Huurder vraagt verhuurder om faktuur

Marianne283
Level 3
Sittard, Netherlands

Huurder vraagt verhuurder om faktuur

Ik verhuur al ruim een jaar via Airbnb, vandaag vroeg iemand mij voor de eerste keer om een  factuur. Het lijkt me dat ze deze via Airbnb moeten betrekken. Deze gasten komen overmorgen aan. Heeft een van jullie wel eens de vraag om een factuur gehad? 

4 Antwoorden 4
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

Hallo @Marianne283 ,

De betaling wordt geregeld met Airbnb. De bevestigde reservering kan door gast worden uitgeprint, bijv. als men deze wil declareren bij werkgever. Wil een gast een factuur, dan zal hij/zij dat aan Airbnb moeten vragen. De gast betaald nl. niet aan jou, maar aan Airbnb.

Met vriendelijke groeten,

Emiel

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Marianne283 & @Emiel1,

 

Nog even een kleine kanttekening hier.

 

Airbnb verstrekt formeel aan de gast:

  • Factuur voor de Gast service kosten
  • Kwitantie voor het gehele huurbedrag, inclusief de Gast service kosten.

 

Oftewel geen factuur voor het gehele huurbedrag!

 

Als je niet zakelijk verhuurt (In Nederland), dan kun je ook helemaal geen factuur uitreiken aan een gast.

 

Als je wel zakelijk verhuurt (bijvoorbeeld als eenmanszaak), dan zou je formeel een factuur moeten maken voor het bruto huurbedrag. Dit bedrag, bevat dan ook de eventuele in rekening gebrachte BTW.

 

De gast zou dan dus uiteindelijk 2 facturen krijgen.

1 van de verhuurder en 1 van Airbnb.

 

Wij verhuren in Portugal en daar is iedere verhuurder verplicht om in ieder geval een factuur (voor het bruto huurbedrag) te maken.

Er is bij ons nog nooit iemand geweest die hier om gevraagd heeft. Want het is natuurlijk alleen maar een methode van de overheid om inzicht in de huurinkomsten te krijgen (want die krijgen ze niet van Airbnb)!

Dat facturatiesysteem is namelijk direct gekoppeld aan de systemen van de belastingdienst aldaar.

 

Het bruto huurbedrag is dus het gehele huurbedrag wat door de huurder betaald wordt, Exclusief de Gast service kosten van Airbnb.

Katrien4
Level 3
Dessel, Belgium

Ik verhuur vooral aan bedrijven. Als ik het goed begrijp krijgen deze bedrijven dus eigenlijk geen factuur van airbnb voor de huur, wel voor dat kleine bedrag aan  servicekosten? Bedrijven kunnen de huur voor hun werknemers dus eigenlijk niet ingeven als onkosten?

Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Katrien4,

 

Bedrijven kunnen de onkosten wel boeken als kosten (Net zoals dat bijvoorbeeld geld voor sponsoring van een vereniging). Maar als ze geen BTW factuur hebben. Dan kunnen ze de BTW niet aftrekken.

Kosten gaan natuurlijk ten koste van de winst, dus minder winstbelasting.

Dat is het verschil.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf