen die een gezellige plek in onze regio zoeken bij ons gaan reserveren.

Tot nu toe lukt dat erg goed, wij zijn blij met Airbnb.

 

Lia & Wim

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Welkom in de Community @Wim-En-Lia0!

 

Dat is erg snel! Ik had mijn eerste boeking ook heel snel binnen. 

 

Ik kan me nog herinneren dat ik het nog best spannend vond om iemand die ik helemaal niet ken in mijn huis te verwelkomen :-). 

 

Wat waren jullie ervaring met de eerste gasten? 

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hai Quincy,

 

Ja dat was zeker snel en super spannend natuurlijk! Maar het verliep gelukkig prima vanaf die 1e boeking en dat doet het nu nog steeds. We hebben er veel lol in, we zorgen dat onze studio er altijd tip top uitziet. Bij aankomst verwelkomen we de gasten en leggen we alles uit, vragen meteen hoe laat ze willen ontbijten en we verwennen ze de volgende morgen met een uitgebreid ontbijt en dat waarderen ze. Met sommige gasten heb je meteen een klik en we krijgen regelmatig gasten die hier al eerder zijn geweest en dat is volgens mij een goed teken.

 

We waren na het 1e kwartaal meteen superhost en zijn dat nu gelukkig nog steeds. In januari mochten we van Airbnb professionele foto's laten maken van onze studio, die staan nu ook bij onze advertentie. Kortom wij zijn hele blije hosts!

 

 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hoi @Wim-En-Lia0

 

Wat fijn om te horen dat het goed is gegaan :-). Jullie hebben erg goede recensies ontvangen van je gasten!

 

Zijn jullie op dit moment druk met het hosten van jullie studio? 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Ja die mooie recensies vinden we zo fijn, de meeste gasten zijn heel tevreden. Dat maakt het toch extra leuk, daar doe je het voor.

 

De maanden november, december, januari en februari waren wat rustiger maar nu loopt het weer heel goed en daar zijn we natuurlijk blij mee. Soms is het tch nog spannend of er weer boekingen zullen komen maar dan krjg je er opeens 3 op een dag! Wij gaan lekker door zo.

 

Fijn weekend,

Groet Lia

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Quincy,

 

Wij hebben onze advertentie in Januari 2016 aangemaakt.

En we wisten toen nog echt helemaal niets van verhuren en van Airbnb hadden we pas een paar maal gehoord (laat staan dat we wisten hoe het allemaal werkte).

 

Wij hadden destijds net onze accommodatie aangeschaft, en de voormalige eigenaar verhuurde via de blauwe concurrent van Airbnb.

 

Dus eerst maar eens het een en ander gelezen en de foto’s van die voormalige eigenaar gebruikt (die waren eigenlijk niet al te best en ook al best wat verouderd. Maar goed, beter iets dan niets).

Verder wat aangevuld met – op mijn mobiel geschoten – foto’s.

 

Het opzetten van de advertentie ging redelijk simpel. En vervolgens afwachten maar.

Ook hadden wij absoluut geen hoge verwachtingen aangaande de verhuur, en tevens wisten we dat we in een seizoengebonden regio gingen verhuren. Dus we vonden het ook niet echt vreemd, dat de advertentie slechts mondjesmaat bekeken werd per dag.

Eindelijk – na ruim een maand – kregen we onze eerste aanvraag. En ik dacht: die kan ik gerust wel even laten wachten, ik hoef toch pas binnen uiterlijk 24 uur te reageren 😄

Enige uren later kwam dochterlief thuis, en tijdens het avondeten werd de aanvraag aangehaald en dat ik daar nog op moest reageren. Maar dat ik dit eerst even met het hele gezin wilde bespreken.

Welnu, dat leverde een aardige discussie op 😄

Volgens dochterlief had ik onmiddellijk moeten reageren. Dus er werd ook meteen een vriendelijk berichtje terug gestuurd. Helaas, nooit meer wat van gehoord.

Na weer een maand, zonder een enkel bericht. Stonden wij op het punt om ons ook maar te abonneren op de blauwe concurrent van Airbnb. Want die ‘slechte’ site (Airbnb), volgens vrouwlief. Dat leverde toch niets op.

Net toen ik daar letterlijk mee wilde beginnen, klonk de Airbnb galm op mijn telefoon. Alsof Airbnb onze gedachten gelezen had!

Een reservering! Kennelijk van een gast, die net een annulering van een andere verhuurder gekregen had.

En met ongeveer een week, hadden we een totaal van 4 reserveringen gescoord voor de zomermaanden. Dat hadden we dus nooit verwacht! En daarom hebben we de blauwe concurrent van Airbnb verder ook maar gelaten voor wat het is.

 

Sindsdien is er best veel veranderd. Het eerste jaar verhuren was voor ons een try-out jaar. Eerst maar eens leren wat het allemaal inhoudt en goed om te leren gaan met het gebruik van het gereedschap van Airbnb.

Desondanks toch het dubbele aan omzet behaald, van wat wij aanvankelijk dachten dat maximaal mogelijk was. En in datzelfde jaar zijn we ook meteen Superhost geworden, en dat zijn we sindsdien ook altijd gebleven.

Na dat eerste jaar, hebben we alles (en meer dan dat) wat we destijds met de verhuur verdiend hadden, weer geïnvesteerd in ons appartement. Mede veroorzaakt doordat we in het eerste jaar, 1 maal een 4-sterren beoordeling (Algehele ervaring) behaald hadden. Ik weet nog dat ik aanvankelijk ontzettend boos en bedroefd tegelijk was. Dus: Meer voorzieningen, professionele foto’s, diverse verbeteringen doorgevoerd, fraaiere decoratie, processen en procedures verfijnd en noem het maar op.

Tevens de prijzen significant verhoogd. En ook dat heeft zo zijn vruchten afgeworpen! Je krijgt echt ‘betere’ gasten! Niet dat we voorheen ‘slechte’ gasten kregen. Maar op de een of andere manier waren de gasten uit het eerste jaar kritischer en gingen minder goed met onze eigendommen om.

Het aantal lagere beoordelingen op het onderdeel waarde is sindsdien ook een uitzondering geworden, terwijl de nachtprijs bijna verdubbeld is. We verhuren tegenwoordig ook bijna het hele jaar door.

 

Ook de regels rondom korte termijn verhuur zijn sterk veranderd in een paar jaar tijd (Wij verhuren in Portugal). Portugal heeft zich binnen Europa, in een paar jaar tijd ontwikkeld van een ware achterblijver tot een koploper op dit gebied. Zaken waar nu in Nederland bijvoorbeeld nog over gediscussieerd wordt, zijn in Portugal ondertussen al jaren in gebruik (Voorbeelden: Nationaal Vergunningenstelsel, Uitgebreide landelijke wetgeving – en niet wat toevallig een lokale wethouder of gemeente goed uitkomt).

 

Zelf durf ik nu eigenlijk wel te stellen, dat we het hele verhuur-spelletje ondertussen redelijk goed onder de knie hebben. Desondanks gebeurd er bij iedere verhuur toch wel weer wat. Variërend van een gebroken glas tot een gebroken voet en alles wat er tussenin zit.

En we hebben er ongelofelijk veel van geleerd! Alsof je het traject: Peuterschool – Universiteit in een paar jaar tijd aflegt 😄

 

Kortom: Het verhuren via Airbnb is leuk, en het blijft altijd weer spannend – met wie of wat je nu weer te maken gaat krijgen.

Daarnaast mag je best kritisch zijn op sommige beslissingen, die door Airbnb genomen worden. Maar ook dat hoort bij het spelletje.

 

Kanttekening: Aan onze advertentietekst zelf is in al die jaren eigenlijk weinig veranderd.

Echter volgens Airbnb zelf, zijn de belangrijkste elementen van een advertentie:

  1. Prijs
  2. Foto’s & Recensies
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Wauw wat een verhaal @Cor3

 

Ik vind het altijd mooi om te lezen hoe mensen met Airbnb begonnen zijn.

 

In 2016 heeft een vriend me aangeraden om een keer Airbnb uit te proberen. Ik ben toen voor ongeveer een jaartje bezig geweest met hosten (helaas nog geen Superhost vanwege een wat mindere reviews). Ik verhuurde mijn appartement alleen wanneer ik zelf op reis was.

 

Op dit moment doe ik het even rustig aan samen met mijn partner ;-). Het is inderdaad best interessant hoeveel je eigenlijk leert terwijl je host! 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Gerda-and-Pleun0
Level 2
Oud-Beijerland, Netherlands

 @ Cor en anderen,  Wij beginnen  eind Mei voor het eerst met verhuur . Aanmeldingen kwamen er meteen. Nu ben ik me wat aan het inlezen hoe ervaringen van anderen zijn en kom veel tegen waar ik mijn hart nu voor vast hou. Zijn we te goedkoop? Krijgen we daardoor wildebrassen in huis? moesten we borg vragen?  iK zelf ken geen Engels  ( Alleen "I love you "')  🙂    Is dat een bezwaar? Waarom komen er geen Nederlandse gasten op de advertentie af?  Die hele sterren recenties vind ik flauwekul en ook beangstigend . Flauwekul om dat het  er mooie doenerij verwacht wordt van de gasten ,ook als ze dat niet vinden. En heb je te weinig sterren wordt je verwijderd van airbnb?   Dat maakt me bij voorbaat al nerveus.   We gaan verhuren omdat  we dat gezellig vinden  maar nu wordt het een sport lijkt het wel. Ik kijk erg naar de gasten uit maar zie er hier  al lezend ook wat tegen op. Gaan we het goed doen?  gastvrij zijn  we zeker maar of ik het red zonder engels te spreken? 🙂  We gaan het mee maken. 😉  Ik heb respect voor jullie allemaal hoe jullie dat doen. 

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo Gerda & Pleun,

 

Wat leuk dat jullie ook gaan verhuren met Airbnb, wij kunnen je het echt aanbevelen. En natuurlijk helemaal super dat jullie al meteen reserveringen binnen kregen. Het is ook gezellig en leuk om iedere keer weer andere mensen te ontmoeten! Wij doen het echt niet omdat het een sport is maar we vinden het wel fijn om het onze gasten naar de zin te maken, ze zijn meestal een paar dagen uit en dan is het leuk om ze een beetje te verwennen. Wij hebben het meeste gasten uit het buitenland en dat vinden we geen probleem. Als je er met je Engels en andere talen niet uitkomt kan je natuurlijk Google Translate gebruiken. Wij hebben echt gasten overal vandaan gehad die zelf geen Engels spreken en dan gebruiken we gewoon handen en voeten en Translate, we komen er altijd wel uit 😉 We wensen jullie veel succes en probeer er vooral ook van te genieten.

 

Groetjes,

Lia & Wim

Allan133
Level 2
Groningen, Netherlands

Wij zijn vanwege het verhuizen naar Curacao ons huis gaan verhuren, hiervoor hebben we een lokaal bedrijf (host) ingeschakeld die alles voor ons regelt. Van advertenties tot check ins, check outs en de schoonmaak. 

Bij het gereed voor verhuur maken van de woning hebben we het huis minder persoonlijk gemaakt, persoonlijke bezittingen met emotionele en/of hoge waarde hebben we uit huis gehaald en sommige vervangen voor een alternatief, zoals bijvoorbeeld kunstobjecten. 

Een klusjesman is door ons huis gegaan om puntjes op de i te zetten, er is een alarmsysteem geinstalleerd, en toen het naar ons idee klaar was om te verhuren hebben we er foto's van laten maken. 

Het huis is begin januari online gekomen, de dag na publicatie direct twee boekingen en diezelfde week nog 3. We hebben het min. aantal nachten staan op 2 in de weekenden en 1 op doordeweekse dagen.  Inmiddels zitten we nu op zo'n 21 boekingen via AirBnb en nog een aantal via andere sites. Helaas zijn er wel een paar geannuleerd door de gasten, maar we hebben dan ook Flexibel annuleringsbeleid momenteel om de drempel zo laag mogelijk te houden.

De boekingsduur van onze gasten is dan ook varierend van 1 nacht tot 7 nachten, hoewel het gemiddeld wel op zo'n 2 a 3 nachten ligt. 

De gasten zijn allemaal erg blij verrast bij aankomst en hebben het ontzettend naar hun zin. Fijn gevoel ook als je een fijne host hebt die het allemaal goed regelt, geeft ons weer rust 8.000km verderop.

 

Super leuk, verhuren via AirBnb, ik zit elke keer met smart te wachten op de recensies (die beginnen nu een beetje binnen te komen, we zijn in maart begonnen met gasten ontvangen. 

Als het zo doorgaat met de verhuur en de recensies hopen we in juli Superhost te mogen worden. 

 

Weet iemand trouwens of je, zodra je huis een AirBnb Plus  badge heeft, je ook de Superhost badge kan krijgen? Of is het het een of het ander?

 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Welkom @Allan133!

 

Wat gaaf dat je op Curaçao woont (Ik ben daar geboren)! Het is natuurlijk ook heel erg fijn dat je alles zo goed voor elkaar hebt :-).

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Allan133
Level 2
Groningen, Netherlands

Thanks @Quincy . Wat tof zeg, we vinden het hier heerlijk! 

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Dat geloof ik best @Allan133! 🙂 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hallo Allan,

 

Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag maar vind het wel leuk om je verhaal te lezen.

Wat fijn dat het verhuren via Airbnb ook zo goed gaat op zo'n grote afstand met veel dank aan jullie goede host natuurlijk.

 

Veel succes,

Groeten Lia

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf