Ongevraagd een extra gast

Ongevraagd een extra gast

Beste,

 

Afgelopen januari heeft een van mijn gasten zonder te overleggen in het geheim een extra gast laten slapen in mijn appartement. Ik heb ze pas "betrapt" bij het uitchecken. Toen ben ik hiervoor een procedure gestart om hun te laten betalen voor de extra gast, maar borg uit laten betalen kan niet omdat ik niet expliciet in mijn advertentie heb vermeld dat er moet worden betaald voor een extra persoon.

 

Dit vind ik bijzonder, mijn appartement is simpelweg niet ingericht voor meer dan vier. Slapen met meer dan de gestelde personen op de bedden is vragen om ellende. Dat het gebeurt is tot daar aan toe, maar het feit dat er niks gedaan kan worden wanneer gast mijn huisregels verbreekt vind ik jammer. Zoals Airbnb het stelt zouden er dus (bij wijze van spreken) 100 mensen in mijn appartement mogen slapen, want ik heb niet expliciet vermeld dat 4 mensen de max is.

 

Ik ben sinds ruim en jaar (fulltime)verhuurder en zolang als mogelijk superhost. Mijn ervaringen zijn altijd goed geweest, maar over deze "maas" in de regels ben ik verbaasd en het afhandelen vind ik teleurstellend.

 

Inmiddels gaat het mij uiteraard niet om de fee die ik mijn gasten heb gevraagd, maar ten aandacht te stellen dat dit mogelijk is. In dit geval gaat het om een conversatie via whatsapp, maar wat doe ik de volgende keer als er in plaats van 5 meiden, 8 gasten staan. Die vervolgens mijn bedden dusdanig mishandelen dat ze onbruikbaar zijn, is het dan ook mijn schuld? Had ik het dan ook expliciet moeten vermelden in mijn advertentie?

 

Ik vraag me af of andere verhuurders ook ervaring hebben met een soortgelijk verhaal.

 

Ik zie graag je reactie!

 

Tommy

 

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Tommy60,

 

Ik zie weleens advertenties die dit soort gevallen expliciet in hun huisregels vermelden.

Iets in de trend van: "It is not allowed to use the accommodation facilities by persons who are not formally guests".

Verder moet je een beetje geluk hebben met de dienstdoende Airbnb CSO'er (Ook over de gehanteerde regels door Airbnb CSO'ers is veel te vinden in de Community).

Want jouw accommodatie is geschikt voor max 4 personen - punt.

Dus voordat je contact opneemt met Airbnb, moet je jezelf altijd eerst bedenken: Hoe ga ik die Airbnb CSO's waar ik straks contact mee krijg, voor mijn karretje spannen.

Maar probeer het altijd eerst met de klant op te lossen. Want die is zich waarschijnlijk zeer bewust van het feit dat die de regels overtreden heeft.

Kom met een realistisch voorstel richting de gast, om het geval op te lossen (Hoe lang is die extra persoon gebleven? Heb je eventueel een meerprijs als er extra personen verblijven?)

Het beleid van Airbnb is er op gericht dat gebruikers zoveel mogelijk zichzelf helpen. Want als iemand van Airbnb zich ergens mee moet bemoeien, dan kost dat hun tijd, dus geld.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groeten,

Cor.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf