Reageer jij op de beoordeling van je gast?

Quincy
Community Manager
Community Manager
London, United Kingdom

Reageer jij op de beoordeling van je gast?

recensie.jpg

 

Hallo allemaal,

 

Wanneer een gast een recensie schrijft over zijn verblijf, kan de host altijd reageren. Reageer jij vaak op de beoordeling van je gast? Zo ja, heb je dan je eigen persoonlijke richtlijnen over hoe je reageert?

 

Wat zijn jouw belangrijkste tips?

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Quincy

 

-----

 

Please follow the Community Guidelines // Volg de communityrichtlijnen

1 Antwoord 1
Cor3
Level 10
Langerak, South Holland, Netherlands

Hi @Quincy,

 

Ik reageer op iedere recensie.

En ik zal je ook uitleggen waarom:

  • Ten eerste toont dit aan, dat de verhuurder zich van begin tot eind van het proces, om de gasten bekommerd.
  • Het is ook een bedankje aan de voormalige gast, omdat die je geheel onbezoldigd aan een recensie geholpen heeft (Recensies vertegenwoordigen een waarde en de voormalige gast is niet verplicht om een recensie achter te laten)!
  • Verder kom ik het nogal eens tegen, dat verhuurders alleen op een recensie reageren, als die wat minder is. Heel begrijpelijk uiteraard. Maar het is dan ook meteen een uithangbord naar toekomstige huurders. Zo van: Als je het echt wilt weten, hoe het hier is: Lees dan niet al die andere fraaie recensies, maar lees deze ene recensie! Iedereen snapt immers wel, dat onder reguliere omstandigheden, het bijna overal wel in orde zal zijn. Het gaat echter om de uitzonderingen, en hoe die verhuurder daar dan mee omgaat.

 

Verder kom ik het nogal eens tegen, dat sommige verhuurders kennelijk niet helemaal snappen, welk doel zo’n reactie dient.

Voorbeeld: Voormalige gast geeft in het publieke deel van de recensie een geconstateerd probleem aan. De verhuurder reageert daarop met een aantal andere zaken (die kennelijk ook voorgevallen zijn, maar die niet door de voormalige gast benoemd zijn – in het publieke deel van de recensie).

 

Besef dat je niet met de voormalige gast communiceert, maar met je toekomstige gasten! Grote kans namelijk, dat de voormalige gast, je reactie nooit zal lezen. Maar nagenoeg alle toekomstige gasten zullen die wel lezen!

 

Pas op de valkuilen!

  • Nooit meteen reageren, denk eerst goed na over wat een gepaste reactie zal zijn (Een eenmaal geposte reactie kan later niet meer aangepast worden).
  • Problemen niet ontkennen, maar aangeven wat je met een eventueel gemeld probleem gaat doen. Geen reacties zoals: Je bent de enige die een bepaald probleem ondervindt.

 

Nog wat tips:

  • Houdt het kort en zakelijk (geen heel verhaal, als de gast slechts 1 regel geschreven heeft).
    Ik heb weleens reacties gelezen waarin alle ruimte die beschikbaar is voor de reactie, gebruikt was (een pagina vol).
  • Blijf objectief (geen meningen)
  • Zelf gebruik ik het ook een beetje als reclame
  • Oud spreekwoord: Je vangt meer vliegen met Stroop dan met Azijn!
    Dus niet kwaad reageren, maar het liefst de voormalige gast zelfs bedanken. Dat die je op een bepaald probleem gewezen heeft. Zodat je aan een verbetering kunt gaan werken. Of die zelfs al in gang gezet hebt.
  • Besef: Iedereen is anders en het is schier onmogelijk om het iedereen 100% naar het zin te maken. Soms spelen ook zaken als het weer mee. Daar kun je als verhuurder immers niets aan veranderen.
  • Doe zo snel mogelijk onderzoek naar de gast, als die eenmaal geboekt of een aanvraag ingediend heeft.
    Kijk welke recensies, de gast bij vorige verblijven geschreven heeft (ikzelf gebruik daar de Airreview Browser plug-in voor).
    Herhaal deze actie, ook nog een keer net voor of tijdens het verblijf. Er kunnen immers ondertussen nieuwe recensies bij gekomen zijn.
  • En dan hebben we nog: Passief agressieve recensies. Tijdens het verblijf, de gast kennelijk helemaal tevreden en in de recensie gaat het riool ineens open. Dat is heel lastig, hoe hiermee om te gaan. Maar als je vooronderzoek gedaan hebt. Dan kun je jezelf hier wel enigszins op voorbereiden en tijdens het verblijf eventueel al vast op voorsorteren.

 

Ik hoop dat anderen hier zo ook iets aan hebben.

 

Ps.

Volgens mij kun je maar gedurende een beperkte periode een reactie achterlaten, voor een geschreven recensie.

Artikelen lezen in het Informatiecentrum

Je woning klaarmaken voor gasten
Tips van Airbnb Plus-hosts: attent zijn voor je gasten
Gasten ondersteunen tijdens hun verblijf