In de schijnwerpers: Markus214

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

In de schijnwerpers: Markus214

Spotlight.png

 

Hallo allemaal,

Na een lange pauze is het weer tijd voor onze "in de schijnwerpers" serie! In de serie voor juni stelden we @Markus214 een paar vragen :-).

 

Markus214.png

 

  • Hoelang ben je al host en waarom ben je begonnen met verhuren?

Ik begin maar met het lastigste deel van die vraag, namelijk waarom ik ben begonnen met kortetermijnverhuur en Airbnb.

Het pand waar de twee Airbnb-appartementen in zitten, is een behoorlijk groot woon-werkgebouw van in totaal zo'n 1300 vierkante meter. Op de eerste verdiepingen bleef een deel van ongeveer 150 vierkante meter al tien jaar onbenut. Oorspronkelijk werd dat gebruikt als kantoor- en winkelruimte. Het was lastig om het als kantoor of winkel te verhuren, want het pand ligt in een voetgangerszone en er zijn maar drie parkeerplekken voor commerciële huurders. Daardoor was het niet interessant voor huurders die veel klanten over de vloer krijgen. Het was ook niet mogelijk om het te gebruiken als appartement voor langetermijnverhuur, omdat de investeringskosten dan veel te hoog waren geworden, aangezien in dit deel van het gebouw ontbrak alle infrastructuur. Dat hadden we in twintig jaar niet terugverdiend. In Oostenrijk geldt voor oudere gebouwen een maximaal huurbedrag als het gaat om woningverhuur.

 

Na veel onderzoek en wikken en wegen, besloten we dat er twee volledig uitgeruste, luxe zakelijke appartementen moesten komen, vooral voor korte of middellange zakenreizen. Die worden aangeboden aan grote bedrijven in de regio en via verhuurplatforms. Aangezien ik meer dan twaalf jaar ervaring heb in de verhuurbranche en in andere culturele takken heb gewerkt, wist ik zeker dat ik hier een succes van zou kunnen maken. 

 

Dit klinkt voor veel mensen misschien niet als een heel romantisch verhaal. Binnen ons verhuurconcept zorg ik ervoor dat de appartementen op midden tot lange termijn niet alleen de (ver)bouwkosten terugverdienen, maar dat ze ook geld binnenhalen voor het onderhoud en de verdere ontwikkeling van het gebouw.

 

Wat ik ook erg belangrijk vind, is dat ik kan doen wat ik leuk vind: ik geniet erg van persoonlijk contact met mensen van verschillende achtergronden.

 

Na een jaar vol planning en uitvoering, waarin onze plannen ook officieel werden goedgekeurd, kon ik het eerste appartement in mei 2018 voor het eerst verhuren via Airbnb. Het tweede appartement werd in mei 2019 opgeleverd en staat sindsdien ook op Airbnb.


 

  • Omschrijf je accommodaties.

De twee Airbnb-appartementen liggen op de eerste verdieping van een woon-werkgebouw met drie verdiepingen in het centrum van Dornbirn. Dat is de grootste stad van de deelstaat Vorarlberg in het westen van Oostenrijk. Mijn zus Birgit en ik zijn in dit huis opgegroeid en wij zijn ook de eigenaars, maar we wonen er al meer dan 30 jaar niet meer.

De twee Airbnb-appartementen hebben we volledig verbouwd voor kortetermijnverhuur en zijn heel luxe ingericht. Het tweekamerappartement is ongeveer 57 vierkante meter groot en is ingericht in Scandinavische stijl. Het appartement met drie kamers is ongeveer 78 vierkante meter groot en heeft een moderne Alpinestijl.

 

MarkusListing.png

 


 

  • Sinds wanneer ben je lid van het Communitycentrum? Waarom besloot je om lid te worden?

Ongeveer tien maanden voordat ik op Airbnb ging verhuren, ging ik online op onderzoek uit naar appartementverhuur via een platform. Het was helemaal nieuw voor me, ik had nog nooit verhuurd voor de korte termijn. Al snel vond ik het Communitycentrum van Airbnb, waar ik veel te weten kwam en veel tips kreeg. Die heb ik meegenomen in het ontwerpen en inrichten van de appartementen.

Aanvankelijk las ik alleen mee. Pas toen ik zelf eens een accommodatie huurde via Airbnb schreef ik mijn eerste post.

Doordat ik zoveel informatie had gevonden in het Communitycentrum, vond ik het belangrijk dat ik mijn eigen tips en ervaringen ook deelde met anderen.


 

  • Wat vind je het leukst aan het Communitycentrum en wat zou je verbeteren? 

Ik vind de manier waarop er in het Communitycentrum wordt gediscussieerd erg prettig en productief. Veel van de bijdragen van leden van het Communitycentrum zijn heel handig voor nieuwkomers, en ook de meer bijzondere onderwerpen en vragen komen aan bod. Het is heel inspirerend om te zien hoeveel meningen er over een bepaald onderwerp zijn. Handig als je nog niet zo goed weet wat je ergens van vindt, of als je op zoek bent naar een oplossing voor een probleem. 

Ik zie het Communitycentrum als een forum waar kennis, meningen en ervaringen worden uitgewisseld en waar innovaties binnen Airbnb worden besproken.

Ik zie dat er veel goede en opbouwende kritiek wordt geleverd op het platform, maar ik weet eigenlijk niet of en hoe die suggesties vanuit het Communitycentrum bij Airbnb terecht komen. Ik denk dat daar nog wel iets te verbeteren valt.


 

  • Wat zijn de belangrijkste dingen die je als host hebt geleerd?

Elke gast is anders. Het is belangrijk om goed te luisteren, om waardering voor de gast te tonen en om al het mogelijke te doen om gasten zich thuis te laten voelen. 

Het is ook heel belangrijk dat gasten weten dat ze snel hulp of een antwoord krijgen als ze ergens tegenaan lopen. Ik probeer altijd binnen een uur te reageren.

Het is heel belangrijk om goed contact met de gasten te houden tijdens hun verblijf. Een kleine tip, een korte vraag... Gasten waarderen het als je er bent als ze iets nodig hebben. 

We leggen ook veel nadruk op goede schoonmaak van de appartementen. Mijn vrouw Doris en ik zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonmaken en onderhoud van de appartementen.

Ik vind het niet goed genoeg als iemand in een recensie schrijft dat het appartement precies was zoals vooraf omschreven. Voor mij is aan de verwachtingen van gasten voldoen geen hoog genoeg doel. Ik vind het belangrijk dat we de verwachtingen van gasten overtreffen en dat ze écht enthousiast zijn over hun verblijf. Dat is vaak helemaal niet moeilijk. Zet bijvoorbeeld een mand met wat te snoepen en wat gratis drankjes klaar, zorg voor een paraplu en een paar gratis toiletartikelen. Dat soort dingen. 

Elke host heeft zo zijn eigen stijl en het ligt er ook maar net aan wat voor soort gasten je krijgt. Mijn gasten komen voornamelijk voor zaken of zijn op bezoek bij familie en vrienden in de regio. Er komen relatief weinig gewone toeristen langs.


 

  • Heb je speciale interesses?

Ik ben een gepassioneerd en ambitieus hobbyfotograaf, ga graag wandelen in de natuur en ik hou van lezen.


 

  • Als je ergens anders zou kunnen wonen, waar zou je dan willen wonen en waarom?

Dan zou ik in Australië willen wonen. Samen met mijn gezin heb ik twee jaar in Melbourne gewoond en gewerkt. Ik hou van de ontspannen levensstijl van de Australiërs. We voelden ons daar erg op ons gemak.


 

  • Hoe ziet jouw droomvakantie eruit?

Dat is een hele waslijst, maar ik zal me tot drie bestemmingen beperken: Zuid-Korea, IJsland en Canada.


 

  • Stel: je mag lunchen met een beroemdheid (levend of dood). Wie zou je kiezen en waarom?

Albert Einstein. Een briljante wetenschapper en een genie van zijn tijd. Ik heb veel vragen voor hem : -)

 

 

  • Wat is je favoriete boek of film?

Ik hou van goede sciencefiction, of het nou een boek of een film is. De 3D-versie van Avatar kan ik echt keer op keer kijken.

 

 

  • Wil je verder nog iets delen met de community?

Dankzij de vele bijdragen en tips van de community en dankzij hun steun ben ik uitgegroeid tot een goede host. Daarvoor wil ik de vele actieve leden en beheerders graag hartelijk bedanken.

 

Dankjewel @Markus214!

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

0 Antwoorden 0

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf