Kamer verhuren in Amsterdam: welke regels?

Floortje2
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Kamer verhuren in Amsterdam: welke regels?

Hallo! We vinden het heel leuk om een kamer in ons huis te verhuren via Airbnb, maar zien door alle ingewikkelde beleid in Amsterdam door de bomen het bos niet meer: wat mag wel en wat niet?

 

Eerder hebben we ons hele huis wel eens via airbnb verhuurd. We hielden ons netjes aan de meldplicht (wel vervelend om voor alle nieuwe gasten opnieuw aan te melden bij de gemeente) en het maximum van 60 dagen. Geldt voor het verhuren van een kamer ook de 60 dagen limiet en de meldingsplicht bij de gemeente? Voornaamste reden om antwoord op deze vraag te krijgen is omdat we blijkbaar moeten overwegen of we een offiele B&C gaan aanmelden bij de belastingdienst of niet. Dat laatste heeft niet de voorkeur, want sjonge, wat een hoop gedoe en administratie!

 

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie!

 

Groet,

Floortje

9 Antwoorden 9
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Floortje2,

 

Er is al geruime tijd veel te doen over het verhuren in Amsterdam (net zo als dat geldt voor allerlei andere steden ter wereld: Berlijn, New York, Barcelona en zelfs San Francisco).

Op deze community kun je lezen dat er maandelijks - door oa Mirjam (Volg link: https://community.withairbnb.com/t5/user/viewprofilepage/user-id/76) een inloopborrel georganiseerd wordt voor oa verhuurders in Amsterdam (Volg link: https://community.withairbnb.com/t5/Al-het-Andere/Inloopborrel/m-p/579911#M94).

 

Misschien is dat een aanknopingspunt voor je.

 

Succes.

 

Met vriendelijke groeten,
Cor.

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Hallo @Floortje0!

ik zie nu pas dit bericht. Hopelijk ben je al met veel plezier aan het verhuren.

Fijn dat Cor  je al wees op onze inloopborrel! De voorwaarden voor het verhuren van een deel van je woning valt in Amsterdam onder de B&B regeling :https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7BC8EA978C-5861-4C8D-906E-C805F4D80CD8%7D

aanmelden: eenmalig. Niet meer dan 40% van je woning waarin je zelf aanwezig bent en ingeschreven staat aan max 4 personen. Je mag niet verhuren als je zelf op vakantie bent. Als je je nog niet aanmeldde bij de gemeente als B&B, doe dat dan snel, de gemeente wil per 2020 vergunningen instellen voor particuliere verhuur aan toeristen. 

Meer weten? Stel gerust je vragen op de FaceBook pagina Airbnb hosts Amsterdam 

groet: Mirjam

Hassan111
Level 1
Amsterdam, Netherlands

Hi Mirjam, is er al reeds meer bekend? Moet ik mezelf aanmelden als B&B als ik voor 10 nachten een kamer verhuur in me huis nadat ik reeds 30 dagen mijn gehele apartament heb verhuurd? Wat als ik geen B&B vergunning ontvang? Het is me vrij onduidelijk. Alvast bedankt! 

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

 Hallo Hassan, 

De regels in Amsterdam zijn  inderdaad  zeer complex! 

Je  kan niet èn  vakantieverhuur èn B&B verhuur doen in één jaar,  Je moet kiezen: óf je verhuurd je hele woning gedurende 30 dagen per jaar aan max 4 personen .( je moet de verhuur per keer aanmelden op de gemeentelijke website : https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/particuliere-vakantieverhuur/

dit heet Vakantieverhuur. 

óf je verhuurt een kamer  in je woning aan max 4 personen, Dit  heet B&B en mag het hele jaar door,  vanaf 2020 moet je daarvoor een  vergunning aanvragen . Dit kan tot 15 februari via: https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/bedandbreakfast/aanmelden/

lees vooral de regels voor beide vormen goed door. 

Ben je al lid van Amsterdam Gastvrij? Op www. amsterdamgastvrij.nl  kan je lid worden. We hebben regelmatig bijeenkomsten waarin we  uitleggen wat we doen om de regels voor bonafide hosts te versoepelen. Op de website kan je al veel lezen  en als lid kun je daar antwoorden vinden die we stelden aan de gemeente . Ook delen Amsterdams e hosts informatie met elkaar op de FaceBook pagina Airbnb Hosts Amsterdam. Hopelijk heb ik je wat wijzer gemaakt! Succes met verhuren,  Mirjam

Iemand nu ervaring met de nieuwe vergunning system?

@Mirjam0 

Hi Mirjam, sorry dat ik zo direkt vraag hier. Ik ben nieuw hier en vind het echt super leukk dat er zo'n forum is. Ik heb met exact deze regel een probleem in Haarlem (dit zijn dezelfde regels als in Amsterdam als het gaat om vergunning). Ik wil alleen een ruim verhuuren en ik ben altijdt in de huis. We hebben gekocht en vinden de Airbnb optie leukk daarom willen we het graag doen. Maar ik snap niet of ik zeker B&B vergunning nodig heb. Ik wil het alleen soms doen een niet vark. Ik denk B&B is professioneel.... heb je een idee hier? De Gemeente reagiert niet. Zegen altijd "dit zijn de regels". Op de pagina van Rijksoverhijd heb ik ook iets gevonden maar da gaat het ook over iets anders (kamers bv voor studenten)....

Sorry for typos. Ik leer nog steets NL. 

 

Ik zoek sinds 2 weeken naar de correcte andwoord.... 

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

Hallo@Yasemin11 
Ik vind je nederlands heel goed hoor! Ik snap wat je bedoeld.  Als je geld vraagt aan gasten die je in  je huis haalt voor een kort verblijf in een deel van je woning,  ben  je in Amsterdam een B&B en MOET je een   vergunning moet hebben om dit geoorloofd te kunnen doen.
Als Haarlem dezelfde regels hanteert als Amsterdam, ben je dus verplicht om een vergunning aan te vragen zelfs al verhuur je  maar één dag een deel van je woning.  De vergunningen zijn er om te kunnen beheren hoeveel B&B verhuurders er in een bepaalde wijk zijn, als er teveel komen,  worden de aanvragen 'in de wacht' gezet. De gemeente. kijkt niet naar het aantal verhuurdagen.  Je kan dus helaas niet zeggen: 'ik doe het maar een beetje'    
Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.  Goed dat je je  in de regels verdiept,  je kan ook vanalles lezen  en vragen over regels voor B&B's  in Amsterdam op onze besloten  FaceBook groep Airbnb Hosts Amsterdam
Succes ermee! Mirjam
Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Hallo @Hassan111, je moet Mirjam met een @ adresseren want anders ontvangt ze geen notificatie. 

 

Zie: @Mirjam0 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Mirjam0
Level 10
Amsterdam, The Netherlands

@Hassan111 Even voor de goede orde en voor de  mensen die deze berichten lezen: In Amsterdam mag je inmiddels nog maar 30 dagen je hele woning verhuren aan max 4 personen. (Dit heet Vakantieverhuur. Elke keer aanmelden bij de gemeente).

lees ook: https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/particuliere-vakantieverhuur/

Voor B&B verhuur: verhuur van een deel van  je woning aan max 4 personen, je  bent s'nacht zelf aanwezig) is vanaf dit jaar een vergunning nodig. Je kan die aanvragen tot 15 februari.   

lees hierover ook: https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/bedandbreakfast/

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf