Problemen met gast maar bang voor beoordeling

Sina25
Level 7
Emst, Netherlands

Problemen met gast maar bang voor beoordeling

Lieve medehosts,

 

Ik kreeg gisteren een bericht van een gast dat de stroom was uitgevallen. Dat klopte en ik zette de stroom weer aan. De gast zei alleen de oven en waterkoker aan te hebben staan. Ik zei dat dat geen probleem kon zei, maar nog een paar keer viel de stroom uit. Ik snapte er niks van. Toen kreeg ik een bericht van de gast of het misschien ook kon komen omdat hij zijn elektrische auto aan het opladen was.

 

Ik schrok ervan, want ik heb niet eens een laadpaal voor elektrische auto's. Het bleek dat de gast zijn auto aan het opladen was en de stekker gewoon in onze privé stopcontact had gestoken! 

 

Natuurlijk vroeg ik of hij deze er gelijk uit wilde halen. Ik was zo verbaasd dat hij dit ongevraagd had gedaan. Het is natuurlijk gevaarlijk om te doen. De kabel is niet geschikt voor zoveel stroom, maar ook de apparaten die er aan verbonden zijn niet. De stroomkabels hadden kunnen smelten of zelfs in brand kunnen vliegen. En daarbij kost het natuurlijk ook geld als je dit doet! (Ik zet ook geen gratis jerrycan met benzine neer voor gasten met een benzineauto)

 

Ik wist niet hoe ik moest reageren en heb het zo gelaten. Achteraf kon ik in het stroomverbruik zien dat hij een nacht in het stopcontact heeft gezeten en ongeveer tussen 5 en 10eur heeft verbruikt. Geen enorm bedrag, maar toch.

Ik vind het zo lastig om met dit soort situaties om te gaan. Vooral omdat alles terug kan komen in de recensies en beoordelingen. Ik durf er niks van te zeggen omdat ik bang ben voor een slechte recensie en sterrenbeoordeling waardoor het gevolgen heeft voor mijn advertentie.

 

Herkennen jullie dit ook en maken jullie dit ook mee? Wat doen jullie in soortgelijke situaties?

 

Alle tips zijn welkom 🙂

 

Groeten,

Sina

7 Antwoorden 7
Emiel1
Level 10
Leeuwarden, The Netherlands

@Sina25 

Omdat niemand anders reageert (waar is iederen gebleven ?) doe ik het maar weer eens:

Het opladen van een elektrische auto op jou kosten is natuurlijk niet normaal. En dan ook nog durven meedelen "dat de stroom is uitgevallen". Uiteraard kun je de gasten op een nette manier meedelen dat dit niet de bedoeling is (opladen bij een elektrische laadpaal is ook niet gratis ! ) en als er schade zou ontstaan wegens de stroomuitval dan is dat voor hun rekening. Ik vind dit gedrag eerlijk gezegd buiten alle proporties. Een wat mindere beoordeling kun je altijd van commentaar voorzien en zelf kun je ook kritisch zijn in eigen review.

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

@Sina25 @Emiel1 

 

Ik sluit me daar helemaal aan, echt heel brutaal dat gasten dit doen.

 

Wij hebben wel gasten met een elektrische auto gehad maar die vroegen van te voren al netjes waar ze hun auto bij ons in de buurt konden opladen zodat ik dat op kon zoeken en aan ze door kon geven.

 

Fijne dag,

Lia

Bob297
Level 10
Bilthoven, Netherlands

@Sina25 

De eigenaar van een electrische auto moet weten dat:

a) hij de installatie van de eigenaar zal/kan overbelasten

b) dat dit tussen de 10 en 15 euro kan kosten

 

Als ik wil laden, dan vraag ik dat altijd van te voren en bied betaling aan

Bijna altijd zoek ik een laadpaal in de buurt

Hallo @Sina25 ,

Dit is de eerste keer dat ik iets post. Jeetje....Lastig inderdaad, ik heb dit zelf nog niet meegemaakt. Wel dat gasten in de zomer een grote airco bij hadden. Ik heb hier wel iets van gezegd en hen een ventilator uitgeleend. Daarna heb ik mijn advertentie aangepast en vermeld dat we een airco niet toe kunnen staan. Wellicht je advertentie of huisregels aanpassen en dit omschrijven?

Succes 🙂

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Wow, dat lijkt mij ook niet de bedoeling. Het is wel erg extreem om een Airco mee te nemen! @Angelique109 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Wim-En-Lia0
Level 10
Vianen, Netherlands

Hai @Angelique109 

 

Dat is ook wel heel brutaal zeg als ze zelf een airco mee gaan nemen...

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Jeetje, dat is inderdaad niet de bedoeling @Sina25. Ik vindt dit niet netjes van de gast en zou het ook niet op prijs stellen als het bij mij zou gebeuren. 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf